Gå til innhold

Prioritere hastighet eller latency

oldis

Anbefalte innlegg

Jeg har et mini-itx hovedkort (ASUS P8H77-I), Ivy Bridge CPU (core i7 2770S) m/stock kjøler i et Lian Li PC-Q25B mini-itx kabinett der plass og varmeutvikling jo må tenkes på.

Hovedkortet har kun to minnesokler, der jeg nå har 2x4GB 1333MHz cl9 brikker. Jeg vil øke opp til 16GB og må derfor kjøpe 2 nye rambrikker som hver er 8GB (evt. 16GB x 2, men tror ikke HK støtter mer enn 16GB totalt).

Spørsmålet er som følger:

Bør jeg prioritere lavest mulig CAS Latency, og heller ende på lavere hastighet? Eller bør hastighet prioriteres høyest?.

Vil 1600MHz/CL11 være bedre for meg enn 1333MHz/CL9 ?

Fant også en 1600Mhz/CL10 som kanskje kan være et bra valg?

Det er jo ikke akkurat noen bakdel om prisen er til å leve med, ellers er jeg åpen for alternative forslag..

Maskinen brukes som vmware ESXi server i heimen, kjører både servere og desktop VM'er.

Overklokking er ikke aktuelt....

Ekstra vfter/kjøling for minnet er uaktuelt.

Vil være takknemlig for innspill/synspunkter på om valget vil bety noe i real-life bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

Jeg tviler på at det er noe forskjell, praktisk talt mellom de to valgene.

Jeg kjører 1600 mhz i steder for lav timing av den enkle grunn av at da slipper jeg å sette disse timingene manuelt.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne CL på to forskjellige frekvenser direkte.

CL på 1333MHz/CL9 vil være ca. 13.5ns

CL på 1600MHz/CL11 vil være ca. 13.75ns

CL på 1600Mhz/CL10 vil være ca. 12.5ns

Som du ser så vil 1600 på CL10 faktisk ha kortere forsinkelse enn 1333 på CL9, selv om forsinkelsen i antall klokkesykluser er lenger.

Her er en forklaring:

http://www.hardwaresecrets.com/article/Understanding-RAM-Timings/26/3

Lenke til kommentar

vel jeg kjører 2400mhz med 11 latency. og det er så sykt mye bedre :p alt (inklusive startup går VELDIG mye raskere) 8 gig av tridentx koster bare 800 på cdon og så er ikke akkuratt dyrt :p

I spec for HK står det:

2 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory

Jeg tenkte at (O.C.) står for Overclocked), og at det kun kan oppnås ved å aktivere overklokking på CPU/BIOS?

Hvor høye er de tridentX brikkene?

Er de med kjøler på?

Er prisen du oppgir for 1x8GB eller 2x4GB?

Lenke til kommentar

de er litt lavere enn vengeance brikkene. de er 2*4 gig så du får dual effecten :) jeg kunne sette brikkene på 2400mhz uten å overclocke på mitt z77 board.

men du kan alltids sette den på 2200 eller 2000 for den er max rata til 2400 men støtter alt imellom også.

brikkene er passivt kjølt med metall på toppen. du kan faktisk kjøre dem på 1600mhz med cas latency på 9. det er ganske bra for den hastigheten.

Lenke til kommentar

Takk for svar, spørs om ikke jeg også lander på 1600MHz...

vel jeg kjører 2400mhz med 11 latency. og det er så sykt mye bedre :p alt (inklusive startup går VELDIG mye raskere) 8 gig av tridentx koster bare 800 på cdon og så er ikke akkuratt dyrt :p

Til info så gir det en CL på ca. 9.2ns

Lenke til kommentar

takker for info OV! vet du cl på 2400mhz? sånn i virkeligheten? alt jeg vet er at systemet mitt ble vesentlig raskere med 2400mhz enn det var ved 1600..

Det kommer jo an på hva CL er i klokkesykluser.

Dette er hvordan du regner det ut:

Siden det er DDR (Dual Data Rate) med to overføringer per klokkesyklus, så må vi dele frekvensen på to. 2400 MHz blir da 1200 MHz.

Da tar du 1 / 1200 MHz, eller med andre ord 1 / 1200 000 000.

Da har du hvor lang tid hver klokkesyklus tar: 0.000 000 000 830 sekund

Med andre ord 0.83 ns.

Så ser du på CL verdien på brikken din. Den er på 11, altså 11 klokkesykluser.

Da ganger du bare med CL verdien for å finne hvor lang forsinkelse det er.

11 * 0.83ns = 9.16666666666ns som jeg runda av til 9.2 nanosekunder.

Det er altså hvor lang Cas forsinkelsen er på en 2400 MHz DDR brikke med CL11.

Lenke til kommentar

Siden du ikke vil bruke så mye RAMdisk eller programmer som er direkte avhengig av god ram ytelse som en benchmark for eksempel, så burde du bare drite i hastighet og CAS og heller tenke kapasitet og ECC, dette er MYE viktigere faktorer for ditt bruk enn hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...