zenstation Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Vel, så sitter jeg her som arbeidsledig. Det er mest av eget valg, men allikevel en litt kjip situasjon. I løpet av det siste halvåret har jeg vært på intervjuer til flere forskjellige stillinger, alle ganske interessante, men har ennå ikke fått napp. Nå sitter jeg her og prøver å finne ut av hvilke typer jobber jeg egentlig burde sikte meg inn på, om det er noen svakheter ved CVen min som jeg kunne forbedre, eller om det er andre ting jeg kan gjøre annerledes/forbedre. Derfor tenkte jeg å spørre her inne om det er noen som kanskje har noen tanker om disse tingene. Jeg er 28 år og har jobbet som ungdomsskolelærer uten pedagogisk utdannelse i fire år etter endte studier. Tiden var i sommer til slutt kommet for å velge om jeg skulle satse på yrket eller ikke (dvs. ta praktisk-pedagogisk utdannelse), og til tross for at det på mange måter var givende å være lærer, så valgte jeg det bort. Tiden er derfor inne for å finne ut av hva jeg faktisk skal gjøre videre i livet. Av utdannelse har jeg to år med internasjonale studier i USA, og deretter en bachelorgrad i litteraturvitenskap med engelsk som støttefag fra UiO. I denne utdannelsen inngår også en haug med skjønn- og faglitterære skrivekurs, mest fra USA men også i Oslo, i tillegg til et kortvarig skrivekurs ved Skrivekunstakademiet i Hordaland. I tillegg til nevnte arbeidserfaring som lærer har jeg også vært involvert i et prosjektarbeid for et av de store forlagene i landet, hvor jeg var med på å utvikle materiale til et nettsted tilhørende en fagbok de hadde utgitt. Ellers har det stort sett vært diverse mindre relevante deltidsjobber i studietiden. Hvis jeg spør meg selv om hva jeg kan og ikke kan, så vil jeg si noe slikt som dette, basert mest på tilbakemeldinger fra arbeidsgivere og folk som kjenner meg. STYRKER: - Skriftlig kommunikasjon (gjennom utdannelse og interesse) - Muntlig kommunikasjon/opplæring (gjennom å ha stått foran et publikum på ca 30 mennesker flere timer daglig i fire år) - Analyse (gjennom lit.utdannelsen, som handler mye om tekst- og kommunikasjonsanalyse) - Mellommenneskelige relasjoner (er en person som lett får tillitsforhold til andre mennesker, og har referanser på dette fra tidligere stillinger) - Engelsk (snakker tilnærmet aksentfri amerikansk-engelsk, i slik grad at amerikanere selv ikke hører at jeg er utenlandsk. Skriver feilfritt, og er daglig bruker av språket pga amerikansk kone) - Kreativitet (har alltid drevet med kreative ting som skriving og musikk, inkludert komposisjon og låtskriving), og har en evne til å se ting fra flere perspektiver på samme tid. Tenker som regel "utenfor boksen") - Idealisme (liker å være en positiv bidragsyter til samfunnet eller enkeltmennesker) SVAKHETER: - Rutinearbeid (mistrives veldig fort) - Innadvendthet (ikke ekstrem, men mye menneskekontakt blir fort utmattende) - Konkurranse (har et særdeles svakt konkurranseinstinkt) - Orden (er temmelig distré, men er bevisst på det og lar det ikke bli et problem) - Mye annet, selvfølgelig. Spørsmålet er egentlig hvor veien bør gå videre. Jeg vurderer å ta en mastergrad i engelsk-norsk oversettelse, men det ligger sannsynligvis litt frem i tid. Akkurat nå sitter jeg med en følelse av at jeg knapt er kvalifisert for noen som helst slags jobb, men samtidig ser jeg på listen over og tenker at det kanskje burde la seg gjøre å finne noe relativt interessant basert på de kvalifikasjonene jeg har. Men det er mulig jeg tar feil. Er det noen som har forslag til yrker/bransjer som kunne være interessante, eller andre kommentarer som kanskje kan være til hjelp i forhold til jobbjakten? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Er det slik at du ikke ønsker å jobbe som lærer mer? Ser at du skriver at du har "valgt det bort", men hvis du begynner å bli desperat..Når jeg ser stillingsutlysningene for lærerjobber i Oslo f.eks, så er det ikke mye de krever. om du kan begynne å skrive hos en avis..? Du kan presentere noe du har skrevet og kanskje du er skikket til å begynne i en lokalavis for å få erfaring, og gå videre til større publikasjoner senere..? Lenke til kommentar
zenstation Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Er det slik at du ikke ønsker å jobbe som lærer mer? Ser at du skriver at du har "valgt det bort", men hvis du begynner å bli desperat..Når jeg ser stillingsutlysningene for lærerjobber i Oslo f.eks, så er det ikke mye de krever. om du kan begynne å skrive hos en avis..? Du kan presentere noe du har skrevet og kanskje du er skikket til å begynne i en lokalavis for å få erfaring, og gå videre til større publikasjoner senere..? Jeg ble rett og slett veldig lei av å være lærer, med stadig mer detaljstyring og en arbeidsdag der man springer fra det ene stedet til det andre og aldri får tid til å gjøre det man egentlig burde, hvilket er å planlegge undervisning og følge opp elever som har behov for det. Jeg har gått med konstant dårlig samvittighet i fire år, til tross for masse positive tilbakemeldinger både fra elever og ledere. Man ender dessuten opp med å ta med seg mye av arbeidet hjem i form av retting og planlegging, og har omtrent ingen tid til noe annet. Totalt sett ble jeg fullstendig utkjørt av det der. Så derfor valgte jeg å droppe yrket. Lokalavis-idéen er virkelig ikke dum. Det skal jeg faktisk prøve! Lenke til kommentar
TheMogul Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Tekstforfatter i en eller annen form virker i alle fall fornuftig med tanke på utdanningen din .. Skriv om temaer som intresserer deg og gjerne noe du brenner for. F.eks. for en lokalavis (som nevnt over) eller et ukeblad. Hva med å skrive en bok? Du har jo erfaring fra læreryrket .. sikkert noe bokmateriale fra den perioden i livet du kan skrive om. Debatten om læreryrket og reformer i skolen osv er jo dagsaktuelt .. My 2 cents. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Salg, kundebehandling eller ledelse virker som åpenbare alternativer for meg. Alle tre er veldig avhengig av egen holdning. Jeg kan ikke jobbe med salg, for eksempel, siden jeg ikke liker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå