Gå til innhold

Lånekassen! skjønner ikke brevet!

angie90

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt om stipend, jeg skal gå høyere utdanning. Når jeg regnet ut på støttekalkulatoren på hjemmesiden dems, fikk jeg svar at det ble mye mer enn det jeg har fått tror jeg.

På første arket jeg fikk i posten står det:

stipend og lån til utdanning

for undervisningsåret 2012-2013 har du fått

Høst Vår

Reisestipend: 0 0

Lån: 18500 18500

og at det samlede lånet er på 37000 inkludert denne tildelingen.

så står det litt forskjellig om hvordan jeg får de på konto.

på neste side står det :

Slik er støtten beregnet

Beregnet pr måned:

Basisstøtte 9250

grunlag for stipendberegning 9250

beregning for undervisningsåret

reisestipend 0

lån 92500

tildelingen er fordelt slik

første mnd. 10172

andre mnd. 2776

tredje mnd. 2776

osv osv.

Hvorfor får jeg så lite... og hva gjelder? er det,det på 3700 eller det på 92500? skjønner ikke noe jeg.. + jeg kjører 1 time og ett kvarter hver dag, burde jeg ikke få reisestipend da?

Jeg bare spørr.. :p Noen som veit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som gjelder er det som står på slutten. Du får 10172,- første mnd, deretter 2776,-/mnd

Det er en stund siden jeg studerte, men ja, dette virker veldig lite. Er det noe feil med adressen? Er du registrert med egen bolig/hybel? Altså at du er borteboer, og ikke bor hos foreldre..?

Endret av Stoltenberg
Lenke til kommentar

Det som gjelder er det som står på slutten. Du får 10172,- første mnd, deretter 2776,-/mnd

Det er en stund siden jeg studerte, men ja, dette virker veldig lite. Er det noe feil med adressen? Er du registrert med egen bolig/hybel? Altså at du er borteboer, og ikke bor hos foreldre..?

Oki, det var det jeg var redd for. =/ adressen er riktig, jeg bor ikke med foreldrene mine.

hmmm.. skjønner ikke hva som er galt da.. er vel kansje best og ringe inn og høre da :p

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar

Reisestipend for studier i Norge gis etter reglene i støtteforskriften pgf 30-1:

§ 30-1. Reisestipend i Norge og Norden

Søker som ikke bor sammen med foreldrene, og som er født i 1987 eller senere, får tilskudd til to reiser tur-retur for et helt undervisningsår (ti måneder) mellom registrert hjemsted (i Folkeregisteret etter lov om folkeregistrering) i Norge og skolestedet.

Tilskuddet blir gitt som stipend etter satsene til Lånekassen. Det blir gjort et fradrag på kr 2 120 per undervisningsår som søkeren må dekke selv. Reisestipend blir beregnet per måned. Maksimalt reisestipend er kr 7 390 per undervisningsår.

Søker som får støtte til nettskole etter § 7-5, får reisestipend når det er lagt inn obligatorisk klasseromsundervisning som en del av opplegget.

Som du ser gjelder støtten hjemreiser (fra studiestedet til folkeregistert adresse). Det gis støtte for to hjemreiser per skoleår, men du må ha mer enn 2 120 kr i reiseutgifter per år før du får noe støtte.

Lenke til kommentar

Reisestipend for studier i Norge gis etter reglene i støtteforskriften pgf 30-1:

§ 30-1. Reisestipend i Norge og Norden

Søker som ikke bor sammen med foreldrene, og som er født i 1987 eller senere, får tilskudd til to reiser tur-retur for et helt undervisningsår (ti måneder) mellom registrert hjemsted (i Folkeregisteret etter lov om folkeregistrering) i Norge og skolestedet.

Tilskuddet blir gitt som stipend etter satsene til Lånekassen. Det blir gjort et fradrag på kr 2 120 per undervisningsår som søkeren må dekke selv. Reisestipend blir beregnet per måned. Maksimalt reisestipend er kr 7 390 per undervisningsår.

Søker som får støtte til nettskole etter § 7-5, får reisestipend når det er lagt inn obligatorisk klasseromsundervisning som en del av opplegget.

Som du ser gjelder støtten hjemreiser (fra studiestedet til folkeregistert adresse). Det gis støtte for to hjemreiser per skoleår, men du må ha mer enn 2 120 kr i reiseutgifter per år før du får noe støtte.

Jeg kommer nok til og ha mer enn det ja :p .. hehe

Lenke til kommentar

Det beløpet som det står at du har fått tildelt er like mye som stipend delen. Så virker det nok som at du bare har søkt om stipend. Stipendet utbetales som lån, og gjøres om til stipend ved fullført utdannelse.

Hvis du søker om fult lån+stipend så får du utbetalt 92,500.- og når du fullfører, så kan intill 40% bli omgjort til stipend. De 40% (18,500), er det du da nok har søkt om.

Det beløpet som det står at du har fått tildelt er like mye som stipend delen. Så virker det nok som at du bare har søkt om stipend. Stipendet utbetales som lån, og gjøres om til stipend ved fullført utdannelse.

Hvis du søker om fult lån+stipend så får du utbetalt 92,500.- og når du fullfører, så kan intill 40% bli omgjort til stipend. De 40% (18,500), er det du da nok har søkt om.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...