FamP Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg oppdaget at jeg plustelig var belatstet 2x150,- Info fra regningen: Tjenestenummer - 2135 Leverandør - MP Media Norge, 81509900 (nummer 1917 fikk jeg også oppgitt fra kundebehandler) Den eneste tjenesten jeg er med på er en gruppemeldingsthjeneste via Eurobate(2030) som jeg har vært med på i 5-7 år. Fikk etter langt om lenge kontakt og de sa det var 24 timers tilgang til porno via wap. (24hrs access on mobile video portal mpornvideo.com, i følge hundehehandler) Etter noe innrømmet de også at det var feil at det var trukket 2 ganger med 14 sekunders mellomrom, så den delen skulle jeg få tilbake så snart jeg sendte kontonummer. Det er noe 2-3 uker siden. Mitt spørsmål til forumet er: Går det an at mitt nummer kan bli belastet slik helt uten videre? Må jeg ikke gjøre et eller annet aktivt? Jeg er 100% sikker på at jeg aldri har sendt eller svart på noe angående dette via mobilen? På linken som kundebehander oppga kan man lage seg konto, men der må man bl.a. oppgi navn, adresser og annet. Noe jeg med 120% sikkerhet vet jeg aldri har gjort. Er det mulig å sette opp servere som kan "fake" smsutsendelse fra tilfeldige mobilnummer slik at mobilleverandøren min(Netcom) tror det er JEG som virkelig har gjort det? I så fall, link til eksempler på dette? Saker fra forbrukermyndigheter eller andre som har opplevd det samme? På forhånd takk Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 http://www.forbrukerombudet.no/2007/07/klager-tips-spoersmaal Det er nok den rette veien å gå. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Mitt spørsmål til forumet er: Går det an at mitt nummer kan bli belastet slik helt uten videre? Må jeg ikke gjøre et eller annet aktivt? På forhånd takk Ja. Nei. Rent teknisk holder det å sende en melding til deg. Det er naturligvis ulovlig, men det er mange selskaper som driver med det likevel. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Du kan sperre for det hos leverandøren din. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Det du kan gjøre, er å ta kontakt med netcom, å få nummer til disse som fakturerer ditt nummer, og kreve å få se bevis på at du har bestilt denne tjenesten. - Hvis de ikke kan fremlegge dette, burde du ha krav på å bli kreditert. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Du kan sperre for det hos leverandøren din. Ja, til en viss grad. Jeg har diskutert dette med Telenor på vegne av frustrerte kunder, og de kan ikke sperre alt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Hvorvidt dette er teknisk mulig er vel egentlig ikke en problemstilling som hører hjemme i dette forumet - og det rettslige spørsmålet er ganske åpenbart: Selvfølgelig er det ikke lov. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Det kan sperres for alle CPA-tjenester som belaster fakturaen din (evt. kontantkortet). Bare for å slå det fast. Når det gjelder problemstillingen din, så finnes det ikke eksempler på vellykket svindel hvor andre bestiller dette via ditt nummer for å få tilgang til en tjeneste selv. Det er to muligheter her. 1. Du har bestilt dette selv (fylla, lånt bort mobil, blitt frastjålet mobil etc.). Her er det du som er ansvarlig. 2. Selskapet er useriøst, og sender ut meldinger til vilkårlige. Dette er sjeldent, og jeg er usikker på om en såpass stor distrubutør av pornoblader (Cocktail, Sextase, Lek) og pornotjenester aktivt driver slik. I så fall er ikke norske mobiloperatører veldig trege til å kvitte seg med useriøse samarbeidspartnere, og det vil slå katastrofalt ut for tjenesteleverandør. Om du fortsatt er 100% sikker i din sak må du først henvende deg til Netcom og få ditt synspunkt oversendt reklamasjonsavdeling (vanlige kundebehandlere har så og si aldri fullmakt til å kreditere summer brukt på CPA-tjenester da mesteparten av denne summen tilfaller tjenesteleverandøren). Får du avslag her må du ta saken din til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon der du, Netcom og MP Media vil legge frem det dere måtte ha av bevis. Nemnda vil så ta en gjennomgang og komme frem til en konklusjon. Sliter tjenesteleverandør eller operatør med å bevise, kommer dette ofte kunde tilgode. Dog er det heller sjelden hele summen krediteres, da det ville vært alt for lett å komme unna med svindel med egen vinning som mål. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå