Gå til innhold

Hvor tjukt bør plexi glasset på en tank være?


Anbefalte innlegg

Etterhvert kan dette sikkert ordnes gjennom Ok.no også. Men pur fersk medarbeider som jeg er, får jeg nok i første rekke konse på jobben jeg har påtatt meg, som du vet går jeg jo svanger med en liten guide..

 

Det er jo bare å maile dem til meg, så kan jeg legge dem ut for deg vet du. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være en god løsning ja. Men "problemet" blir vel å gjenge opp til passende dimensjon i plexiglasset, medmindre du kjenner en rørlegger da?

En annen og atskillig enklere metode, er å bruke en bit silikonslange i kombinasjon med en glatt nippel, altså en nippel uten gjenger. Da borer man bare et passe stort hull i tankveggen, slik at silikonslangen passer godt i hullet. Deretter "trues" nippelen inn i slangen, og dermed har du en potte tett gjennomføring!

Har sendt noen bilder av mine løsninger til Anders l, men han har nok ikke hatt tid til å legge ut bildene her....

 

er dette en glatt nippel jeg kan bruke? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...TNR=JGPI251212S

Lenke til kommentar

Se det ja! Takk skal du ha Anders! :smile:

 

For den som måtte synes at tanken ser noe medtatt ut, så har dette sammenheng med at den er modifisert en rekke ganger, siden den ble "født". I sin til rommet den godt og vel en liter.

 

Btw; Det vises bilder av to forskjellige tanker her. Tanken på bildet som samtidig også avslører en av mine dårlige laster, står i maskinen jeg bruker akkurat nå.

 

Alex100: Du bør smøre silikon eller sikaflex på alle flatene du skal sammenføye før du skrur disse sammen. På den måten vil du fylle flatene fullstendig. Det overskytende materialet kan tørkes / skjæres vekk.

 

Tips: Ikke trekk skruene helt tight med det samme. Trekk bare såpass til at du får en liten klaring mellom delene i tanken. La de stå slik en stund, slik at silikonen / sikaflexen får satt seg litt. Da først kan du trekke til skruene ordentlig. Gjør du dette riktig, så blir tanken garantert tett!

 

Nok et tips: Jeg limer aldri fast lokket, men smører litt vaselin mellom lokket og tanken. Det blir tett nok, og gjør demontering av lokket atskillig enklere. Av og til kan det jo være behov for litt rengjøring etc.

 

Èn ting til: De fleste har vel gjettet at det lille messingrøret i lokket er en lomme for en temperaturføler. Gjettet du det ikke, så vet du det nå!

Lenke til kommentar

8mm "all over".

 

En fordel med den tykkelsen er at den tåler litt "slingring" mht hull for skruer. Det går sikkert greit med 6mm også, men da må du være desto mer nøyaktig med hullboringa.

Husk på at en 6mm tykkelse gir kun 1,5mm "veggtykkelse" mellom hull og overflate.

Men er du som sagt nøye med merking og boring, kan vel 6mm også brukes.

Lenke til kommentar
8mm "all over".

 

En fordel med den tykkelsen er at den tåler litt "slingring" mht hull for skruer. Det går sikkert greit med 6mm også, men da må du være desto mer nøyaktig med hullboringa.

Husk på at en 6mm tykkelse gir kun 1,5mm "veggtykkelse" mellom hull og overflate.

Men er du som sagt nøye med merking og boring, kan vel 6mm også brukes.

 

Clas ohlson selger ikke 6mm, så jeg går for 8mm.

Lenke til kommentar

Må bare hive meg på. Skrue: Du anbefaler å bruke 8mm, men det er vel ikke helt i tråd med nick/avatar? (Koster mer).

 

Men seriøst: Jeg har bygd en del akvarium, deriblandt en del i helglass (uten ramme). Der brukte jeg (vi) kun akvariesilikon (kalles også silikonlim) som sammenføyning. Jeg bygde vel og merke bare med vanlig glass, og aldri plexi (polykarbonat). Det største jeg har vært med på er et på 660 liter, og det var tett som fy.

 

MEN: Better safe than sorry! Bruk 8mm plexi, og bruk skruer i tillegg. Da slipper du stygge limfuger, og du er 100% sikker på å ikke få lekkasje.

 

NB! bruk tilegnet "plexilim" og ikke silikon. Prøv å sag så rett som mulig, og slip heller ned de siste ujevnhetene slik at du får en hel tett liming i tillegg til skruene.

 

Når det gjelder nippel til returslangen, så må jeg bare bøye meg i støvet for Skrue. Hans løsning er genial. Selv ville jeg gått for å lime fast en eller annen nippel (vel å merke før jeg leste denne tråden). Thanx Skrue!

 

Good luck! :)

Lenke til kommentar

Hallo Jammer!

 

Avataren stemmer nok ikke heelt med mitt faktiske forhold til lommeboka, som støtt og stadig er tom!

Den som hadde en pengebinge du. :D

 

Av en eller annen grunn er bindinga mellom glass og silikon utrolig mye bedre enn hva tilfellet er for plexiglass! Antagelig har plexien en "feitere" overflate, og dermed må det nok skruer til.

 

Glemmer ikke første gang jeg limte sammen en plexitank med silikon, altså uten skruer. Etter at silikonen hadde herdet, skulle jeg bare blåse bort litt spon fra innsiden, med trykkluft. Og der stod jeg da, mens tankdelene flagret rundt ørene mine! Etter det, har jeg alltid brukt skruer, i tillegg....

 

Dedikert plexilim er absolutt å foretrekke, mht styrke. Men som du allerede har nevnt; Pasningen mellom delene må være særdeles god, ellers funker det ikke så bra.

 

Hyggelig at du likte nippelgjennomføringa da! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...