fredde Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Har moddet litt med en 12 db Papst vifte i min chieftec 360W PSU, og har målt temperaturen på kjøleriller og kjerne: Før innsetting av Papst (orginal) / 30 grader riller og 32 grader på kjerne Etter innsetting av Papst på 12V / 32 grader riller og 32 grader på kjerne Etter innsetting av Papst på 7 V / 35 grader riller og 38 grader på kjerne Etter innsetting av Papst på 5 V / 40 grader riller og 45 grader på kjerne Og uten vifte i det hele tatt.... / 48 grader riller og 50 grader på kjerne Temperaturene er målt etter ca. 1 time med Prime95 burn (for å få litt varme i kab) Uten viften i gang kunne jeg ikke måle ett sted inne i PSUen som ble varmere enn 52 grader, er dette varmt i en PSU ? Temperaturene er målt med en Raytech lasermåler og skal være ganske så nøyaktig... Er det noen som har noen kommentarer til dette ? Er det da virkelig nødvendig med disse PSU ene med doble vifter som går på 12V og høres ut som om de skal til å lette ? Klart viften skal jo være med på å skifte ut luften i kab. mao bedre sirkulasjonen, men bør de virkelig gå på 12V ? og er 52 grader Celsius faretruende inne i en PSU ? Klart levetiden kan gå ned, men det kan jeg leve med så lenge den er stille :-) og ikke begynner å brenne... Kommentarer ? Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 52 grader er ikke faretruende, men det vil etterhvert samle seg støv i PSU og da stiger temperaturen. Kjølingen av PSU er overdimensjonert, slik at den skal vær god nok under forskjellige forhold, f.eks i tropiske strøk. Dessuten er det mange forskjellige plasseringer av boksen, slik at luftgjennomstrømmningen kan bli dårlig. Min erfaring er at en må ha en vifte, men at denne ofte kan reguleres mye ned i hastighet. Lenke til kommentar
geronimo Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 52 grader begynner vel å bli litt i varmeste laget, selv om det ikke er "farlig" Du har antakelig to vifter i psu'en din, prøv å ta ut den som blir stående bak på kabinettet, slik at du kun bruker den vifta som trekker luft fra området rundt cpu inn i psu. Da er vifta i psu liksom mer inni kabinettet, og du slipper å ha ei vifte på "utsida" av kabinettet. Burde gi nok kjøling hvis du ikke har et meget varmt kabinett da Lykke til! Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Bra jobbet fredde, dette var interessant. Jeg har faktisk aldri sett noen med systematiske målinger av varme i PSUen. Selv har jeg 7V moddet mange PSuer, men aldri fått målt temp. annet på CPU og system. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Fredde, du har ikke målinger av CPU/Kab for å ha noe å sammenligne med? Gi oss specs og målinger! Lenke til kommentar
fredde Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Fredde, du har ikke målinger av CPU/Kab for å ha noe å sammenligne med? Gi oss specs og målinger! Cpu ligger på 32 til 34 fordi jeg har vannkjøling med ekstern kjøling. Så det har altså ikke så mye å si om PSU vifta går.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå