Soebben Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Hei, Jeg og en venninne skal ut å fiske i østmarka i dag tenkte vi, men vi er en svenske og en vestlending som ferdes i ukjente farevann og lurer derfor på om det er noen vann det kan anbefales å fiske i på denne tiden av året - i østmarka? Jeg er ikke vant til å fiske i ferskvann (finnes det fisk nå?), kun havet, så dette blir en ny opplevelse. Har prøvd meg på nøklevann tidligere i år, uten napp. Hilsen Anette Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Ut å fiske, i dag? Er dere ikke litt seint ute med planleggingen da? Det er bra tid for fisking, i alle fiskevann, på denne tiden av året. Du nevner Østmarka. Hvilken Østmark? Det er mange steder her i Norge, som bærer det navnet. Hvis det er området øst for Oslo du tenker på, kan det være muligheter på "nettet". Trolig finner du fiske foreninger (også jakt og fiske foreninger), i området, som kan gi informasjon. Oslo og Akershus kommunene har sikker noe om fiske/friluftsliv på sine hjemmesider. Og ikke minst Inatur.no Få fiskere oppgir de gode fiseplassene sine. Men kanskje noe her svarer deg, i løpet av noen dager. Men hvis dere begge er uvandt med å fiske i ferskvann, har dere sikkert heller ikke det rette utstyret heller. Og det er stor forskjell på å fiske i sjøen og det å forsøke å "lure" innlandsfisk. Så ta dere en tur og ikke legg så mye vekt på dette med fiskingen nå. Neste gang, bør dere planlegge i god tid. Edit: Du trenger også Fiskekort, for å fiske lovlig. Endret 23. august 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Soebben Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Ut å fiske, i dag? Er dere ikke litt seint ute med planleggingen da? Det er bra tid for fisking, i alle fiskevann, på denne tiden av året. Du nevner Østmarka. Hvilken Østmark? Det er mange steder her i Norge, som bærer det navnet. Hvis det er området øst for Oslo du tenker på, kan det være muligheter på "nettet". Trolig finner du fiske foreninger (også jakt og fiske foreninger), i området, som kan gi informasjon. Oslo og Akershus kommunene har sikker noe om fiske/friluftsliv på sine hjemmesider. Og ikke minst Inatur.no Få fiskere oppgir de gode fiseplassene sine. Men kanskje noe her svarer deg, i løpet av noen dager. Men hvis dere begge er uvandt med å fiske i ferskvann, har dere sikkert heller ikke det rette utstyret heller. Og det er stor forskjell på å fiske i sjøen og det å forsøke å "lure" innlandsfisk. Så ta dere en tur og ikke legg så mye vekt på dette med fiskingen nå. Neste gang, bør dere planlegge i god tid. Edit: Du trenger også Fiskekort, for å fiske lovlig. Du svarte jo kjapt - kanskje er det håp;) Ja, det var Oslos østmark jeg mente, i nærheten av Oppsal for å være konkret. Beklager den glippen! Fiskekort er fikset! Har spinner, wobbler og sluk! Eller kanskje vi burde prøve å harve med mark - det hadde vært et syn, heh. Og jeg har kjøpt ei ferskvannstang med 20 mm. snøre, så vi får se hvordan det går. Vi finner et vann av noe slag og dypper snøret i - er jo gøy å gå en tur i skauen uansett, og kanskje oppdager vi et fiske-eldorado:) Sent ute? Neiss. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Hei igjen! Da var du noe bedre forberett, enn jeg fryket. Det er noen gamle tråder her inne, hvor fiskere har diskutert Østmarka. Når du får tid, kan du jo se litt på dem. Ellers så finner du kanskje en del tips her http://www.ofa.no/ da du er nybegynner i ferskvann. Du sier du ikke fikk noe napp i Nøklevann. Men ingen "ting" om når på året, når på dagen og om værforholdene? Eks. er det "blikk stille" og varmt, får selv garvede innlandsfiskere sjelden fisk. Da er det grytidlig og de sene kveldstimer, som gjelder. Det er sjelden godt fiske mitt på dagen. Best fiske i gråvær, gjerne med litt regn. At det blåser litt, gir krusning på vannet og det hjelper også. Er det varmt står fisken lavere i vannet, enn når det er litt kjørlig. Og så er det stor forskjell på hvor du kaste en sluk og måten du sveiver inn på. Du sveiver inn snøret rykkvis (eller beveger stanga sideveis, eller oppover, for å få fart på sluken og så sveiver raskt inn slakken, når du "retter" opp stanga igjen), omtrenet som om du er på sjøen (i båt) og benytter et hekl, for sild/makrell/sei. Og så må du tenke litt på "hvor kan fisken stå", nå du kaster sluken. Fisken står der det er noe størm og ofte i skjul. Men hod deg unna sivområder, hvis du ikke ønsker gjedde. Og ørrøten er var, så vær stille og gå forsiktig frem til vannkanten. Prøv nye steder på vannet. Utpå kvelden, hender det at fisken "vaker" i vannskorpa og da kan du se hvor de er i vannet. Det er andre her som kan mye mer en meg om dette, jeg er primært en jeger og ikke fisker. For nybegynnere blir det ofte mer fisk, med mark på kroken og dupp på snøret! (Men, ingen "harving"!) Så, det er ikke så dumt forslag. Men det viktigste er å komme seg litt ut, så håper dere får en fin tur. Og "skitt fiske"! Endret 23. august 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå