Gå til innhold

Overklokke eller kjøpe ny CPU - Foxconn P35A HK - er OK mulig?


Anbefalte innlegg

Dette begynte egentlig i en annen tråd da jeg spurte om datadeler var billigere i USA - om det var noe jeg kunne gjøre for å sprute litt liv i min gamle (2008) spill PC fra Netshop (siden jeg snart skal på ferie der).

 

Fikk vennlig råd om at det kanskje var lurere å prøve på overklokking.

 

Min data er:

Foxconn P35A HK

Intel Quad 6600 (2.4 GHz) CPU

6GB DDR2-minne PC6400 800MHz

ATI Radeon HD 4770

 

Kan CPU overklokkes? / eller bør jeg lete etter et godt kjøp på en kraftigere CPU?

(det virker på meg som socket 775 er vekke så da er kanskje prisene på CPU lave).

 

Ved evt overklokking - jeg kan jo ingenting om bios osv...

 

Men det er Foxconn program e.l. som er slik at når jeg åpner det - så er det liksom et kontrollpanel over CPU, FAN, FREQ og VOLT - og det kan jeg justere på overklokking bl.a.

 

ER det så enkelt?

 

Evt hvor mange MHz kan jeg tørre å plusse på denne CPU`en?

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker den til spill...

 

Sjanger LA Noire, GTA, Assassins Creed, Max Payne, Farcry osv...

 

Stock vifte sier meg ikke noe.

 

Men original vifte er byttet ut med annet greit jeg fikk anbefalt her på forumet. Men klarer ikke å finne ut i farten hva den heter ..............mulig Xigmatek 1283 S ett eller annet.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan si er at du må bare prøve deg frem. Du er garantert ikke den eneste som prøver å overklokke q6600. Prøv å finn en oppskrift der man starter i det små og øker gradvis etter å se om systemet er stabilt.

 

Du kan jo se på denne posten for å se om du kommer igang ivertfall :)

 

*Fratar meg all rett om systemet går dunken* :p

Lenke til kommentar

Om du vil forlenge levetiden på systemet kan du kjøpe et bedre grafikkort i tillegg tli å overklokke CPU. Denne artikkelen hos OCaholic viser hva en q6600@ 3Ghz er god til med det helt nye Radeon HD7970. Det er ikke akkurat tvingende nødvendig å kjøpe et nytt system når du sitter med en q6600 :) Som de nevner i artikkelen er det en enkel sak å øke FSB til 333Mhz for å oppnå 3Ghz- og det skal man normalt klare uten å øke volten på CPU.

 

Du kan jo også vurdere en SSD til systemdisk for ytterligere ytelsesøkning, slik jeg har opplevd SSD er det den beste oppgraderingen for å få eldre system til å respondere raskere i normal bruk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...