Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øl vs sukkerdrikker

Ruskeladd

Anbefalte innlegg

OK helsefreaker, her har dere en fin oppgave! Jeg har selv veldig lite peiling på kosthold og helse, så jeg velger å sette min lit til dere.

Hva er verst for meg: øl eller brus(eventuelt annen sukkerholdig drikke)? Husk at vi snakker om mengder mellom 0,5 og 1 liter daglig. Ikke mer! Jeg går ut i fra at dere trenger å vite mer om kostholdet mitt først, så her får dere en liten oversikt:

Frokost: en relativt stor bolle med "All bran"-frokostblanding og lettmelk. Ikke noe sukker legges til.

Utover dagen: masse hvit ris, grønnsaker(for det meste grønn paprika, løk og kål), og tynt strimlet kjøtt av okse og svin. Jeg slår relativt ofte på stortromma med litt fritert kylling og liknende griseri. Minst 1 gang i uka, ofte 2.

Snacks og godteri: jeg spiser så og si ikke søtsaker i det hele tatt. Min "akilleshæl" er potetgull. Der blir det gjerne 2 poser i uka. Noen ganger mer.

Drikke: utenom melken jeg får i meg til frokost, så går det i vann.

Slik jeg ser det, så får jeg i meg veldig lite sukker, men litt for mye karbohydrater og mettet fett. Jeg føler derfor at jeg ikke ville tatt så stor skade av litt brus og liknende. Men problemet er at jeg foretrekker øl.

Øl smaker ikke bare uendelig mye bedre, men det er også en veldig fin motivasjon. Det å vite at 2 kalde pils venter hjemme i kjøleskapet og kan nytes til middag og kvelds, det gjør faktisk at jeg gleder meg til å slappe av i sofaen.

Jeg må legge til at jeg bare er 23 år gammel, og fortsatt ganske tynn. 185cm og 72kg til den som måtte lure. Jeg har selv satt som mål at jeg aldri skal veie mer enn 85kg. Helst ikke mer enn 80. Vil dette bli vanskelig å opprettholde med et daglig inntak av øl fra så ung alder? Hva om jeg jogger flere ganger i uka?

Jeg er klar over at ingen av delene er bra for meg, men nå er det også "uaktuelt" for meg å kutte ut begge deler. Jeg kan kutte ut én av dem. Der går grensa for meg. Jeg er en livsnyter og har på ingen måte et mål om å falle under kategorien "veldig sunn". Så lenge jeg tilhører kategorien "ikke direkte usunn", så er jeg mer enn nok fornøyd. :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forøvrig palmeolje er det verste av det du får i deg. Altså frityr. ellers er det ok. og jeg ville begrenset alkoholen til maks 14x 0,33 i uka med øl og ikke drikking utover maks 4 dager av 7 og utelukkende på kvelden. det er også uheldig og drikke hjemme i ikke sosiale situasjoner. problemer har du vis du har problemer med å stoppe etter 2-3 enheter og må opp i 6 og mer eller stjeler alkohol av andre i huset når du er igang og går tom for alkohol etter 2-3 drinker.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...