Gå til innhold

tips om skjult kamera jeg kan kjøpe

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle hatt et skjult kamera!

Skjult kamera er det er det eneste som kan løse problemene mine. et skjult kamera vil nok løse alle problemene mine.

Jeg har ingen erfaring med skjult kamera har ikke hatt det, vert borti det før. Jeg kan og svært lite om både videokameraer og fotokameraer.

Det skjulte kameraet skal bli brukt i diverse møterom, poenget er og få med hva enkelte folk sier, og et tydelig bilde av personen. Jeg ønsker at det er god bildekvalitet. Jeg er litt redd personene skal påstå at det er redigert feil manipulert om kvaliteten ikke er god. Jeg ønsker at en ser og hører det som blir sagt svært klart og tydelig.

Det er mest i møterom og siden det er skjult kamera kan jo også sola komme inn igjennom vinduet og være ganske ugunstig uten at jeg har mulighet til og gå og rette på gardinen eller lignende. Jeg har ikke noe mulighet til og forandre på ting i rommet.

Mange av rommene er ganske små, samt at når en for eksempel skal sette seg er det kanskje få stoler så det blir rart og flytte seg rundt for og få en ok plassering i forhold til kameraet

Jeg tenker at det må være ok vidvinkel da det er lett at en blir sittende veldig nært rett over en vanlig arbeidspult eller lignende.

Jeg kan også lage sy en veske til kameraet og gå med denne vesken. Så sant ikke kameralinen lyser kamera!

Jeg snakket med ei venninne og hun mente det ville være langt bedre og ha et større kamera lignede speilrefleks, med ekstern mikrofon.

Men jeg vet ikke helt jeg har ikke så mye erfaring med noe.

Jeg ønsker at dere hjelper meg!

Og setter veldig stor pris på alle svar.

Ønsker først og fremst tips om hvilke skjulte kamera jeg kan kjøpe.

Endret av isabell-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett skjult kamera vil på ingen måte løse problemer. Det er kun du som kan løse de.

Men om du absolutt vil, http://www.spyshop.no/.

Husk også at det er strenge regler knyttet til dette, personvernhensyn du må ta og om det kommer for en dag at du går med skjult opptaker på deg så forsvinner all tillit og du vil fort bli utestengt fra de arenaene du nå sliter med.

Lenke til kommentar

Dette var litt utpsykende å lese.

Hva skal hensikten med skjult kamera være? Skal noen andre få beskjed om at du setter det opp? Hva skal tapene brukes til i ettertid? Har du lov til å filme disse menneskene uten at de er klar over det?

Jeg kan forresten med sikkerhet si at et skjult kamera, som sannsynligvis strider mot regelverk og personvernhensyn, ikke vil kunne løse alle dine problemer.

Endret av Vida
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første hvis du lever i en verden hvor du tror ulovlig opptak løser noe som helst så kan det kanskje være en ide å google skjult kamera, ulovlig overvåkning og konsekvensene av dette.

Siden du sikkert ikke kommer til å fortelle hvorfor du må gå til slike skritt, så tror jeg uansett at dette kommer til å slå tilbake på deg big time.

Ut fra beskrivelsen så regner jeg det som 99 % sikkert at du referer til en arbeidsplass, og skulle dette ende med rettsak og offentliggjøring så bør du også ta med at fremtidige arbeidsgivere sannsynligvis ikke vil ta i deg med asbesthansker engang...

Lenke til kommentar

Ja, jeg kan ikke skrive noe om hva jeg tenkte jeg skulle filme og hvorfor. Eneste jeg kan si er så generelt som at det er et stort problem når ting er så ille at ingen vil tro det. Det er også et svert frustrerende med folk som skryter av kriminelle handlinger de har gjort.

Det er også svert frustrerende når folk gjerne sier «ja men dette er da din versjon! Jeg kan snakke med ham om dette og høre hva han sier.»

Problemet er løst med en gang folk får mere riktig bilde av denne personen.

Jeg kan skrive mere om hva saken gjaldt når om problemet blir løst. Men det tar nok sin tid.

Kriminaliteten er såpass ille at jeg bryr meg mye mer om at denne personen ikke får jobbe der mer, enn min egen yrkeskarriere.

Lenke til kommentar

Problemet løses ikke slik nei. Har du tenkt over konsekvensene av det du planlegger?

Dersom innholdet i samtalen stemmer, så vil nok vedkommende få seg en smekk eller bli ekskludert/sagt opp. Men samtidig vil tilliten til deg forsvinne for alle som kjenner til dette(og slik sladder sprer seg FORT). Dette uavhengig om innholdet i samtalen stemmer eller ikke. Med andre ord taper du uansett.

Lenke til kommentar

Problemet løses ikke slik nei. Har du tenkt over konsekvensene av det du planlegger?

Dersom innholdet i samtalen stemmer, så vil nok vedkommende få seg en smekk eller bli ekskludert/sagt opp. Men samtidig vil tilliten til deg forsvinne for alle som kjenner til dette(og slik sladder sprer seg FORT). Dette uavhengig om innholdet i samtalen stemmer eller ikke. Med andre ord taper du uansett.

Har tenkt over konsekvensene ja.

Ser også på det som mindre problematisk, at jeg får store problemer i arbeidslivet -kanskje ingen jobb i hele tatt -syns det er langt mindre problematisk enn og ikke en gang forsøke og stoppe denne personen..

Lenke til kommentar

Ett kamera av typen Countour kan jo fint brukes,man kan ta opp i hvertfall 30 minutter i HD,

og med riktig redigeringsprogram så får man alltids frem lyden godt.

Finner sånt brukt for en billig penge.

Husker da jeg hadde vært på tur med ei vennine og glemte å slå av kameraet.Det lå i sekken og tok opp lyd hele bilturen hjemover,der var det mye sladder som få hadde tålt å høre(har enda opptaket på minnekortet).

:)

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Så lenge det er høyst private anliggende ser jeg ingen problemer, gjør opptakene og ta de direkte til en advokat uten å vise de til andre, med en gang du gjør opptakene offentlig kan det være du som får problemer, systemet er sånn at selv om man gjør en kriminell handling har man de samme rettighetene som en ikkekriminell, kan hende det er du som blir sittende med svarteper, så direkte til en advokat.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kan ikke skrive noe om hva jeg tenkte jeg skulle filme og hvorfor. Eneste jeg kan si er så generelt som at det er et stort problem når ting er så ille at ingen vil tro det. Det er også et svert frustrerende med folk som skryter av kriminelle handlinger de har gjort.

Det er også svert frustrerende når folk gjerne sier «ja men dette er da din versjon! Jeg kan snakke med ham om dette og høre hva han sier.»

Problemet er løst med en gang folk får mere riktig bilde av denne personen.

Jeg kan skrive mere om hva saken gjaldt når om problemet blir løst. Men det tar nok sin tid.

Kriminaliteten er såpass ille at jeg bryr meg mye mer om at denne personen ikke får jobbe der mer, enn min egen yrkeskarriere.

Jeg støtter deg fullt ut i det du prøver å oppnå. MEN! Videopptak er ikke alltid nødvendig og er i tillegg veldig vanskelig å få til selv med et dyrt avansert "Spion kamera".

Hvis det som er viktig å få frem er det som blir sagt på møter o.l. så er Lydopptak veldig mye lettere å få bra enn video opptak.

Lydopptak er ofte nok til både å avsløre det som blir sagt og å identifisere personen(e) som snakker.

Bare vær klar over konsekvensene av å avsløre kriminelle. De er ofte veldig hevngjerrige og brutale.

"Viskere" som avslører kriminalitet og korrupsjon i en organisasjon/firma får sjelden støtte i ettertid, selv om det var til fordel for organisasjonen/firmaet.

Her er et nylig eksempel på hvor effektivt et lydopptak er for å avsløre hva som sies i et møte;

Raymond (40) gjorde hemmelig opptak av skrekk-møte hos NAV

• Liker 1
Lenke til kommentar

Moraltrollene har allerede spred sin uhyrlige guffe, men la meg slå fast følgende; skjult opptak av samtaler du selv deltar i er ikke ulovlig, jf strl. § 145a. Publisering og bruk kan komme i tråd med andre bestemmelser, men du stiller juridisk på trygg grunn om du velger å ta opp disse samtalene. Det kan nok være gyldig oppsigelsesgrunn dog.

Med bakgrunn i det vil jeg støtte meg på hva arthon skriver. Lydopptak er lettere og mindre risikofylt, og burde dekke tilsvarende behov som filmopptak.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Moraltrollene har allerede spred sin uhyrlige guffe, men la meg slå fast følgende; skjult opptak av samtaler du selv deltar i er ikke ulovlig, jf strl. § 145a. Publisering og bruk kan komme i tråd med andre bestemmelser, men du stiller juridisk på trygg grunn om du velger å ta opp disse samtalene. Det kan nok være gyldig oppsigelsesgrunn dog.

Med bakgrunn i det vil jeg støtte meg på hva arthon skriver. Lydopptak er lettere og mindre risikofylt, og burde dekke tilsvarende behov som filmopptak.

Idiottrollene må også uttale seg - hva som er juridisk lov på en ARBEIDSPLASS er ikke det samme som hva du gjør hjemme hos mammaen din.

Helt sant !

Lenke til kommentar

Du får gjerne henvise til hvilke lover du viser til, eller om du kun har trukket ut teorier fra et forvirret juridisk sinn. Skjult opptak er ikke forbudt om man deltar i samtalen.

Om man ikke ønsker å høre på moraltroll kan man se hva ekspertene sier; merk at det overhodet ikke er noen tvil om at opptak er lovlig, det eneste halvinteressante rettslige spørsmålet er om opptaket kan brukes i en rettsak (det kan det antakeligvis).

http://e24.no/jobb/ansatt-tok-hemmelig-lydopptak-av-sluttsamtale/20130734

Lenke til kommentar

@isabell-:

Hvorfor kontakter du ikke en advokat først som sist. En advokat har taushetsplikt som går svært langt, og du kan da i utgangspunktet drøfte hele sakskomplekset og få råd knyttet til hva som vil være best mulig fremgangsmåte. Det vil også gi deg mulighet til å være relativt sikker på at du ikke kommer ille ute, kanskje du blir den største taperen.

Er det i dette tilfellet snakk om straffbar kriminalitet er det faktisk ekstra viktig å snakke med en advokat. Det å unnlate å anmelde kriminalitet kan nemlig også være straffbart - en advokat vil kunne være til hjelp med å vurdere dette.

Og det kan godt hende at det er nødvendig med et lydopptak (som nesten alltid er det beste, fordi du selv kan bære utstyret skjult). Om det er realiteten vil det å ha konfererte med en advokat, og kanskje funnet "hjemmelsgrunn" faktisk for å gjøre noe slikt, vil klart sikre deg i ettertid.

Personlig vet jeg at jeg i en lignende situasjon ville ha snakket med min "advokat" så snart som mulig.

@inkognym:

Loven sier ikke eksplisitt at det er lov med opptak der du er en del av samtalen, men i og med at det heller ikke er eksplisitt forbudt er vel den gjengse tolkningen den du konkluderer med.

Men som jeg har forstått på advokater som kan dette (i tilknytning til en annen sak), så er det også klare begrensinger. At man selv har på seg opptaksutstyr og bruker det i en direkte samtale bør være relativt uproblematisk. Å montere opp "overvåkningsutstyr" i aktuelle rom for å kunne få til denne "samtale" er nok å gå litt for langt.

Men

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Igjen, man trenger ikke noe hjemmel for å foreta skjult opptak av samtaler man selv deltar i. Det ville vært fint om man sluttet å komme med falsk skremselspropaganda.

Det er sikkert riktig; MEN jeg tror man plikter å gjøre alle oppmerksom på at det filmes/gjøres opptak!

Lenke til kommentar

@inkognym:

Her snakker vi ikke om falsk skremselspropaganda, men faktisk å sikre at TS ikke kommer verre ut en den man prøver å ta.

Pkt 1: Vi er ikke uenig i at det ikke er ulovlig å foreta skjult opptak av samtaler man deltar i. Men jeg har selv vært oppe i en situasjon der det var snakk om opptak av samtaler. Jeg fikk fra advokat rådet om selv å bære opptaker, ikke forhåndsmontere i aktuelle rom. Dette kunne nemlig rammes av helt andre lovparagrafer - knyttet til generell overvåkning. I tillegg kunne det oppfattes som ikke godkjent inngrep på annen manns eiendom.

Pkt 2: Dersom saken er såpass alvorlig at det kan medføre rettslig etterspill, er det greit at man har stilt seg i en situasjon der opptaket kan brukes som bevismateriale. Saken som du viser til i fra DN er en sivilrettslig sak, om det her er snakk om kriminell atferd (f.eks korrupsjon) er dette en strafferettslig sak. Beviskravene i sivilrettslige og strafferettslige saker er ikke identiske så langt jeg vet.

@ozone: Nei man trenger ikke å opplyses om at det gjøres opptak av denne art.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen, man trenger ikke noe hjemmel for å foreta skjult opptak av samtaler man selv deltar i. Det ville vært fint om man sluttet å komme med falsk skremselspropaganda.

Ender slikt i retten så vil det være arbeidsgiveren som er den "svake part", ergo så slår dette tilbake på den som sitter med opptaket når det ikke er opplyst om dette på møtet.

Men hey ! Folk må jo bare gjøre det de vil, kjenner nok folk som sitter med skjegget full av postkasser som har gjort dumme ting som de har blitt advart mot å gjøre og sitter etterpå og angrer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...