Gå til innhold

Ny bærbar: Hvordan få til det lille ekstra

Ravis

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny laptop og ser nå at det er mye en må passe på. Poenget er å velge riktig ift behov, men en ønsker gjerne også at behovet skal være dekket så lenge som mulig framover.

Så, hva skal vi legge vekt på?

Skjermoppløsning og størrelse:

Jeg ser at de fleste har en oppløsning på 1366 x 768. Selv synes jeg at 1600x1200. 15.6" anser jeg som minimum ift behovet jeg har(ska f.eks kjøre Solid Edge). 17" vs 16"? Bryr meg egentlig ikke så veldig mye. Cons & Pro's?

Prosessor:

i7 er vel tingen? Men, i7 er liksom ikke bare i7? Den kan ha 4 kjerner. Dette kan jeg ikke så mye om, så jeg må spørre litt. Hvor stor forskjell er det egentlig på i7 og i5? 2 kjerner vs 4 kjerner, satt opp mot hverandre? Hva gir mest for pengene?

Harddisk:

Jeg er neste 100% sikker på at snurredisken skal ut og ssd skal inn, jeg vil gjerne ha ytelse.

Minne:

6Gb skal inn som minimum, helst 8Gb. En pc jeg så, som ikke var så dyr, støttet sågar 16Gb.

Så, hva om jeg kombinerer en tokjernet i5 med minimum 6Gb RAM, SSD disk og skjerm med 1600x1200 mot en i7 som har to kjerner, 6Gb RAM, snurredisk og samme skjerm? Hva vil være raskest?

Jeg er veldig fristet til å gå for denne, den er nøyaktig på budsjettet mitt, men da må jeg ofre SSD løsningen og akseptere snurredisk. Godt tilbud?

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/intel-ivy-bridge/toshiba-satellitel850-1ff/174548.6422/#tabs

Jeg fikk en Packard Bell med i5 prosessor, 4Gb RAM, 500Gb disk med Photoshop Elements ombord til 3600kr på tilbud i fjor. Det var nok et røverkjøp. Er det noen røverkjøp ute og går akkurat nå?

Som dere ser, så vil jeg gjerne sette opp noe som er så bra som mulig innenfor 6500kr. Tar svært gjerne i mot forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøpe den nyeste Ivy Bridge med 4 kjerner gir helt klart mest ytelse for pengene idag. Du kan få maskiner ned i 5000,- kr med mainstream 4-kjerner'n i7-3610QM(2300-3300mHz). Til sammenligning koster den billigste laptopen i Prisguiden med den beste 2-kjerners CPU'en i7-3520 (2900-3600 mHz), 12 000,-kr. 2-kjerner vil yte kanskje litt bedre i oppgaver som bare bruker, ja ,1-2 kjerner, men når du kjører på med spill og masse andre greier samtidig vil 4 kjerner gruse 2-kjerner så det holder.Den maskina du lenker til er mye for penga, SSD kan du kjøpe senere når du har råd, koster rundt 1500,- kr for 250GB disker som er veldig bra nå, og prisene synker sakte hele tiden. Å finne en maskin med de kravene du setter ; SSD, minimum 6 GB RAM, minimum 1600x900 oppløsning, max 6500 kr, = finnes ikke i Norge idag. Når du spør om hvilken maskin som vil være "raskest" når begge har 2 kjerner, 6Gb ram og eneste forskjellen er i7 mot i5 vil jeg helt klart si at maskina med SSD vil oppleves "raskest".

Håper jeg har bidratt med å gjøre forvirringen enda mere total.

Lenke til kommentar

Takk for svar jazzfudge. Ble nok ikke enda mer forvirret :D

Det blir nok til at jeg går for den maskinen jeg lenket til, eller en annen jeg har funnet(17"). 17 tommeren har to hdd brønner, og jeg kan kjøpe ssd upgrade kit på 128Gb til en rimelig penge om en stund, eller rettere sagt, poden kan få betale det selv...

Da vil han ha et godt jern som kan kjøre heftig i mange år, forhåpentligvis.

Endret av Ravis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...