Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Døgnrytmeproblemer

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Sliter veldig med døgnrytmen om dagen, noe som passer svært dårlig med et travelt studie.

På tirsdag hadde jeg fritt, og da sov jeg i 19 timer til sammen (var oppe og dusjet og spiste etter å ha sovet ca 14 timer, men gikk og la meg igjen pga trøtthet).

Da jeg omsider sto opp kl 17:00 tenkte jeg at nå er det ikke sjans om jeg får sove før dagen etter, men jeg la meg ca kl. 03:30 og sov til 08:00 (i morges). Hele denne dagen var jeg urolig trøtt, og jeg la meg kl. 18:00. Våknet igjen etter 6 timer, og nå ligger jeg her og ikke får sove.

I forrige uke var det også et par netter jeg ikke fikk sove i det hele tatt. Gikk og la meg ca 23:00, og lå våken helt til i 5-6-tia, altså 1-2 timer før vekkeklokka ringte.

Noen tips? Anonym poster: 234d15a91b21a735da14bc6b44b6e6de

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kluet er å finne ut hvor mange timer søvn man trenger for å være uthvilt

Ikke tro at du klarer deg med 5-6 timer hvis du vet at du egentlig trenger 10.

La kroppen din få mulighet til å finne ut sitt eget søvnbehov

Men du må begynne med å holde deg våken til mist 21.00 før du legger deg etter en søvnløs natt/dag.

Å lytte til kroppens signaler er viktig, er du trett selv om du må lese/gjøre eller se noe så legg deg til å sove.

Det du må gjøre kan du planlegge på kvelden før du legger deg å ta tak i neste dag.

Er så mye lettere å gjøre det når man er uthvilt

Du vet jo sikkert alt dette fra før:) Men struktur er en ting man må øve på:)

Lenke til kommentar

Drikker du mye kaffe?

Føler du deg ellers vel, bortsett fra trettheten? Har du hodepiner, løs / hard avføring, smerter eller er i en sinnstilstand hvor du opplever at du ikke mestrer din nåværende situasjon?

Det jeg spørr etter: Kan det tenkes at du er stresset? Stress fører til nedsatt evne til å sove og det kan være et skikkelig balletak i et hardt studie.

Også:

Røyker du?

Drikker du mye energiholdig brus / kaffe / energitilskudd?

Bruker du noen kosttilskudd? Om så; hvilke?

Et tips som fungerer i mange tilfeller er å onanere før sengetiden. Det er et kleint tips, men det kan fungerer for mange som sliter med søvnen.

Lenke til kommentar

Drikker verken kaffe eller energidrikk, røyker heller ikke. Er 22 år gammel. Spiser generelt lite, og veier nok 65-70kg. 180 høy.

Føler meg egentlig vel ja, har ingen smerter. Føler derimot kanskje ikke at jeg mestrer situasjonen helt for øyeblikket. Mye energi går til å gruble over mitt tragiske kjærlighetsliv, i tillegg til å forsøke å holde tritt med studiet.

Frks2: Planen var å holde ut til 21:00, men var så trøtt at det virket som en umulighet å være våken i 3 hele timer til! Men ser at jeg burde få litt mer struktur ja. Anonym poster: 234d15a91b21a735da14bc6b44b6e6de

Lenke til kommentar

LostOblivion: Er nødt til å stå opp 08:00 pga skolen, men skal forsøke å holde meg våken til 22 likevel.

Jeg klarer vanligvis å få døgnet på rett kjør igjen, men problemet er at det skal ikke mer til enn en helg (eller bare en fridag) før jeg sover bort hele dagen og må starte på nytt igjen.. Anonym poster: 234d15a91b21a735da14bc6b44b6e6de

Lenke til kommentar

Bygg søvntrykk. Legg deg og stå opp til nøyaktig samme tid. Om du ikke sovner til rett tid med 8 timers søvn foreks dagen etter bør du redusere antall timer i sengen til du blir sliten nok til å sovne. Det er meningen å være ekstremt sliten noen dager under slik behandling. No pain, no gain. Tenk deg hva marinesoldater gjennomgår ;) Forestill deg at du er en slags Jason Bourne under trening, kanskje du blir litt hypomanisk også :w00t: det går over når du legger deg igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...