daruu Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Hei. I ett hus med kjelleretasje og to lovlige soverom mtp rømningsvei(vindu + dør til gang), kan man bygge om gangen og deler av ene soverommet så man får 3 soverom istedet? Dvs ene soverommet får utgangsdør i seg(+ vindu) mens de andre rommene har vindu + dør til gangen, Man må først ut i gangen, så inn i førstnevnte rom for å finne utgangsdøra. Veldig rotete forklart av meg her nå, men håper noen skjønner hva jeg mener og vet om det er lov Legger ved en veldig enkel paint tegning som illustrerer det, den til venstre er sånn det er nå, den til høyre sånn det forhåpentligvis blir. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Vanskelig å gi råd i slike saker, uten nødvendige tegninger av eksisterende og ny målsatt planløsning, samt en pressis beskrivelse. Men det enkleste er å ta en tur til kommunen, med forslaget ditt! De kan normalt lovene og har all nødvendig informasjon. Så der, får du nok bedre svar. Og her blir det min., en Melding til kommunen likevel. Eller så må jeg, si at dette virker ikke særlig praktisk, selv om dette skulle være lovlig. Antar at det er noe mer i den kjelleren, enn bare de to soverommen du har nevnt. Og da vil all "trafikk", gå igjenom det nye soverommet. Jeg ikke er oppdatert på den nye tekniske forskriften (Tek 10), og Søk. Men jeg antar at det meste her vil gå etter de gamle reglene. Skal begrense meg til å nevne to sentrale funksjonskrav, du må oveholde. Romvolum på min. 15 m3 og alle soveromm må ha nødvendig Dagslys. Ut fra din skisse, aner jeg også at det nye soverommet blir for smalt, til å bli godkjent. Det var/er ikke noe min. mål på bredde, men et funksjonskrav er at det skal være praktisk og dette virker veldig smalt. I nye bygg er det langt andre krav, bl.a. til rullestolbruk, men det slipper du trolig. Edit: Rømningsveg er sjelden et problem i en boenhet, med kun EN brannselle, selv om det har vært endel missforståelser her. Også fra div. kommuners saksbehandlere! Tviler på at det vil skape problemer for deg. Endret 23. august 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå