Gå til innhold

Trenger hjelp! (Arbeidsflyt, konvertering, redigering)

Anbefalte innlegg

NÅ er jeg sykt lei her jeg sitter. Har prøvd i flere dager nå, men ser aldri ut til å lykkes med det jeg vil. Vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne heller.

Jeg har et Canon 550D som jeg har filmet endel med i sommer (filmene er av høyeste kvalitet, 24 fps, 1920x1080). Hadde da lyst å sette de sammen til en "sommerfilm" med lyd osv. Fra før av har jeg endel erfaring med Sony Video Vegas, fra den gamle PC'en min (sitter på en Macbook nå). Så det begynte med at jeg prøvde å importere de dit. Fikk ferdig et prosjekt etter mye om og men, og skulle til å rendre filmen. Bare at det ikke går. Aldri. Kommer alltid opp feilmelding av et eller annet slag. Har googlet meg frem til at det kunne være at filene er for vanskelige å håndtere for PC'en min. Så jeg prøvde å konvertere de med MPEG Streamclip, uten hell. Har verken gode codecs eller peiling. I tillegg betyr det at jeg må lage prosjektet helt på nytt, med nye klipp.

Nå har jeg slitt meg igjennom en prosess i iMovie, som jeg syntes er noe søppel i forhold til Sony Vegas, og jeg får ikke den filmen jeg egentlig vil ha. Så jeg returnerte til Vegas og har prøvd å finne en løsning, men traff nå veggen. Fikk rendret noe av filmen, men den endte opp på nesten 2 GB på 15 sekunder. Skal det virkelig være så vanskelig?

Det jeg egentlig trenger hjelp til er:

Arbeidsflyt:

Hvordan gjør du det? Kan noen forklare meg med litt dybde hvordan dere går frem for å få en fin film? Jeg ser jo disse filmene på Vimeo med utrolig klare bilder, og det er det jeg vil ha (naturligvis vet jeg at mine filmer ikke blir SÅ bra, men dere skjønner). DSLR -> konvertering -> redigering -> rendring? Hvis jeg har forstått det riktig er det slik som er vanlig? Innenfor konvertering og rendring trenger jeg godt med hjelp, så hvis noen kunne sagt hvordan de jobber for å få klare, fine filmer (som ikke er 20 GB), hadde jeg satt pris på det!

Tuuusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...