Populært innlegg Slimda Skrevet 22. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Kom med eksempler på gode videoer og dokumentarer vedrørende teknologi og vitenskap, så kan jeg legge det til. Får vi mange nok, kan jeg også kategorisere dem innenfor emner. Er det forresten ønskelig med lange "samtaler" på youtube mellom vitenskapsmenn, eller skal vi holde oss til dokumentarer? Eksempel på førstnevnte her. Alien Planet BBC: Albert Einstein: Equation of Life And Death Jeremy Clarksons Inventions That Changed The World: Episode 1 - The Gun Episode 2 - The Computer Episode 3 - The Aeroplane Episode 4 - The Telephone Episode 5 - The Television Playing God Richard Hammonds' Invisible World: Episode 1 - Invisible Speed Episode 2 - Invisible Light The Core The Hawking Paradox The Secret Life of Chaos The Story of Mathematics: Episode 1 - The Language of the Universe Episode 2 - The Genius of the East Episode 3 - The Frontiers of Space Episode 4 - To Infinity and Beyond The Story of Electricity: Episode 1 - Spark Episode 2 - The Age of Invention Episode 3 - Revelations and Revolutions The Story of Science: Episode 1 - What Is Out There Episode 2 - What Is the World Made of Episode 3 - How did We Get Here Episode 4 - Can We Have Unlimited Power Episode 5 - What Is the Secret of Life Episode 6 - Who Are We What on Earth is Wrong With Gravity Part 1, 2, 3, 4, 5 Why Do We Dream Blood and Guts - A History of Surgery: Into The Brain Bleeding Hearts Spare Parts Fixing Faces Bloody Beginnings Carl Sagan - Cosmos Episode 1 Episode 2 Discovery Channel - VTOL Fremskridt på afveje: (dansk) Bly for Livet Part 1, 2 Medical Mavericks: Anaesthesia Discovering Vaccines Diet and Disease Beating Infection National Geographic - Crash Science: Cars Part 1, 2, 3, 4, 5 National Geographic - Human Ape: Part 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 NRK - Siffer NRKs Helt Patent: Episode 1 - Klokka Episode 2 - Telefonen Episode 3 - Måleenheter og Meter Episode 4 - Toalettet Episode 5 - Barbering Episode 6 - Husholdningsapparater Nuclear Boy Scout: Episode 1 Episode 2 Secrets of the Dead - The World's Biggest Bomb The Meaning of Life Philosophy Course: 1. The Beginning of The Universe - The Big Bang 2. It Is Written In The Stars - Creating All The Elements 3. A Perfect Planet - The Formation of The Earth 4. How Life Began 5. A Magical Mechanism - An Explanation of Evolution 6. It's A Small Small World - Early Life Evolution 7. The Incredible Steps - Ascent of Man 8. Making Your Mind Up - The Evolution of Consciousness 9. Consciousness, I Think Therefore I Am 10. How The Brain Works 11. Religion and Faith - Why Do We Believe? (Part 2) 12. Spirituality - What Is It That Makes Us Spiritual? 13. Is There A God? 14. Why Is The Universe Just Right For Life? 15. Time - What Is Time? (Part 2) 16. Conclusions - The Meaning of Life? The Concorde Story The Origin of AIDS The Space Shuttle Thomas Midgley Jr., (wiki) Through The Wormhole Season 1: 01 - Is There a Creator Part 1, 2 02 - The Riddle of Black Holes 03 - Is Time Travel Possible 04 - What Happened Before The Beginning 05 - How Did We Get There 06 - Are We Alone 07 - What Are We Really Made Of 08 - Beyond The Darkness Season 2: 01 - Life After Death 02 - Is There an Edge to the Universe 03 - Does Time Really Exist 04 - Are There More than Three Dimensions 05 - Is There a Sixth Sense 06 - How Does The Universe Work 07 - Can We Travel Faster Than Light 08 - Can We Live Forever 09 - What Do aliens Look Like Season 3: 01 - Will We Survive First Contact 02 - Is There a Superior Race 03 - Is The Universe Alive 04 - What Makes Us Who We Are 05 - What is Nothing 06 - Can We Resurrect The Dead 07 - Can We Eliminate Evil 08 - Mysteries of the Subconscious 09 - Will Eternity End 10 - Did we Invent God To Mars By A-Bomb - The Secret History of Project Orion Vitenskap i hverdagen: Fra gen til gane Live-videoer: TED - Ideas Worth Spreading (Samleside for TED-Talks) - Andre videoer ikke tilgjengelig via Streaming: BBCs Wonders of the Universe (trailer) BBCs Wonders of the Solar System (trailer) The Great Courses - The Inexplicable Universe (trailer) Vitenskapelige Youtube-kanaler: Crashcourse Biology Crashcourse History Numberphile Periodic Videos Sixty Symbols Endret 19. desember 2013 av Slimda 18 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Jeg har mange bra forslag til vitenskaplige dokumentarer som ligger på YouTube. Flere av dem er laget av BBC eller National Geographic. Jeg elsker slike vitenskaplige dokumentarer, og har flere å bidra med. Her er en som heter The Universe - Weird Planets Den handler om planeter som er veldig annerledes i forhold til det de fleste vil kalle "normalt" For eksempel planeter som ikke går i bane rundt en stjerne, eller har vanvittige baner med veldig varierende avstand til stjerna. Veldig interessant. Tenk deg en planet der det regner smeltet jern, eller en planet med elver av olje... EDIT: Videoene jeg ville linke til i dette innlegget er flyttet til førstepost Endret 22. august 2012 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 Slenger inn videoene i førsteposten jeg, så får man en pen og pyntelig førstepost. 5 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Her er en BBC-serie i 3 deler om elektrisitetens historie: Veldig interessant og godt laget. Programlederen er professor Jim Al-Khalili. The Story of Electricity 1 of 3 Spark The Story of Electricity 2 of 3 The Age of Invention. The Story of Electricity 3 of 3 Revelations and Revolutions Døde linker. Nye i HD: Spark: http://www.youtube.com/watch?v=5HkL0TI_jUo The Age of Invention: http://www.youtube.com/watch?v=GBoFXQqSRwE Revelations and Revolutions: http://www.youtube.com/watch?v=iEAziW_NA8A En av mine favoritter: En serie om vitenskapens historie, i 6 deler. Programleder er Michael Mosley. The Story of Science - Episode 1 of 6- What Is Out There The Story of Science - Episode 2 of 6- What Is the World Made of The Story of Science - Episode 3 of 6- How did We Get Here The Story of Science - Episode 4 of 6- Can We Have Unlimited Power The Story of Science - Episode 5 of 6- What Is the Secret of Life The Story of Science - Episode 6 of 6- Who Are We Endret 31. oktober 2012 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Jeg kan anbefale BBCs 'Wonders of the Universe' og ' Wonders of the Solar System', begge ledet av fysikkeren Brian Cox. Alle som har sett han på QI vet hvor interessant han kan være. Det mest spennende prosjektet akuratt nå må være Neil DeGrass Tysons remake av Carl Sagans legendariske 'Cosmos'. Kommer i 2013. Endret 23. august 2012 av Skurupu 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Om du har lenker til videoen, hadde det vært veldig fint. Hvis ikke, kan jeg legge til en egen seksjon for videoer man ikke får på "nettet". 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg trur ikke man finner disse to ute til gratis streaming. Jeg sjekket YouTube og BBC. Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Siffer på NRK syntes jeg er interessant, selv om det kanskje er myntet på en litt yngre målgruppe. http://www.nrk.no/pr...r/sider/siffer/ Episode 1 ligger ute til 12.09.2012. Redigert: Men det er kanskje ikke å regne som en DOKUMENTAR. Sorry about that! Endret 23. august 2012 av Jonern 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Joda, Siffer er et lærerikt faktaprogram, og jeg mener det passer i denne tråden. Tråden heter Dokumentarer og videoer om Teknologi og Vitenskap, og Siffer handler om matematikk, som er en form for vitenskap. At det er underholdende betyr ikke at det ikke er lærerikt. Kan også nevne Helt Patent! fra NRK: Helt patent! 1:6 Klokkas historie Helt patent! 2:6 Telefonen Helt patent! 3:6 Måleenheter, og hvordan meteren ble oppfunnet Helt patent! 4:6 Toalettets historie Helt patent! 5:6 Barberingens historie Helt patent! 6:6 Husholdningsapparater, støvsuger fryseboks... Veldig interessant serie, og programlederen Finn Arve Sørbøe er så underholdende at alle kan ha moro av denne serien. Og såvidt jeg kan se er den ikke tidsbegrenset heller. Noen opptak på NRK er kun tilgjengelig i en begrenset periode. Endret 23. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Discovery dokumentar om VTOL fly: Hvis vi i fremtiden skal få privat flyging til jobb, ol. som allemannseie så må det bli med små VTOL fly. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. august 2012 Del Skrevet 26. august 2012 Dokumentar om David Hahn, også kjent som Nuclear Boy Scout. David Hahn (født 30. oktober 1976) forsøkte å bygge en breederreaktor (kjernereaktor) i 1994 i et skjul i bakgården i sitt hjem i en forstad til Detroit, Michigan, 17 år gammel. Nuclear Boy Scout - DO NOT TRY THIS AT HOME! 1 of 2 Nuclear Boy Scout - DO NOT TRY THIS AT HOME! 2 of 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 27. august 2012 Forfatter Del Skrevet 27. august 2012 Sånn, da tror jeg at jeg har lagt inn alle videoene til førsteposten. Si ifra om noe mangler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Mulig det er noe relevant for tråden i lenken under. http://www.ted.com/ Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 TED er høyest relevant, egentlig. At jeg ikke kom på det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Hva med Carl Sagan: Cosmos? http://www.youtube.com/watch?v=ClPShKs9Kr0&feature=related 3 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 The Hawking Paradox http://www.youtube.com/watch?v=mH428LQ5cD8&feature=player_embedded 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 (endret) BBC-serie med programleder Michael Mosley: History of Surgery Episode 1 ---- Intro of Brain Del 1 2 3 4 5 6 7 Den er oppdelt fordi YouTube hadde en maxgrense på 10 minutter pr. klipp. History of Surgery Episode 2 ---- Intro Heart Del 1 2 3 4 5 6 Det er flere episoder, men rekker ikke å linke til dem nå i kveld. Anbefaler denne serien! Endret 29. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 31. august 2012 Del Skrevet 31. august 2012 Anbefaler dette foredraget fra et av forskningsrådets åpne arrangement "Vitenskap i hverdagen: Fra gen til gane". Er ikke alle foredragsholderene som holder like høyt nivå, men fortsatt veldig interessant. I tillegg vil jeg anbefale alle å se denne videoen om forskningsrådets nye satsing: BIOTEK2012. Det som er mest spennende for min del er at jeg skal ta bacherlorgrad i bioteknologi Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 The Great Global Warming Swindle http://www.youtube.com/watch?v=Ov0WwtPcALE 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 (endret) Playing God (BBC Documentary 2012) 720p HD Broadcast (2012) Adam Rutherford meets a new creature created by American scientists, the spider-goat. It is part goat, part spider, and its milk can be used to create artificial spider's web. It is part of a new field of research, synthetic biology, with a radical aim: to break down nature into spare parts so that we can rebuild it however we please. This technology is already being used to make bio-diesel to power cars. Other researchers are looking at how we might, one day, control human emotions by sending 'biological machines' into our brains. EDIT: Ny link. Den gamle tilhører en konto som er suspendert. http://www.youtube.com/watch?v=Rvz27Dn137g Endret 30. oktober 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå