Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Bo hjemme" eller flytte til hybel i samme by?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp fullført førstegangstjenesten men kom ikke inn på skolen jeg hadde planlagt så jeg må jobbe i vinter. Dette har jeg godtatt, jeg har søkt jobb ved flere gode bedrifter og har fått positiv tilbakemelding fra flere så forventer at jeg får en eller flere faste eller deltidsstillinger. De har selv sagt at jeg skal få bo hjemme til rimelig pris. Jeg er helt enig i at jeg skal betale ettersom jeg er 20 år og er en ektra "unødig" utgift.

Men når alt kommer til alt så skulle foreldrene mine ha 5000,- for ett 10m2 rom, og mat som jeg ikke spiser. (Jeg må kjøpe mat selv ettersom jeg prøver og holde en standard på kostholdet, mens hjemme går det mest i pizza o.l)

Jeg syntes denne prisen var urimelig iforhold til "hva alle andre betaler" da det meste venner i min krets betaler er fra ingenting til 3000 per måned.

Etter min mening syns jeg dette er litt mot sin mening, da jeg ikke får spart så mye som jeg optimalt kan før neste studieår. Siden jeg må bruke 1-2000 bare på mat selv.

Er det jeg som ikke tar regnestykket og synes det er urimelig, eller er det rimelig? Fikk egentlig "Du betaler 5000 per måned, + husarbeid osv ellers så skal du ut fort som f...". Dette frister veldig nå, ettersom det rett og slett er heslig og være hjemme til tider. Har fått tilbud på hybel til 4500 per måned, møblert og med strøm. Litt ekstra kroner og en litt hardere start på studentlivet frister nå for å slippe denne situasjonen.

Sitter i en liten klyse nå, og vil egentlig ha litt noen andres øyne på denne saken?

Takk

I kveld ble det mer "diskusjon" der det går over til at min pappa sier hva "jeg tenker".. Han er bare usaklig og useriøs, jeg tar vare på meg selv og må spise regelmessig, derfor begynte jeg lage meg kyllingfileer som jeg selv har kjøpt, sammen med egen ris og grønnsaker. Jeg visste ikke at noen var hjemme og tenkte ikke noe spesielt over det. Dermed drar han konklusjonen om at jeg "unnlot å spørre søsknene mine om de ville ha mat med vilje" og kaller meg en egoistisk dritt, nesten rett fram.. Dette er bare utrivelig og ser ikke helt hvordan det skal bli trivelig og bo hjemme selv om jeg betaler de lusne pengene uansett..

Endret av feyjey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok ha flytta på hybel, du kan leve godt på 5000kr til mat/drikke osv i mnd. og om du skal jobbe fulltid/masse over et helt år så kan du sikkert regne med å tjene bortimot 20 000kr/mnd så selv om du skjemmer deg selv bort så får du fort satt tilsides en del cash til studiene, 2000kr ekstra i måneden når du lever på studielån gjør mye for levestandarden.

Kan være godt å ha vært selvstendig og ha bodd litt for seg selv før man starter studiene også!

Lenke til kommentar

Jeg ville nok ha flytta på hybel, du kan leve godt på 5000kr til mat/drikke osv i mnd. og om du skal jobbe fulltid/masse over et helt år så kan du sikkert regne med å tjene bortimot 20 000kr/mnd så selv om du skjemmer deg selv bort så får du fort satt tilsides en del cash til studiene, 2000kr ekstra i måneden når du lever på studielån gjør mye for levestandarden.

Kan være godt å ha vært selvstendig og ha bodd litt for seg selv før man starter studiene også!

Jo, men målet mitt var egentlig og ha rundt 100.000 på konto til studiestart, nå ser dette litt vagt ut. Har 30k på bok, og hadde sett for meg at det var oppnåelig, men jeg vet ikke nå lengre. Har ikke noen konkret oversikt akkurat nå.

Lenke til kommentar

tja, du klarer å skrape sammen 70k på et år om du prøver, du klarer nok å leve bra på 12k/mnd om du tenker litt på hva du bruker pengene dine på og om du gjør dette i et år (som det er til studiestart 2013) og vi sier at du har 20 000kr/mnd etter skatt og du ikke har andre utgifter enn levekostnader osv (dvs ikke lån osv) og da setter av 8000/mnd i 12 måneder så har du spart opp 96 000kr.

og for å si det sånn så er 12000kr/mnd i mat, drikke, klær, telefonregning osv et luksusliv sammenlignet med å leve kun på studiestøtte hvor man gjerne ikke har mer å rutte med enn rundt 4k/mnd etter husleie er betalt.

Har selv levd på 4000kr/mnd når jeg var borteboer på vgs og jeg levde helt brukbart på dette jeg (og dette var da inkludert fylla i alle fall ukentlig.

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Bo hjemme 'til rimelig pris' (5k) til sitt barn som da kanskje kan legge seg opp noen kr syns jeg som far selv til en på samme alder er noe drøyt.

Hvis 'barnet' bare klatrer bort pengene på seg og sitt, så syns jeg det er greit å ta i litt ekstra i leie, men slik du legger det fram, så syns jeg dog ikke det faller innunder 'rimelig penge'. (selv om du har klatret de bort)

Høres ikke ut som han kalte deg egoistisk dritt, men du oppfatter det slik. Så tydeligvis (uansett hvem sin 'feil') så virker det som man går hverandre litt på nervene. Kanskje det like greit har vært smart å leie hybel slik at ting ikke eksploderer hjemme - hvis dere ikke klarer å diskutere saklig. (ting kan bli sagt, som burde være usagt og kan ødelegge familieforhold enkelte ganger)

Så enten ta en seriøs samtale på det der man er konstruktiv og der dere kommer fram til en kompromiss-løsning, eller lei en hybel er mitt råd. (hybel kan også være frustrerende btw)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Ja forstår at hybel også kan være frustrerende, men slik det er nå har jeg fått en nær venn til å flytte sammen med, forhåpentligvis får vi leiligheten og ettersom vi splitter blir det svært rimelig. Annser nesten denne saken som lukket nå, om vi får leiligheten er det rett ut.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du bor, men 5000 kroner for 10m2 vil jeg tro at er over markedspris de fleste steder. Her er det ingen tvil, jeg hadde i hvert fall flyttet ut fort som fy. Det er ikke bare leie det står på, men også mer komfort og velvære ettersom du bor for deg selv uten foreldre og søsken. Hvis du og en venn setter av 5000 kroner hver til leie, kan dere få en passe stor leilighet for to personer. Selv leier jeg en studenthybel på 14m2 for 3750 kr/mnd i Bergen (jeg deler kjøkken med andre). I Oslo og Stavanger er det nok dyrere, men ellers vil jeg tro at det er tilnærmet vanlig pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...