Gå til innhold

[Løst] Kresjet uten bil-lappen..straff?


Tranbear

Anbefalte innlegg

har skrwvet på papirene, men er det nødvendig at jeg melder meg til politiet? Skjr ikke de kanskje automatisk når forsikringsselskapet ser jeg er under 18år å utenførerkort?

Ingen med erfaring og opplevd dette som kan si hva straff de blir ca? Og hva er best? Jeg ringer politiet å forteller hva som har skjedd? Eller at keg venter på forsikringsselskapet tar kontakt?

 

Om det hadde vært meg hadde jeg:

 

1. Snakket med andre part, erkjent skyld og villighet til å betale fullt alle skadene jeg forårsaket, slik at de slipper surret med forsikringsselskapet etc. Om de går med på det, be om å få levert papirene tilbake etter at du betaler regninga (Om mulig betal cash på verkstedet av deres valg, ie uten Moms, motparten trenger ikke vite om dette, det er mellom deg og verkstedet). Saken ute av verden.

 

2. Noen treskaller vil ikke akseptere alternativ 1, og vil oversende papirene til sitt forsikringsselskap. Da må du kontakte forsikringselskapet til din motpart og tilby å betale regningen uten mer kluss. Prøv da å overtale dem til IKKE å anmelde forholdet ettersom du sparer dem endel arbeid ved å legge deg flat og betale uten protester.

 

3. Om forsikringselskapet gjør det klart de at kommer til å følge "BOKA" har du ikke lenger noe å tjene på å samarbeide med dem, muligens finner du ut at du ikke har penger til å betale noe som helst i dette tilfellet (noe som kan få de til å endre mening om de blir oppmerksom på dette. Isåfall tilbake til pkt 2.). Om det blir klart at de uansett kommer til å anmelde deg og prøve å "flå deg levende", antar jeg det muligens vil være i din interesse selv å si fra til Politiet (og derved få en noe nedsatt straffereaksjon). Hvorvidt du da betaler erstattning og bot eller ikke deretter er opp til deg. (Selv om jeg syns du bør betale erstattningen)

 

 

Tilslutt bare slutte opp om diverse oppfordringer om at du bør lære deg å kjøre bil. I motsettning til resten anser jeg IKKE at dette har noe med "lappen" å gjøre ettersom der er minst like mange som har "lappen" som ikke KAN kjøre bil, som de som ikke har "lappen" og KAN kjøre bil. . Du ser ut til å tro at du tilhører den siste gruppen, men desverre tyder dine uttalelser (og ulykken) på at det ikke stemmer.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og lengre avstand til bilen forran. Du skal alltid ha stor nok avstand til at du kan stoppe bilen din dersom bilen forran deg bråbremser.

...og idioter som ikke blinker når de skal svinge kommer du til å treffe på resten av ditt liv på veien. Get used to it.

 

Hva om blinklyset ikke funket? Han kunne jo ha sjekket det før personen dro hjemmen ifra. Ting kan ryke på veien også, men uansett er det han som kjørte på sin feil.

 

Personskader kan komme senere, og du vil igjen sitte med disse beløpene på deg.

Lenke til kommentar

Det er ingen ulempe.

[...]

Med andre ord skjønner jeg godt at den andre parten vil gjøre det på papirmåten.

 

I tillegg så løper den som blei påkjørt ein risiko ved å akseptere kontant betaling. Ved å ta imot kontant betaling så mister ein muligheita til å ta dette gjennom forsikringsselskapet dersom skaden er større enn først anntatt.

Det er svært dummt å akseptere nokre få tusenlapper som skal brukast på å kjøpe ny støtfanger dersom bilen blir kondemnert på neste EU-kontroll p.g.a. ramma har blitt skeiv etter samanstøtet.

 

Ved å ta saka gjennom forsikringsselskapet så vil også slike skjulte framtidige utgifter bli dekka. I denne saka så er det også ein viss risiko for at bilføraren som blei påkjøyrt utvikler seinskader som nakkesleng sjølv om dette ikkje blir merka no.

 

Kontant betaling ved slike ulykker er derfor kun aktuellt for den skadelidande dersom ein har veldig god oversikt over nøyaktig kva som blei øydelagt/skada eller dersom betalinga er så stor at den også dekker eventuelle framtidige utgifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva om blinklyset ikke funket?

Hva så om blinklyset ikke funket? Det er fortsatt slik at bilen bak skal kunne stoppe.

 

Ja, var det jeg mente å. Men trådstarter nevnte det ikke var han sin feil. Han må da uansett ha passe rekkevidde uansett om ting ikke funker på bil. Da får han heller bare tute på fyren hvis det er ødelagt eller noe da enn å treffe ræva.

 

Beklager hvis jeg nevnte noe feil, er enig at han skulle ha holdt bra avstand enn å kritisere at bilen foran ikke blinket.

Lenke til kommentar

Tja. Kjøre uten førerkort er ikke så veldig lurt. En ting er den reaksjonen du kan få av politiet, men dette etterspillet blekner i forhold til hva som kan være konsekvensene hvis forsikringsselskapet krever regress av deg som sjåfør. Blir personer invalidisert kan dette fort bli en veldig dyr regning som du måtte ha betalt. Regner ikke med at det er så kult å starte voksenlivet med mange millioner i gjeld fordi man kjørte uten førerkort og skadet en annen person.

 

Dette tilfellet løser seg nok ved at forsikringsselskapet krever regress av deg eller den forsikringen står på. Altså du må betale selskapet for hele eller deler av skaden hvis du hadde skylden (som det kan tyde på i tråden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå er ikke din signatur gyldig, så forsikringspapirene er strengt tatt ikke gyldige heller.

 

Dette er inkorrekt. En skademelding er ikke i seg selv en rettslig disposisjon (det er en bekreftelse på at faktiske forhold har inntrådt som beskrevet), slik at begrensningen i vergemålsloven pgf 2 ikke er relevant her. At fører fyller ut papirer i stedet for eier er heller ikke relevant.

 

 

Den som kjører et kjøretøy uten å ha førerkort for det skal ilegges sperrefrist på seks måneder, regnet fra oppnådd minstealder, jfr. vegtrafikkloven pgf 24a. Hvis det er voldt 'større skade' skal sperrefristen være ett år. Jeg vil regne med at sperrefristen er seks måneder i denne saken, siden det ikke er beskrevet noe som kan beskrives som 'større skade'. Du vil derfor måtte vente et halvt år på førerkort.

 

Det vil antagelig bli aktuelt med en mindre bot i tillegg. Ifølge Riksadvokatens rundskriv om standardiserte bøtesatser i kurante vegtrafikksaker (RA-2009-3) vil boten ligge på cirka 8000 kr.

 

 

Så jeg tror ikke du har noe særlig å frykte fra politiets side. Seks måneders sperrefrist, og en litt stiv bot. Kostnadene til å reparere motpartens bil vil antagelig bli vesentlig dyrere.

 

EDIT: Jeg ser det er stilt spørsmål om forsikringsselskapet vil anmelde. Forsikringsselskapet har ingen anmeldelsesplikt i saker som denne. Jeg hadde bekymret meg mer for personen du kjørte på.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå er ikke din signatur gyldig, så forsikringspapirene er strengt tatt ikke gyldige heller.

 

Dette er inkorrekt. En skademelding er ikke i seg selv en rettslig disposisjon (det er en bekreftelse på at faktiske forhold har inntrådt som beskrevet), slik at begrensningen i vergemålsloven pgf 2 ikke er relevant her. At fører fyller ut papirer i stedet for eier er heller ikke relevant.

 

 

Den som kjører et kjøretøy uten å ha førerkort for det skal ilegges sperrefrist på seks måneder, regnet fra oppnådd minstealder, jfr. vegtrafikkloven pgf 24a. Hvis det er voldt 'større skade' skal sperrefristen være ett år. Jeg vil regne med at sperrefristen er seks måneder i denne saken, siden det ikke er beskrevet noe som kan beskrives som 'større skade'. Du vil derfor måtte vente et halvt år på førerkort.

 

Det vil antagelig bli aktuelt med en mindre bot i tillegg. Ifølge Riksadvokatens rundskriv om standardiserte bøtesatser i kurante vegtrafikksaker (RA-2009-3) vil boten ligge på cirka 8000 kr.

 

 

Så jeg tror ikke du har noe særlig å frykte fra politiets side. Seks måneders sperrefrist, og en litt stiv bot. Kostnadene til å reparere motpartens bil vil antagelig bli vesentlig dyrere.

 

EDIT: Jeg ser det er stilt spørsmål om forsikringsselskapet vil anmelde. Forsikringsselskapet har ingen anmeldelsesplikt i saker som denne. Jeg hadde bekymret meg mer for personen du kjørte på.

nå har det tatt en stund, og jeg er ikke blitt anmeldt av forsikringsselskapet eller personen jeg kjørte på. men forsikringsselskapet har snakket med oss, og alt de spore om var om vi tok på oss all skyld, har ikke hørt noe siden det! kan det da ver at jeg slipper utsettelse og bot? men må betale for skader på bilen? bilen har fått takst trur jeg, elle så skal det gjørest snart

Lenke til kommentar

Nå er du kanskje heldig, men jeg vil likevel råde deg til å avlyse oppkjøringen du har om en måned. Det er både fordi du antakelig ikke har råd til det nå, og fordi du ikke er klar. Enda så kjedelig det er å vente, så kan jeg skrive under på at det i hvert fall er kjedelig å betale for en oppkjøring du stryker på og ende opp med å vente uansett. En oppkjøring er verd noen kjøretimer som kan være mer nyttige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forutsetter også at det er ledige timer en måned senere. Det er ofte lenger å vente. Der jeg kjørte opp, i Mysen, var det tre måneders ventetid da jeg kjørte opp.

jeg var svært uheldig med min ulykke. jeg gjor en feil med å stjele bilen min å kjøre uten lappen, å jaggu de var jeg så heldig å klare å kræsje også, svært uheldig. Men har hatt vanlige kjøretimer uten problemer, og lærekjørt regelmessig hjemme og skal mest sannsynlig ha ein kjøretime til før oppkjøring, så får jeg se om kjørelæraren sier at jeg er klar eller ikke. Men takk for tips, det er noe jeg skal ta med meg fremmover og lære av min feil
Lenke til kommentar

Nei, du var ikke svært uheldig - du var dårlig og uten kunnskap om å kjøre bil. Du mangler både teori og kjørekunnskap. Bare det at du sier du var svært uheldig tilsier at du er på et helt annet plan enn hva du skal være for å kunne kjøre bil sikkert.

så det som skjedde meg kunne ikkje skje noen med lappen? selfølgeli er jeg uheldig når jeg kræsjer, alle som kræsjer er uheldige, og at jeg mangler kunnskap vet jeg, trenger mer kjøring, men forsatt vil jeg si at jeg og alle andre som kræsjer er uheldige
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, svært uheldig sa du. Det å kjøre inn i noen bakfra bare for at denne ikke brukte blinklys og bremset litt skarpt og dette i lav hastighet er ikke i min bok å være uheldig. Det er rett og slett dårlig kjørt. Jada, du har rett i at uhell skjer, men ditt tilfelle er i særklasse og ikke 'vanlig' som alle oss andre som kanskje er litt bortreist i gjerningsøyeblikk/kollisjon pga sløvskap etter at vi 'tar det for gitt' at vi har kontroll. (hvis du skjønner hva jeg mener)

Som meg nå - har kjørt i over 20 år uten uhell der det har vært min skyld - samt unngått masse ulykker der den andre hadde skyld hvis skade skjedd. Man skulle tro jeg som er 'ekspert/tror jeg selv' holdning burde gjøre meg sløv slik at jeg også kolliderer på en slik 'svært uheldig' måte. For det skal jeg si deg - det er lett å bli sløv når man har gjort en ting xxxxxx ganger uten uhell. Mens du som kjører helt ny og uten førerkort skulle vært ekstra forsiktig og fullstendig aktpågiven hele tiden. Det første du gjør er å kollidere pga DU har for liten avstand og unnskylder det i svært uheldig.

Ja, det var et uhell, det var ikke med hensikt. Men uhellet skjedde pga du overvurderte deg selv og situasjonen - du var ikke aktpågiven nok. Du var sløv.

 

Joda, jeg har også holdt på å kjøre inn i noen bakfra - men hvis det hadde blitt kollisjon av det, så har det ja, vært uhell - ikke intensjon. Men uhellet/kollisjonen har vært pga min sløvhet og feilberegning av situasjon - 100% skyld på meg. Jeg unnskylder det ikke i at jeg har vært svært uheldig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fortalt hva som skjedde, og unskylder meg ikke med noen unskyldninger, jeg har tatt på meg all skyld for det jeg gjor, så ikke si jeg unskylder meg når jeg sier jeg var uheldig. Alle er uheldige iblant, og uerfaren og klar for veiene er jeg ikke enda. som sagt gjor jeg en feil med å ta bilen. einaste unskyldningene jeg gjør er ved å unskylde meg for å ha jort en feil som å kjøre uten lappe

Lenke til kommentar

Tommy, det som skjedde deg skjer ikke med noen som bør ha fått lappen i hvert fall eller har en viss mengde med kjøreerfaring. Til og med folk som har mange års kjøreerfaring kan gjøre små feilberegninger, men din situasjon var ikke det minste spesiell. Hele tida, hver dag, er det biler som sakker farten og svinger uten å blinke i kryss. Jeg nekter å tro at dette var den første gangen det skjedde hvis du har øvelseskjørt på trafikkerte veier før. Det er en stor forskjell på å ha skikkelig uflaks i et lite trafikkuhell under forhold man ikke er herre over, og å rett og slett være for dårlig til å kjøre.

 

Det er en forskjell på å øvelseskjøre sammen med noen og å kjøre alene. Når du øvelseskjører, kan kjørelæreren bremse, skrike ut og ta tak i rattet ditt hvis det oppstår en farlig situasjon, slik at risikoen ikke er så stor. Når du kjører alene, hviler alt ansvar på deg, og kjøringen avgjør ikke hvorvidt du får lappen eller ikke, men hvorvidt du ser morgendagen eller ikke. Tenk på det, det er kjipt å utsette oppkjøringen og vente på å få lappen. Alle som har tatt lappen selv vet hvordan det er å klø etter å sette seg i førersetet på egenhånd og nyte friheten på veiene. Men det er enda kjipere å miste livet eller bli permanent funksjonshemmet fordi du ikke var klar for lappen likevel.

 

De aller fleste 17-årige gutter tror selv at de er kjempegode til å kjøre allerede før de har fått lappen, og når de har fått den, er de verdensmestere. Jeg trodde også det da jeg kjørte opp for første gang. Jeg måtte stryke et par ganger før jeg forsto alvoret, og det var kjipt for økonomien, men i dag har jeg full forståelse for det. Jeg var ikke klar for å slippes ut på veiene alene den gangen.

 

Ingen av oss kan hindre deg i å gjennomføre oppkjøringen, og kanskje du har en god dag og får lappen, men det betyr ikke at du er klar for den om få uker. Uansett, husk å fortelle kjørelæreren din om uhellet ditt når dere har tatt den siste finpussen på kjøringen og du lurer på om du er klar.

Lenke til kommentar
...å jaggu de var jeg så heldig å klare å kræsje også, svært uheldig.

Dine ord, ikke mine. Sagt for en time siden og også flere ganger gjennom tråden. Så da får du rette det at du ikke unnskylder til deg selv, for du har nemlig gjort det flere ganger.

 

Kolisjonen var et uhell, men det skjedde pga du overvurderte deg selv og ikke hadde hverken erfaring eller avstand nok til å mestre situasjonen, så enkelt.

 

Jeg har erfart barn hoppet rett uti veien HELT overraskende. De dør lett når de møter en bil og du/jeg har ansvar for at det ikke skal skje - DET er en situasjon du lett blir veldig overasket hvis du ikke er føre var. MYE vanskeligere enn en lett kontrollerbar avstand til bil forran - man kan ikke skylde det på SVÆRT uheldig hvis man ikke er observant og er forut for situasjon som kan skje. Det er ansvaret som sjåfør og med det våpenet man skal mestre - man kan ikke skylde på svært uheldig. Da ender du med å ta liv, så plz ta dette til deg, det er godt ment

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...