Raaks Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Da har jeg studert elektronikk på NTNU i tre år og møtt skikkelig veggen. Jeg har kun fått 112,5 studiepoeng i stedet for 180 og har alltid slitt med å komme inn i studierytmen. Er det noen som har opplevd det samme eller har noen gode råd eller tips til hva jeg kan studere/gjøre? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Du kan jo først prøve å konte de 9 fagene, ta deg et friår å tenke på om universitetet er noe du virkelig vil. Lenke til kommentar
Raaks Skrevet 13. september 2012 Forfatter Del Skrevet 13. september 2012 Jeg har vel egentlig hengt etter første dag og ikke innsett at dette ikke gikk helt min vei. Så har jo konta fag i tre år nå. Har fått innvilga permisjon på studiet, men dagene er fyllt av kun soving og tv-titting. Er egentlig veldig lysten på å komme meg vekk fra byen og tjene litt penger samtidig å reise. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Viktigste er vel egentlig å komme seg bort fra byen. Lenke til kommentar
mari-jenta Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg går på NTNU selv, så jeg vet i alle fall hvor mye det er å gjøre Hva med å hoppe over til en høyskole i en annen by? Jeg er ganske sikker på at du vil få det mer behagelig der. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Jeg går på NTNU selv, så jeg vet i alle fall hvor mye det er å gjøre Hva med å hoppe over til en høyskole i en annen by? Jeg er ganske sikker på at du vil få det mer behagelig der. Så du tror ikke det er noe å gjøre der? 2 Lenke til kommentar
-Jørgen- Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Dersom du virkelig har møtt veggen, og har mer lyst til å jobbe/reise foreslår jeg dette; 1) Få permisjon fra skolen (allerede innvilget?). Nytter ikke å studere uten motivasjon og dermed få dårlige karaktere, eller risikere å stryke i fag. 2) Skaff deg en jobb, og jobb intenst i 6mnd - 1 år. Husk at mest mulig av pengene skal spares! 3) Reis så lenge du klarer for de pengene du har spart opp! 4) Kom tilbake til skolen, enten NTNU eller en annen, og studer med topp motivasjon! (Forhåpentligvis har den økt ) Til slutt, livet er altfor kort til å drive med ting man ikke ønsker. Lenke til kommentar
mari-jenta Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg går på NTNU selv, så jeg vet i alle fall hvor mye det er å gjøre Hva med å hoppe over til en høyskole i en annen by? Jeg er ganske sikker på at du vil få det mer behagelig der. Så du tror ikke det er noe å gjøre der? Jeg har gått på høyskole selv. Det er rene hvilehjemmet i forhold til NTNU. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Jeg går på NTNU selv, så jeg vet i alle fall hvor mye det er å gjøre Hva med å hoppe over til en høyskole i en annen by? Jeg er ganske sikker på at du vil få det mer behagelig der. Så du tror ikke det er noe å gjøre der? Jeg har gått på høyskole selv. Det er rene hvilehjemmet i forhold til NTNU. Det der er typisk arroganse man ofte ser fra NTNU og NHH studenter. Disse (ikke alle) tror samtlige andre studenter har det super lett, og det er kun dere selv som jobber hardt. Jeg har ikke selv gått på høyskole, men jeg har flere venner og en samboer som har gjort det. De har alle jobbet beinhardt for å få gode karakterer. Jeg studerer sammen med flere studenter som stammer fra høyskoler på NHH. De er minst like dyktige som de som har gått hele bacheloren på NHH, og de får gode karakter. En vanlig feil er også å sammenligne bachelorgraden på en skole med masterutdanningen på en annen. Om du for eksempel fullførte bachelorgraden din på en høyskole og søkte deg inn på 2 årig master på NTNU, så kan ikke akkuratt arbeidsmengden sammenlignes. 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Det er mer studiet som tilsier hvor mye tid du må bruke på det. Å si at NHH og NTNU er hardere er vagt. Et typisk ingeniørstudie må man vanligvis putte i 20 timer med arbeid til. Tviler på at man må det for et økonomistudie. Lenke til kommentar
mari-jenta Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Det der er typisk arroganse man ofte ser fra NTNU og NHH studenter. Disse (ikke alle) tror samtlige andre studenter har det super lett, og det er kun dere selv som jobber hardt. Jeg har ikke selv gått på høyskole, men jeg har flere venner og en samboer som har gjort det. De har alle jobbet beinhardt for å få gode karakterer. Jeg studerer sammen med flere studenter som stammer fra høyskoler på NHH. De er minst like dyktige som de som har gått hele bacheloren på NHH, og de får gode karakter. En vanlig feil er også å sammenligne bachelorgraden på en skole med masterutdanningen på en annen. Om du for eksempel fullførte bachelorgraden din på en høyskole og søkte deg inn på 2 årig master på NTNU, så kan ikke akkuratt arbeidsmengden sammenlignes. Den 2-årige masterutdanningen på NTNU er et eget program, men man tar emner sammen med 3. klasse og 4. klasse. Man får derfor et veldig godt inntrykk av hvordan livet på NTNU er, i forhold til høyskolen, og det er stor forskjell - det er ikke å komme bort i fra. Nivået og arbeidsmengden på NTNU er langt høyere - på alle trinn. Jeg sier ikke at alle som studerer på høyskole har det kjempe-lett. Folk har ulike forutsetninger, og noen må jobbe hardere enn andre, men høyskolen er mer behagelig enn NTNU. Snakker da selvfølgelig om siv.ing-studiet, og ikke arfrika-studier på Dragvoll. Jeg vet om flere som har sluttet på NTNU etter første året, fordi det var så vanskelig. De har deretter begynt på høyskole og fått toppkarakterer, og synes at høyskolen er "slækk". Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Det er mer studiet som tilsier hvor mye tid du må bruke på det. Å si at NHH og NTNU er hardere er vagt. Et typisk ingeniørstudie må man vanligvis putte i 20 timer med arbeid til. Tviler på at man må det for et økonomistudie. Jaha? 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Jeg vil ikke si at NTNU er hardere å gå (en lærer ikke mer her, ei heller er det mer prestisje), men skolen har en annnen arbeidsrytme enn de alle fleste andre høyskoler og universiteter i Norge. På andre universiteter står elevene friere til å disponere når de vil jobbe med fagene sine, og hvor mye. Eksempelvis så har innføringskurset i matematikk på UIB (mat111), 2 obligatoriske innleveringer på ett semester. Mens til sammenlikning har innføringskurset på NTNU 8/13 innleveringer som må godkjennes. Altså det spiller ingen rolle om du er smart eller dum, du må jobbe jevnt og trutt (eller koke) på NTNU for i det hele tatt og få ta eksamen. For eksempel om du er et geni på UIB, kan du velge å ikke gjøre noe som helst hele semesteret forså å lese noen dager før eksamen og få A. På NTNU, ville denne eleven måtte "slitt" seg gjennom mange kjedelige øvinger. Ser enn på strykprosenten på innføringsfagene, virker det som langt i fra alle jobber hardt nok med sivingstudiene sine. Og jeg tror at det er mange som ikke takler (kanskje inkluderer dette trådstarter og?) og ha en veldig lineær og fastsatt arbeidsrytme. Du skal jobbe like mye med hvert fag, hver uke frem til eksamen. Men nå sporer vell denne tråden av? Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Jeg vil ikke si at NTNU er hardere å gå (en lærer ikke mer her, ei heller er det mer prestisje), men skolen har en annnen arbeidsrytme enn de alle fleste andre høyskoler og universiteter i Norge. På andre universiteter står elevene friere til å disponere når de vil jobbe med fagene sine, og hvor mye. Eksempelvis så har innføringskurset i matematikk på UIB (mat111), 2 obligatoriske innleveringer på ett semester. Mens til sammenlikning har innføringskurset på NTNU 8/13 innleveringer som må godkjennes. Altså det spiller ingen rolle om du er smart eller dum, du må jobbe jevnt og trutt (eller koke) på NTNU for i det hele tatt og få ta eksamen. For eksempel om du er et geni på UIB, kan du velge å ikke gjøre noe som helst hele semesteret forså å lese noen dager før eksamen og få A. På NTNU, ville denne eleven måtte "slitt" seg gjennom mange kjedelige øvinger. Ser enn på strykprosenten på innføringsfagene, virker det som langt i fra alle jobber hardt nok med sivingstudiene sine. Og jeg tror at det er mange som ikke takler (kanskje inkluderer dette trådstarter og?) og ha en veldig lineær og fastsatt arbeidsrytme. Du skal jobbe like mye med hvert fag, hver uke frem til eksamen. Men nå sporer vell denne tråden av? Vanskelighetsgraden er selvfølgelig ikke lik ved alle universitetene. Matte 1 ved UiA, UiS eller HiB er ikke like vanskelig som det på NTNU. Det er bare å se på karakterstatistikken, NTNU har de beste studentene, men de får noen av de dårligste karakterene i metodeemner (i andre emner får NTNU-studenter ofte bedre karakterer enn ved andre universitet). Og jeg skjønner ikke hva du mener med at NTNU ikke er mer prestisjefylt? Ikke at det er så stor forskjell, men forskjellen eksisterer. Hvor stor forskjellen er, er også avhengig av studieretningen. Petroleum tilbys bare av UiS og NTNU, og NTNU gir bare en liten ekstra piff prestisje. Forskjellen i prestisjen til datastudier er derimot større, NTNU gir betydelig bedre muligheter enn ved UiS, f.eks. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Nå pleier ikke jeg å være opptatt av prestisje, men å si at det ikke er mer prestisje å gå siving Ntnu enn en eller annen høyskole er direkte feil. Men hvis man ikke bryr seg er høyskole ok. 1 Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Har egentlig mye samme problem, startet på siv. ing. ved NTNU nå i år og har virkelig møtt veggen. Har ikke motivasjon i det hele tatt. "Redningen" for meg kom i posten for noen dager siden, innkalling til førstegangstjeneste i Januar 2013. Men det jeg egentlig lurer på, om jeg bare dropper å levere innleveringer osv (Dvs. mister rett til å gå opp til eksamen) vil det føre til at jeg mister student status før jul? Om jeg gjør det vil jeg da miste studentbolig (Gjennom SIT) og rettighet til lån hos lånekassen? Noen tips til hvordan jeg går fram her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå