Flatlus Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Hei. Jeg ønsker å ta opp et problem jeg har med den norske skolen. Jeg lurer videre på om det er noen som faktisk har vært i samme situasjon, eller som har tips til hva som kan gjøres for å ordne opp i dette problemet. Jeg går nå det tredje og siste året på den videregående skolen. I første klasse var det en stor gruppe elever (over ti) som søkte allerede før skolestart om å havne i klasse sammen. Dette førte til at klassen ble svært splittet. Det skal nevnes at disse elevene var utelukkende jenter, de var lite interesserte i å prestere på skolen, og har stort sett gjort tiden til oss andre mindre trivelig. Dette kan beskrives om trolling, ettersom de er åpenbart ute etter å provosere eller være bøllete for å opprettholde statusen sin i gjengen. Alle i klassen har derfor endt opp med å ignorere oppførselen deres, siden det er håpløst å ta opp 'kampen' mot noe slikt. Men det fungerer altså ikke, siden de hele tiden får positiv respons fra medelever fra deres gruppe. Vi som var av det motsatte kjønn har kanskje hatt lettere for å samle oss og diskutere i lag, mens jenter som ikke var med i denne gruppen har blitt automatisk "fryst ut". To av disse har allerede byttet klasse, og to elever vil sannsynligvis bytte innen det siste året er omme. Etter dette så er det utelukkende jenter fra klassen som tilhører denne gruppen. Dette høres helt sikkert veldig barnslig og rart ut, og det er jo det! Men i bunn og grunn er det disse som er skyld i dette. De har gjennom to år vist kontinuerlig at de er totalt uinteressert i fagene sine, at de er kvasse ovenfor lærere og medelever, at de er dobbeltmoralske, at de er ukonsentrerte og at de mangler disiplin. Dette gjør at de har vanskelig for å ta imot de enkleste beskjeder fra lærere (tro meg; dere ville blitt overrasket) og at de er umulige å jobbe sammen med på gruppearbeid. En i klassen har nå levert en klage til ledelsen, men jeg personlig tviler på at det blir gjort tilstrekkelig nok for at merkverdig vil skje. Jeg ønsker spesielt råd fra folk som støtter det skolesystemet vi har idag. Dere sitter sikkert med fasiten på hvordan oppegående elever med store ambisjoner for livet skal kunne komme overens med en slik gruppe av personer. Jeg har overhørt en samtale de hadde, og rådgiveren har tydeligvis sagt til de at han mente det var en feil å plassere de i samme klasse. Hva gjør jeg? Endret 22. august 2012 av Flatlus Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Altså, jeg mener at det ikke burde være mulig å søke om å havne i samme klasse med mindre man har helt spesielle grunner. Går du i 3. får du bare fortelle det til diverse voksne når det passer seg og håpe noen klarer å ordne noe. Det er uansett bare ett år igjen. Forresten så tror jeg det hadde vært lurt å stokke om skoleklassene hvert år, vet ikke helt hvor mange andre som støtter denne tanken. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Kanskje samle nok meningsfeller og kreve egen klasse med skikkelig arbeidsmiljø? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Ja, de som ønsker en bedring bør samarbeide og ta opp problemstillingen i fellesskap. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Den (eller en av de) enkle grunnen til at dette skjer er rett og slett fordi enkelte ikke like raskt som andre forstår hvor viktig det er å oppnå resultater i videregående. Når de er ferdig med de tre årene vil de bare sitte der med ***** i hånda og må ta opp en haug med fag for å ha sjans til å kunne studere noe som helst. Uheldigvis er det sannsynligvis pent lite du får gjort med det. Selv det første året på universitetet vil det være klovner som du må tolerere i ett år, før de filtreres vekk. Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Kanskje samle nok meningsfeller og kreve egen klasse med skikkelig arbeidsmiljø? Dette var en idé jeg ikke har tenkt på før. Takk. Jeg fikk likevel formidlet det til læreren at enkelte i klassen er destruktive for gruppearbeidet, noe hun sa seg enig i. Hun skulle sørge for at jeg havnet på gruppe med elever som er dyktige nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå