Gå til innhold

Multicom Xishan W370E 17.3" Full-HD

wholmen

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å dual boote w8 og ubuntu på en ocz vertex 4 256gb maskin. Det betalte jeg 10200 for.. På g75 får du en hybrid, så harddisken blir mye bedre på clevo.

Gtx660 mot gtx670 virker for mange som en smakssak, men jeg syns at 670 hadde vært å foretrekke. Så g75 har bedre skjermkort.

Til mitt bruk er ssd viktigere enn skjermkort så jeg syns jeg får mye, mye mer for pengene med clevoen.

Det eneste seriøse problemet jeg har funnet er at clevoen ikke kan kjøre turbomode på prosessoren når Gtx660 er koblet inn.. Jeg er redd det kommer til å flaskehalse ytelsen til maskinen :-\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du orker w8 kan du spare 5-600 på å kjøre consumer preview til oktober. Jeg tror du skal kunne kjøpe w8 for 200kr.

Noen som kan si om det er ytelsesforskjell på 12gb 1333mhz ram og 8gb 1600mhz ram? Hvor mye bedre er sistnevnte? Til programmering er vel en stor mengde ram ganske nyttig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Bare sånn til info så finnes det en Asus G75 til 10 300 hos Spaceworld (dårligere spesifikasjoner). Det finnes også en Asus G75 hos dustin til 11600 med bedre spesifikasjoner enn Clevo.

Selv er jeg også nysgjerrig på denne pc'en. Mest fordi jeg føler jeg får mer for pengene her, og Windows 7 har jeg fra før.

Det jeg som taler i mot er at jeg vil savne bakgrunnsbelyst tastatur, byggekvaliteten på clevo vs asus og ikke minst varme og støy. Utifra Testene på nootebookcheck skal støy og varme på clevo være nesten like bra som på asus (asus støyer litt mer på lav load, mens clevo støyer mer på høy load). Så ut som at cleco ble noen grader varmere også, og at den ble mer varm på høy load enn asus.

Alt i alt kommer jeg nok til å prøve Clevo selv om det føles tryggere med asus (vet hva jeg får). Noen som vet om w370 leveres med intel centrino wlan, ev om det er lett å bytte dette? (om det er like lett tilgjengelig å komme til/bytte som minne og harddisk skal det ikke være noe problem).

Ser at multicom selger dette kortet : http://www.multicom.no/Intel-Centrino-Wireless-N-1030-INTEL/cat-p/c/p4190075

Vil det passe?

Takker for alle svar :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+19283741

Har nå kjøpt denne, uslåelig til den prisen.

Negative ting i forhold til Asus G75:

- ikke lys på tastatur

- støyer mer enn G75 under spilling, siden jeg ikke spiller mest på pc så plager det meg ikke spesielt. Om jeg hadde spilt mer en et par timer daglig ville jeg nok valgt Asus (helt lydløs når man ikke spiller på Xishan)

- antar at det ikke den samme kvalitetsfølelsen. Følelsen av å sitte med et helt stykke plast på Xishan gir i alle fall ikke kvalitetsfølelse

Ellers er den rask, veldig god skjerm (jeg var uheldig og fikk en død piksel på skjermen), tastaturet er behagelig og godt å skrive på. Lett å sette inn komponenter uten å bryte garantien (har satt inn SSD og byttet wlan kort). Verdt å nevne at Xishan har switchbar grafikk (Intel - Nvidia), mens Asus har deaktivert denne funksjonen, dvs at Xishan bør kunne kjøre betydelig lengre uten strøm.

Så at de har satt ned prisen enda mer på denne maskinen nå. Om du ikke syns at det er verdt å betale 2000 kr mer (forutsatt at du har OS fra før av) for en maskin som har fordelene nevnt øverst ville jeg gått for Xishan uten å tvile.

Lenke til kommentar

Hvorfor byttet du wifi kortet (er vel et Realtek som sitter i de?)

Du må vel lett bla opp 3000+ mer for tilsvarende Asus, lys på taster bryr jeg meg fint lite om. Men støy er en dealbreaker for meg, takk for tilbakemelding. (ser også at Xishan kan har kun en vifteutgang).

Har nå kjøpt denne, uslåelig til den prisen.

Negative ting i forhold til Asus G75:

- ikke lys på tastatur

- støyer mer enn G75 under spilling, siden jeg ikke spiller mest på pc så plager det meg ikke spesielt. Om jeg hadde spilt mer en et par timer daglig ville jeg nok valgt Asus (helt lydløs når man ikke spiller på Xishan)

- antar at det ikke den samme kvalitetsfølelsen. Følelsen av å sitte med et helt stykke plast på Xishan gir i alle fall ikke kvalitetsfølelse

Ellers er den rask, veldig god skjerm (jeg var uheldig og fikk en død piksel på skjermen), tastaturet er behagelig og godt å skrive på. Lett å sette inn komponenter uten å bryte garantien (har satt inn SSD og byttet wlan kort). Verdt å nevne at Xishan har switchbar grafikk (Intel - Nvidia), mens Asus har deaktivert denne funksjonen, dvs at Xishan bør kunne kjøre betydelig lengre uten strøm.

Så at de har satt ned prisen enda mer på denne maskinen nå. Om du ikke syns at det er verdt å betale 2000 kr mer (forutsatt at du har OS fra før av) for en maskin som har fordelene nevnt øverst ville jeg gått for Xishan uten å tvile.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg må ha intel kort fordi jeg har en WiDi boks (fungerer som HDMI kabel, bare trødløst). Jeg kunne byttet wlan kort på Asusen også, men da bryter jeg garantien i tillegg til at så og si hele pc'en må skrus fra hverandre for å kommet til.

Proshop har et veldig godt tilbud på Asus G75 som er lik Xishan på spesifikasjoner bortsett fra at denne har 16 gb minne til 10 000 kr (1700 kr dyrere enn Xishan). Om du ikke har Windows fra før må du regne med 1000 kr ekstra på Xishan, så da er prisforskjellen plutselig på kun 700 kr. Asus G75 er uten tvil verd de 700 kr ekstra, spesielt om du ikke trenger å bytte wlan kort.

PC'en støyer svært lite/ingenting ved vanlig bruk (jeg har SSD som primærdisk). Den kjører raskt i gang viften når man spiller. Jeg mener å huske at notebookcheck skrev at Xishan har 3db høyere støynivå enn Asus ved høy load.

Jeg har bestilt totalt 3 stk Xishan. 2 av disse hadde pixelfeil. Det kan være verdt å legge til at Multicom ikke har ansvar for å gjøre noe med dette, men det var allikevel skuffende at de ikke ville være behjelpelige når jeg kontaktet dem angående dette, men at de refererte til regler om at pixel feil ikke dekkes og at man må regne med slikt.

Alt i alt er jeg ok/godt fornøyd, hvis det ikke var for stucked pixel ville jeg vært veldig godt fornøyd. Skjermen er forøvrig veldig god og kontrast rik til tross for at den er matt. En av de beste skjermene jeg har sett hittil, om det ikke var for 75% sjanse for å få en død/stucked pixel.

Anbefaler deg å kjøpe Asus G75 til 10 000 hos proshop hvis du ikke har WIndows fra før av og ikke trenger å bytte wlan.

EDIT 1:

Kontaktet multicom på nytt angående pixel problemene og fikk snakket med en mann som hadde litt mer forståelse for situasjonen og ba meg sende inn en epost til de, venter fortsatt på tilbakemelding.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har denne maskinen som har installert Linux? Vurderer å kjøpe denne og ha Archlinux som eneste OS, men hadde vært fint å hørt om noen har erfaringer. Hva funker og hva funker ikke?

Se tidligere i tråden.....

Endret av boosting
Lenke til kommentar

Se tidligere i tråden.....

Jeg har lest hele tråden, men kan ikke finne noen erfaringer som er gjort med linux på denne maskinen. Regner dog med at det skal gå relativt smertefritt, da det ikke er så mye sære komponenter i denne maskinen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser noen nevner stucked pixel? Hva vil det si? Ser den er sinnsykt billig nå. Får den til litt over 7k. Et godt kjøp?

Stuck pixel (eller mer kjent som dead pixel) er en pixel som ikke "oppdaterer" seg...og vil alltid vise en farge. Noen ganger får en kjøpt garanti mot dette, men usikker om multicom gjør. At det er et godt kjøp, tja..ikke hvis du ser hva du får i andre land for samme summen, men med norske bankran priser, så får du mye maskin for hva du betaler. MEn som alt annet, du får det du betaler for.

Lenke til kommentar

Stuck pixel = en pixel (eller bildepunkt, skjermen er inndelt i 1920 x 1080 sånne) som står og lyser fast, altså fungerer den ikke. Kan skje på alle LCD-skjermer. Noen leverandører tilbyr garanti mot sånt mot en ekstra betaling. andre har en slik garanti innebygd, noen bare hvis det er så og så mange pixel-feil, osv.

Alle Multicom Xishan eller Kunshan er gode kjøp, i sine respektive klasser. Pris i forhold til ytelse er som regel bedre enn konkurrentenes, og kvaliteten generellt står ikke noe tilbake for konkurrentenes heller ... ofte tvert i mot. Det = godt kjøp, i min bok.

Edit: Boosting kom meg i forkjøpet, ser jeg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg har lest hele tråden, men kan ikke finne noen erfaringer som er gjort med linux på denne maskinen. Regner dog med at det skal gå relativt smertefritt, da det ikke er så mye sære komponenter i denne maskinen.

Ops, sorry. Jeg tenkte på en annen tråd med en annen type multicom maskin. Et "problem" med disse er nvidia Optimus teknologien. Linux /nvidia driverene støtter ikke dette enda, men det finnes visstnok en stabil nok driver nå (bumblebee prosjektet)..hvor god denne er vet jeg ikke. Men nå er vel ikke akkurat disse maskinene bygget for portabilitiet og batteri tid, så et stort problem er det nok ikke. Ellers er det jo å gå gjennom alle komponentene, og sjekke om de er støttet (nå står det jo ikke spesifikt hvilke produsenter de bruker, så en forespørsel til multicom kan være lurt). Jeg spurte de en gang om de hadde selv prøvd linux på modellen, men det hadde de ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...