Gå til innhold

Aksjer / Holdingselskap

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp. Jeg har aksjer i et privateid / familieselskap som jeg gjerne vil flytte over til et holdingselskap.

Jeg har opprettet et A/S som holdingselskap, men er litt usikker hva mer som skal til.

Jeg antar;

1. Generalforsamlingsprotokoll i holdingselskapet vedr. transaksjonen

2. Styret i familieselskapet skal oppdatere aksjeboken

3. Informere revisor, som videre oppdaterer brreg

Er det noe jeg mangler her? Litt redd for at jeg driter meg ut mtp noe juridisk formalia som skal fikses.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det er det to måter du kan føre disse aksjene inn i det nye holdingselskapet:

Du kan selge det fra deg som privatperson. Dette krever kun revisorerklæring, men blir det dyreste alternativet i lengden da du får gevinstbeskatning på salget som privatperson med en gang. Det skal i tillegg utarbeides § 3-8 erklæring

Det andre alternativet er å bruke disse aksjene som kapitalinnskudd ved en kapitalforhøyelse. Da utsetter du beskatningen av latent gevinst på aksjene, samt at du øker skattemessig innbetalt EK i AS. Dette er ganske standard arbeid for revisorer, og koster ikke nødvendigvis så mye

Når det gjelder stegene så kommer det ann på metoden man ønsker å benytte. Jeg ville startet med å informere revisor og få tilbakemelding fra dem på løsning de mener vil passe for deg. I alternativ to vil prosessen være sånn circa

1.Informere revisor

2.verdsettelse aksjer

3.Sette opp åpningsbalanse

4.utarbeide styrets redgjørelse

5.innhente revisoreklæringer

6.styremøtevedtak

7.generalforsamling

8. Sende inne dokumenter og endringsmeling til brreg.no

9. regnskapsføre virkningen av kapitalforhøyelsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...