Delvis Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Fikk epost fra SR-bank. Brikkene skal snart bort, man må ha mobil Ja bare å hoppe i det først som sist tenkte jeg, og fulgte denne veiledningen for å aktivere. Men så enkelt var det selvsagt ikke, man må selvfølgelig ha mobil av riktig sort: "Enkelte telefoner kan ikke motta denne type SMS (wap-push SMS), og du vil dessverre ikke kunne bruke tjenesten." Kjøpte denne mobilen for en tid siden Samsung 5610. Trengte bare en enkel tlf, og var kjempeførnøyd .. fram til nå. Mottok ingen sms for aktivering, og det har vel selvsagt med at den mobilen ikke kan motta såkalt "wap-push" sms .. eller..? (spesifikasjonene sa meg ikke mye) Aner egentlig ikke, er helt pingeling i hodet jeg når det gjelder mobiler og dikkedarer sånn sett Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Du vel muligens ha MMS-oppsett fra ditt telefonselskap for å kunne motta denne meldingen. Selv om den brikken du setter kortet i fases ut betyr det ikke at det blir slutt på disse brikkene. Sparebank 1 har en annen type kodebrikke som ikke bruker kort. Jeg for min del er skeptisk til kodebrikke på mobil pga. du bruker samme enhet til å håndtere alle koder med hvis du går inn i nettbank fra samme mobil som du får engangskoden din på. Det er pr. i dag ikke mulig å få inn malware på en kodebrikke, men telefoner med iOS og Android er det fult mulig å få malware på og dermed kan en angriper få tilgang til ditt personlige passord og engangskoden relativt enkelt. Dette er ikke mulig så lenge du har en separat kodebrikke. Nå er sjansen for at det finnes malware til din telefon veldig lav, men hvis du skulle få deg en nyere telefon med iOS, Windows eller Android bør du være oppmerksom på risikoen. Endret 22. august 2012 av Nedward Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 Hmm.. ok, den andre typen brikke kjenner jeg ikke til. Det får jeg sjekke nærmere. Og forøvrig mange takk for nyttig informasjon. (MMS er aktivert og fungerer, så det er nok iallefall ikke det) Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg har prøvd å aktivere BankID på mobil, uten at det funker (det kommer aldri opp noe på selve telefonen). Jeg har tvilling-SIM, og det sies at det er grunnen til at det ikke fungerer. Hvis det er tilfelle, og de ikke fikser denne feilen, så tror jeg ikke BankID på mobil kommer til å bli et populært produkt. Lenke til kommentar
Astra16vT Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Hadde problem med dette selv, fikk det ikke aktivert. Viste seg jeg hadde for gammelt sim kort... funket med en gang med nytt kort. I dag kan jeg ikke være uten BankID på mobil....genialt Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Hadde problem med dette selv, fikk det ikke aktivert. Viste seg jeg hadde for gammelt sim kort... funket med en gang med nytt kort. I dag kan jeg ikke være uten BankID på mobil....genialt Ok? Har sikkert gammelt sim-kort (det er fra 2004, er det å regne som gammelt?) Men hvis det er sånn som Nedward sier, tror jeg at jeg venter og ser uansett Er det forresten sånn, at hvis man aktiverer det der, kan man fortsatt ha brikke, eller faller den tilgangen da bort? Lenke til kommentar
Astra16vT Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Mitt var nok fra rundt der det å... Kan bruke begge deler, "fine" med bank id er om en har flere banker som har forskjellige kode brikker. Så kan en bruke samme bankID for mobil på alle... bestilles bare en gang. Hadde 3 forskjellige brikker en kort tid å da var det kun å ha med seg mobilen isteden :-) Endret 23. august 2012 av Astra16vT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå