Gå til innhold

Er vi i ferd med å miste det liberale, tolerante samfunnet?

Anbefalte innlegg

Problemet er at både liberalisme og toleranse, hvis de ikke utøves med moderasjon, fort blir selvutslettende. Begge deler er i utgangspunktet gode ideer, men uforbeholden liberalisme vil føre til så store forandringer på så kort tid at det lett kan bli en folkelig motreaksjon som i verste fall fører til at vi får et enda mindre liberalt samfunn enn hva vi startet med, og toleranse for forskjellige livssyn blir naivt når det også inkluderer holdninger som vil nettopp denne toleransen til livs.

For å bevare det liberale, tolerante samfunnet er det avgjørende å både slå ring om men også avgrense disse aspektene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som jeg synes er mest skremmende er at ting er i ferd med å gjenta seg hvis vi ikke passer på. Stage 1 ser vi spesielt rettet mot ikke-vestlige innvandrere. For denne oss og dem - tankegangen har blitt veldig sterk de siste åra.

Stage 2 har jeg fått inntrykk på at muslimer har blitt plassert i, og det er gjerne en kombinasjon av frykt og hat. Først var det frykt mot terror, så var det frykt for overfallsvoltekter. Passer jo godt inn.

Stage 3 har Romfolka havnet i med tanke på hvordan de har blitt behandlet og omtalt. Så klart har de blitt et samfunnsproblem, men slagord som "kast faenskapet i havet" og "sigøynerrotter" er ganske skremmende.

Dette medfører ikke riktighet, men du lider bare under "jeg-leser-aviser-syndromet". Jeg vil påstå at folk flest faktisk ikke er sånn og at spesielt unge mennesker tenker på denne måten.

Lenke til kommentar
Er vi i ferd med å miste det liberale, tolerante samfunnet?

Vel, man bør vel påpeke at ingen av oss som har vokst opp i Norge har opplevd dett "liberale, tolerante samfunnet".

Ellers bare observere at jeg syns at i de store trekk går det rett vei (mer liberalt), selv om man iblandt har motvind til tider.

Mht til rasismen og nasjonalismen, vel desverre er det motvind der ganske ofte.

Lenke til kommentar

Hvor mange muslimer var det som ble trakassert og utsatt for rasisme og vold rett etter ABB sprengte regjeringskvartalet?

Ikke mange. Det var noen enkelthendelser hvor noen skrek til noen muslimer, men ikke mye med tanke på at folk trodde det var muslimske terrorister.

Jødene ble behandlet mye verre i 2009, men som du sier. Du forstår det godt.

Jødene som har blitt utsatt for rasisme ble utsatt av det fra noen få ekstremister i samfunnet. Det var derimot vanlige folk som utsatte muslimer for rasistisk trakassering 22/7-11 rett før Utøya-massakeren, og det var også vanlige folk som ville drive romfolka i havet et år seinere.

Virkelig? Vanlige folk dro ned til byen for å skrike skjellsord mot muslimer. Jeg dro ikke ned, ingen jeg kjenner dro ned. Du kan heller ikke unnskylde en handling, fordi ekstremister gjør det.

Å eggle opp til hat mot en annen gruppe fordi noen enkeltindivider i den gruppen utsetter enda en gruppe for rasisme, er også rasisme. Å bekjempe rasisme med rasisme er om lag like meningsløst som å krige for fred.

Jeg har aldri bedt folk om å hate muslimer. Jeg har bedt deg om å bry deg om jøder, Men problemet er folk som deg synes rasisme mot jøder er forståelig. Du er akkuratt som ordføreren i Malmø. I Malmø så er hat mot jøder så ille at Jøder ikke en gang tør å vise de er jøder. Ordføreren skyldte på jødene, og sa at de må slutte å støtte Israel om de forventer å kunne unngå rasisitisk vold.

Realiteten er at jødisk hat er det største problemet i Oslo med klar margin, men du bryr deg ikke.

Jammen hallo....man er ikke mot jøder kun fordi man er imot Israels apartheidspolitikk mot palestinerne. Synes du bør roe deg et hakk ned her. Om noen enkelte ikke klarer å skille mellom politisk kritikk fra rasistiske ytringer betyr ikke at jeg er en av dem. Skal man da kanskje analogt hate alle nordmenn fordi man er kritisk til Frp??

Lenke til kommentar

Det som jeg synes er mest skremmende er at ting er i ferd med å gjenta seg hvis vi ikke passer på. Stage 1 ser vi spesielt rettet mot ikke-vestlige innvandrere. For denne oss og dem - tankegangen har blitt veldig sterk de siste åra.

Stage 2 har jeg fått inntrykk på at muslimer har blitt plassert i, og det er gjerne en kombinasjon av frykt og hat. Først var det frykt mot terror, så var det frykt for overfallsvoltekter. Passer jo godt inn.

Stage 3 har Romfolka havnet i med tanke på hvordan de har blitt behandlet og omtalt. Så klart har de blitt et samfunnsproblem, men slagord som "kast faenskapet i havet" og "sigøynerrotter" er ganske skremmende.

Dette medfører ikke riktighet, men du lider bare under "jeg-leser-aviser-syndromet". Jeg vil påstå at folk flest faktisk ikke er sånn og at spesielt unge mennesker tenker på denne måten.

Får håpe du har rett i det.

Lenke til kommentar

Man kan bli deprimert av å lese diskusjon.no også, men jeg tror virkelig vi går en bedre tid i vente. Tenk på det sånn: Faktum er at uansett hvor mye elendighet det er i verden så er det mindre enn det var før. Det virker bare som om det er så mye mer fordi vi er så globale. Vi kan sitte i Norge og vite alt som skjer i verden.

Vi har en lang vei å gå, men det har blitt bedre og det kommer til å bli bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jammen hallo....man er ikke mot jøder kun fordi man er imot Israels apartheidspolitikk mot palestinerne. Synes du bør roe deg et hakk ned her. Om noen enkelte ikke klarer å skille mellom politisk kritikk fra rasistiske ytringer betyr ikke at jeg er en av dem. Skal man da kanskje analogt hate alle nordmenn fordi man er kritisk til Frp??

For det første dropp apartheidstattullet. Du fornermer de som faktisk levde under Apartheid. I Israel kan israelske palestinere bo fritt i Israel. Jøder kan ikke bo fritt i Gaza btw. Palestinske statsborgere kan ikke det, men det er fordi det er landgrenser. Nordmenn kan ikke flytte fritt til USA heller.

Hvor mange ganger nevnte jeg Israel Tollari? Jeg nevnte ikke Israel. Det er rett og slett trist at du ikke klarer å skille mellom jøder og israel. Jeg nevte hendelsen i 2009 hvor jøder ble banket opp for å vise sympati for Israel. Det skrev du var forståelig på grunn av Israels aksjoner. Kjenner jeg deg rett var du i motdemonstrasjonen og brydde deg ikke en gang når folk skrev "ta jødene".

Jeg nevnte jøder som ble banket opp i Malmø om de viser at de er jøder. Du svarte ikke, fordi du bryr du deg ikke. Jeg nevnte at jøder er den gruppen som opplever mest rasisme i Oslo. Det bryr du deg heller ikke om.

Hvordan kan du late som om du bryr deg om rasisme, når du bare bryr deg om enkelte grupper? Jeg synes det er helt forkastlig.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første dropp apartheidstattullet. Du fornermer de som faktisk levde under Apartheid. I Israel kan israelske palestinere bo fritt i Israel. Jøder kan ikke bo fritt i Gaza btw. Palestinske statsborgere kan ikke det, men det er fordi det er landgrenser. Nordmenn kan ikke flytte fritt til USA heller.

Hvor mange ganger nevnte jeg Israel Tollari? Jeg nevnte ikke Israel. Det er rett og slett trist at du ikke klarer å skille mellom jøder og israel. Jeg nevte hendelsen i 2009 hvor jøder ble banket opp for å vise sympati for Israel. Det skrev du var forståelig på grunn av Israels aksjoner. Kjenner jeg deg rett var du i motdemonstrasjonen og brydde deg ikke en gang når folk skrev "ta jødene".

Jeg nevnte jøder som ble banket opp i Malmø om de viser at de er jøder. Du svarte ikke, fordi du bryr du deg ikke. Jeg nevnte at jøder er den gruppen som opplever mest rasisme i Oslo. Det bryr du deg heller ikke om.

Hvordan kan du late som om du bryr deg om rasisme, når du bare bryr deg om enkelte grupper? Jeg synes det er helt forkastlig.

Interessante spekulasjoner, men det er omtrent alt hva det er - spekulasjoner.

1. Du kjenner meg ikke godt nok (faktisk kjenner du meg ikke i det hele tatt) for å konkludere at jeg er eller opptrer rasistisk overfor jøder.

2. Nei, jeg var ikke med i demonstrasjonene mot Israel i og med at mange i slike demonstrasjoner kun deltar for voldens skyld og ikke for å demonstrere mot statlige overgrep mot menneskeheten.

3. Har jeg redegjort gjentatte ganger forskjellen på politisk uenighet og rasistiske ytringer. Klarer du fremdeles ikke å se det, så er du enten blind eller misbruker jødehat/rasisme som hersketeknikk i debatten. Hva det er som måtte være tilfellet her får du bedømme selv siden jeg ikke gidder begå meg på slike usaklige spekulasjoner.

4. Har jeg ikke et eneste sted i debatten skrevet at jeg syntes det var greit at jødene i Malmö ble utsatt for vold. Det var dine egne påstander uten rot i virkeligheten.

5. Er det ganske artig at du beskylder meg for å fokuserer kun på enkeltgrupper, når du gjør nettopp det samme med jødene.

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

1. Du kjenner meg ikke godt nok (faktisk kjenner du meg ikke i det hele tatt) for å konkludere at jeg er eller opptrer rasistisk overfor jøder.

Jeg trenger ikke å kjenne deg. Du har skrevet nok. F.eks. din motbydelig uttaelse om at du forstår de som banker opp jøder på grunn av hendelsene i Israel.

3. Har jeg redegjort gjentatte ganger forskjellen på politisk uenighet og rasistiske ytringer. Klarer du fremdeles ikke å se det, så er du enten blind eller misbruker jødehat/rasisme som hersketeknikk i debatten. Hva det er som måtte være tilfellet her får du bedømme selv siden jeg ikke gidder begå meg på slike usaklige spekulasjoner.

Politisk uenighet gir deg ikke rett til å banke opp relgiøse grupper. Om 10000 nordmenn dro ned til en muslismsk demonstrasjon for å banke dem opp, ville du ha sagt det er forståelig? Det er du som insisterer å prate om Israel, fordi du ønsker ikke å bli konfrotert med din holdning mot Jøder.

4. Har jeg ikke et eneste sted i debatten skrevet at jeg syntes det var greit at jødene i Malmö ble utsatt for vold. Det var dine egne påstander uten rot i virkeligheten.

Har du noen gang skrevet at du synes det er et problem? Det holder ikke å bare synes det ikke er greit. Du må bry deg!

5. Er det ganske artig at du beskylder meg for å fokuserer kun på enkeltgrupper, når du gjør nettopp det samme med jødene.

Langt ifra. Jeg bryr meg om alle former for rasisme. Noe du ikke gjør. Jeg ville aldri funnet på å skrive at vold mot en fredlig demonstrasjon er forståelig. Jeg vil aldri funnet på å skrive at muslimsk rasisme er uproblematisk. Spesielt ikke om de er klart overrepresentert.

Realiteten er at du ikke bryr deg om jøder. Enten får du slutte å presentere deg som en antirasist, eller så bør du bekjempe alle former for rasisme, ikke bare rasisme mot enkelte grupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke å kjenne deg. Du har skrevet nok. F.eks. din motbydelig uttaelse om at du forstår de som banker opp jøder på grunn av hendelsene i Israel.

Politisk uenighet gir deg ikke rett til å banke opp relgiøse grupper. Om 10000 nordmenn dro ned til en muslismsk demonstrasjon for å banke dem opp, ville du ha sagt det er forståelig? Det er du som insisterer å prate om Israel, fordi du ønsker ikke å bli konfrotert med din holdning mot Jøder.

Har du noen gang skrevet at du synes det er et problem? Det holder ikke å bare synes det ikke er greit. Du må bry deg!

Langt ifra. Jeg bryr meg om alle former for rasisme. Noe du ikke gjør. Jeg ville aldri funnet på å skrive at vold mot en fredlig demonstrasjon er forståelig. Jeg vil aldri funnet på å skrive at muslimsk rasisme er uproblematisk. Spesielt ikke om de er klart overrepresentert.

Realiteten er at du ikke bryr deg om jøder. Enten får du slutte å presentere deg som en antirasist, eller så bør du bekjempe alle former for rasisme, ikke bare rasisme mot enkelte grupper.

1. At jeg skriver at jeg skjønner at folk reagerer betyr ikke at jeg godkjenner måten de gjør det på.

2. Igjen, at jeg skjønner at folk er forbanna betyr ikke at jeg godtar det de gjør mot andre.

3. Jeg har heller ikke skrevet at det ikke er et problem heller. For øvrig er det nok en gang pussig at du valgte ignorere en del i mitt tidligere hvor jeg redegjorde hvorfor jeg ikke deltok i disse demonstrasjonene i Oslo den gangen. Hadde jeg som angivelig jødehater ikke brydd meg, ville jeg bare dratt og deltatt aktivt i volden, men så langt tenkte du kanskje ikke?

4. Det er kun du som legger ord på meg. For n-te gang: At jeg skjønner at noen er forbanna på noen betyr ikke at jeg synes det er greit at vedkommende blir voldelig eler gjør andre ting som er grove brudd i straffeloven.

5. Da har du i så fall en forskrudd realitet. Det kan kanskje hjelpe å forholde deg til det folk faktisk "sier" istedenfor å legge dine egne ord på deres munn og dra utrolige konklusjoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...