Gå til innhold

Nattarbeid. Krav på lønn for dagen etter hvor jeg må sove?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som rørlegger og jobber vanligvis fra 7-15 hele uka. På tirsdag jobbet jeg først 7-15 og dro på jobb igjen kl. 23 for å jobbe natt. Jeg ble ikke ferdig før kl. 6 på morgenen. Jeg fikk derfor ikke dratt på jobb kl. 7 på onsdag fordi jeg måtte sove og taper da 7,5 vanlige arbeidstimer.

Har jeg da krav på lønn for de 7,5 timene jeg måtte sove på?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har normalt krav på 11 timers fri pr. døgn.

Dette reguleres av Arbeidsmiljøloven.

Les gjerne seksjonen jeg linker til.

Hva du har krav på av lønn reguleres av hvilke avtaler din fagforening har, og hvilke avtaler dere har lokalt.

Om du poster hvor du er medlem, så kan det hende vi finner mere.

Edit:

Normalt har man krav på full overtdsbetaling på slike korte oppdrag, samt at man får betalt der hvor den pålagte hviletiden går inn i neste normale arbeidsdag.

Om du velger å møte på jobb før hviletiden er over, så er det ditt eget tap, og et brudd mot AML.

Men som sagt: Sjekk dine egne avtaler.

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Du har normalt krav på 11 timers fri pr. døgn.

Dette reguleres av Arbeidsmiljøloven.

Les gjerne seksjonen jeg linker til.

Hva du har krav på av lønn reguleres av hvilke avtaler din fagforening har, og hvilke avtaler dere har lokalt.

Om du poster hvor du er medlem, så kan det hende vi finner mere.

Edit:

Normalt har man krav på full overtdsbetaling på slike korte oppdrag, samt at man får betalt der hvor den pålagte hviletiden går inn i neste normale arbeidsdag.

Om du velger å møte på jobb før hviletiden er over, så er det ditt eget tap, og et brudd mot AML.

Men som sagt: Sjekk dine egne avtaler.

Jeg er ikke medlem av noen fagforening. Jeg får 100% overtidsbetaling for nattjobben, men hvis jeg ikke får betalt for de 7,5 timene jeg måtte sove på, så har jeg plutselig ikke tjent så bra alikevel på den nattjobben.