Gå til innhold

Nattarbeid. Krav på lønn for dagen etter hvor jeg må sove?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som rørlegger og jobber vanligvis fra 7-15 hele uka. På tirsdag jobbet jeg først 7-15 og dro på jobb igjen kl. 23 for å jobbe natt. Jeg ble ikke ferdig før kl. 6 på morgenen. Jeg fikk derfor ikke dratt på jobb kl. 7 på onsdag fordi jeg måtte sove og taper da 7,5 vanlige arbeidstimer.

Har jeg da krav på lønn for de 7,5 timene jeg måtte sove på?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har normalt krav på 11 timers fri pr. døgn.

Dette reguleres av Arbeidsmiljøloven.

Les gjerne seksjonen jeg linker til.

Hva du har krav på av lønn reguleres av hvilke avtaler din fagforening har, og hvilke avtaler dere har lokalt.

Om du poster hvor du er medlem, så kan det hende vi finner mere.

Edit:

Normalt har man krav på full overtdsbetaling på slike korte oppdrag, samt at man får betalt der hvor den pålagte hviletiden går inn i neste normale arbeidsdag.

Om du velger å møte på jobb før hviletiden er over, så er det ditt eget tap, og et brudd mot AML.

Men som sagt: Sjekk dine egne avtaler.

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Du har normalt krav på 11 timers fri pr. døgn.

Dette reguleres av Arbeidsmiljøloven.

Les gjerne seksjonen jeg linker til.

Hva du har krav på av lønn reguleres av hvilke avtaler din fagforening har, og hvilke avtaler dere har lokalt.

Om du poster hvor du er medlem, så kan det hende vi finner mere.

Edit:

Normalt har man krav på full overtdsbetaling på slike korte oppdrag, samt at man får betalt der hvor den pålagte hviletiden går inn i neste normale arbeidsdag.

Om du velger å møte på jobb før hviletiden er over, så er det ditt eget tap, og et brudd mot AML.

Men som sagt: Sjekk dine egne avtaler.

Jeg er ikke medlem av noen fagforening. Jeg får 100% overtidsbetaling for nattjobben, men hvis jeg ikke får betalt for de 7,5 timene jeg måtte sove på, så har jeg plutselig ikke tjent så bra alikevel på den nattjobben.

I arbeidsavtalen jeg har, står det at jeg skal ha 7,5 time hver dag og 37,5 time per uke. Kan jeg da kreve å få betalt den dagen jeg måtte sove?

Endret av anderslien
Lenke til kommentar

Nei du kan normalt ikke kreve lønn for denne tiden.

Om du kommer under 37.5 t / uke eller 7.5t/dag så kan du legge frem krav om lønn for manglende timer, da dette er skrevet i arbeidsavtalen,men utover dette så har du i hovedsak kun AML å forholde deg til.

Lenke til kommentar

Du skal vel så vidt meg bekjent ha 11 timers pause mellom hver økt (ihht. arbeidsmiljøloven, om du er organisert spiller ingen trille). Altså burde du kunne kreve betalt for de åtte timene mellom 15 og 23.

Er du helt sikker på dette? Litt dumt å kreve hvis jeg ikke har alle fakta :)

Lenke til kommentar

Du skal vel så vidt meg bekjent ha 11 timers pause mellom hver økt (ihht. arbeidsmiljøloven, om du er organisert spiller ingen trille). Altså burde du kunne kreve betalt for de åtte timene mellom 15 og 23.

Det der er en normal missforståelse.

Det stemmer som Isbilen sier at man normalt har krav på 11 timers hvile mellom økter (Les tidligere link til AML), Men om man velger å stille på jobb før hviletiden er ute, så gir du kun avkall på din rettmessige hviletid.

Det er ikke normal praksis å lønne arbeidstakere som gir avkall på egen hviletid.

Lønn i denne perioden er heller ikke nevnt i AML.

Husk at du som ikke organisert kun forholder deg til AML og dine egne interne skrevne avtaler.

Det som ikke står skrevet i noen av disse, har du ikke krav på.

Hva sier din interne avtale om lønn ved overtid?

Lenke til kommentar

Det stemmer som Isbilen sier at man normalt har krav på 11 timers hvile mellom økter (Les tidligere link til AML), Men om man velger å stille på jobb før hviletiden er ute, så gir du kun avkall på din rettmessige hviletid.

Det er ikke normal praksis å lønne arbeidstakere som gir avkall på egen hviletid.

Husk at du som ikke organisert kun forholder deg til AML og dine egne interne skrevne avtaler.

Ja, skjønner. Tror jeg kan bare droppe å få noe mer enn de timene jeg skrev for å jobbe natt. Da får jeg heller gjøre en bedre avtale før jeg tar på meg nattarbeid neste gang :)

Den arbeidsavtalen jeg har sier 50% overtid fra kl. 15-19 og 100% etter kl 19. 100% lørdag og søndag uansett tidspunkt.

Lenke til kommentar

Hvorvidt den enkelte er organisert eller ikke er knekkende likegyldig. Det vesentlige er om bedriften er bundet av tariffavtale eller ikke - dersom den er det så gjelder den alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så da må man med andre ord si noe sånt som: "OK - jeg kommer på jobb i natt, men da skriver jeg timene som har gått i ettermiddag", for ikke å "gi avkall" på hvilen? Jeg er ikke trent i slikt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Lønn er kompensasjon for arbeidsinnsats. For at man skal kunne påberope seg rett til lønn for tid man rent faktisk ikke har gjort noen arbeidsinnsats krever dette positive holdepunkter fra arbeidskontrakten eller tariffavtalen.

Jeg er tilbøyelig til å si at du ikke er berettiget til lønn for arbeidsinnsats du ikke har nedlagt i situasjonen slik den er beskrevet. Du har flyttet arbeidsdagen din åtte timer bakover i tid, og er kompensert med overtid fordi det innebærer at du arbeider mer enn avtalt arbeidstid i en 24-timersperiode.

Søvn regnes ikke som sykdom, slik at sykepenger heller ikke er berettiget. Lønnskrav på erstatningsmessig grunnlag er betinget av at du har et økonomisk tap som din arbeidsgiver har påført deg. Når realiteten er at arbeidsdagen din er flyttet noen timer bakover, og du ikke ville hatt noen plikt til å arbeide mer den arbeidsdagen, har du heller ikke tapt noe i lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...