Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nybegynner hjelp angående adsl

Anbefalte innlegg

Det kan hende jeg misforstår veldig nå men. Vi har som sagt en gammeldags 3 punkts telefonkontakt. Så vi har også en slik telefon der det er 3 slike pinner som skal inn i veggen. Hvordan skal jeg da få satt denne telefonen inn i splitteren

Du får kjøpt overganger til RJ-plugg hos elkjøp o.l

Eller så kan du jo kjøpe en ny telefon de koster ikke så mye over 200,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står også noe i guiden om at man må koble dette til ved den første telefoninngangen i huset, eller noe slikt. Hvis ikke vil de andre telefonene slutte å fungere. Hvordan skal jeg da få til dette?

Så lenge du bare har en telefon så spiller det ingen rolle så lenge denne telefonen går igjenom splitteren, men har du flere uttak i huset vil disse være ubrukelige.

Lenke til kommentar
Vi har mange andre uttak for telefon rundt om i huset. Hvordan skal jeg få til dette da?

Enkelt, kapp før første kontakt, bruk det ledige paret i ledningen mellom splitter og modem og monter en elko-boks på det stedet som modemet står og kobl paret til stikk 4 og 5 i boksen.

Hvis du ikke har peiling på slikt bestiller du en montør til denne jobben.

Lenke til kommentar
Først til det med isdn i garasjen: Min far har et kontor der ute, der hans pc står. Denne er da koblet til isdn linja. Slik som jeg har forstått dette vil han helst holdes utenfor dette prosjektet.

Jeg får ikke sjekket om jeg kan få adsl på monets hjemme side. Jeg finner ikke noe sted der jeg kan sjekke der.

Men jeg vet at jeg kan få snart pga at en nabo har spurt de.

Er det noen som er helt sikre på at det går å sette en slik splitter i en analog telefonkontakt?

Er det noen som har erfaringer med monet ellers?

EDIT: Det står tele 2s guide at hvis man har en tre polet telefonkontakt av den gamle typen trenger man en overgangskontakt. Hva er dette ? Noen som kan gi link til et sted som selger en?

det spiller ingen rolle om man har isdn eller analog linje...

eneste problemet med analog linje er at det er mer makk å sette opp...

når du bestiller adsl så må du vel si fra ka type du har analog/isdn....

har selv montert begge deler og det fungerte fint... eneste minus med analog er at du må koble det til der inngangspunktet er, altså en analog linje kan du se på som en strek...

tegning:

punkt inn til huset--------her må adsl splitteren være----------telefon---------telefon------------telefon

for at telefon/adsl skal funke så må du koble inn den lille splitter boksa før noen telefon.... altså det første punktet... kabelen må klippes og kobles inn i den boksen altså vil analoge linjen bli bringt gjennom adsl splitteren... mens med isdn så kobler man bare leddet innimellom utak og telefon++ uten at du må klippe hovedlinja inn til huset...

dette ble kanskje litt rotete og komplisert men har du noe spm så kan du maile meg på [email protected]

baserer det jeg sier nå på hva faddern viste meg når jeg koblet opp for første gang (han har jobbet i telenor i ca 20 år... slutta nå heldigvis :wink: hater telenor!)

Lenke til kommentar
Vi har mange andre uttak for telefon rundt om i huset. Hvordan skal jeg få til dette da?

Enkelt, kapp før første kontakt, bruk det ledige paret i ledningen mellom splitter og modem og monter en elko-boks på det stedet som modemet står og kobl paret til stikk 4 og 5 i boksen.

Hvis du ikke har peiling på slikt bestiller du en montør til denne jobben.

har du ikke utstyr (tptang+++ gjerne en analog telefon for å teste at det er riktig lednings osv)

og du egentlig ikke har peiling på telefonigreier så er det absolutt verdt de ekstra 1000kr'ene det koster å få en montør til å gjøre det...

Ellers kommer du nok til å banne å steike i flere dager :yes:

Lenke til kommentar
Det kan hende jeg misforstår veldig nå men. Vi har som sagt en gammeldags 3 punkts telefonkontakt. Så vi har også en slik telefon der det er 3 slike pinner som skal inn i veggen. Hvordan skal jeg da få satt denne telefonen inn i splitteren

Du får kjøpt overganger til RJ-plugg hos elkjøp o.l

Eller så kan du jo kjøpe en ny telefon de koster ikke så mye over 200,-.

det skal ikke noe telefon inn i splitteren....

splitteren skal bare dele kutte ledningen til telefonutaket så adsl'en kan bruke linja...

og nei det blir ikke opptatt signal når du bruker analog til adsl...

dsl går på helt andre frekvenser...

tenkte jeg bare skulle oppklare det hvis noen lurte :)

Lenke til kommentar

splitteren skal bare dele kutte ledningen til telefonutaket så adsl'en kan bruke linja...

Nåda, hvis du bare har _en_ telefon kan du plugge splitteren hvor du vil i telefonkontaktene og plugge telefonen rett i splitteren.

Splitteren er et filter så den er litt mer enn en enkel koblingsboks.

Lenke til kommentar

Nåda, hvis du bare har _en_ telefon kan du plugge splitteren hvor du vil i telefonkontaktene og plugge telefonen rett i splitteren.

Splitteren er et filter så den er litt mer enn en enkel koblingsboks.

okey da... så lenge det bare er snakk om en telefon :grumpy:

Lenke til kommentar

Du må finne ut hvor første inntak til huset ligger(kontakt) og koble til signal splitteren

der, ligger første inntak i garasjen må du dra kabel derfra men det er anbefalt at kabelen ikke er over 8 meter mellom uttak og adsl modem.

Har erfaring fra en lignende sak.

Lenke til kommentar

Etter som jeg har forstått kan jeg bruke akuratt det samme utstyret jeg får fra adsl leverandøren med ISDN linje og Analog linje, stemmer dette? Trenger ikke noe annet utstyr hvis jeg avbestiller isdn linja etter jeg har montert opp adsl utstyret?

Lenke til kommentar
Etter som jeg har forstått kan jeg bruke akuratt det samme utstyret jeg får fra adsl leverandøren med ISDN linje og Analog linje, stemmer dette? Trenger ikke noe annet utstyr hvis jeg avbestiller isdn linja etter jeg har montert opp adsl utstyret?

Ja, men på noen splittere sitter det en bryter hvor du velger mellom POTS og ISDN, dette finnes på endel splittere fra Alcatel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...