Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nybegynner hjelp angående adsl

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å få adsl. Monet bygger ut hit i begynnelsen av oktober :woot:

Vi har to linjer i huset. En isdn linje og en vanlig linje.

Isdn linjen er ute i garasjen. Mens jeg har en slik 3 punkts kontakt ute i gangen utenfor rommet der pcen som skal på nettet er(ikke isdn). Denne har jeg nå koblet min pc til via et vanlig modem.

Det jeg lurer på er:

1. Hva skjer nå jeg bestiller adsl? Kan vi la isdn linjen være utenfor dette?

Kan man få bredbånd til pcen fra en slik vanlig kontakt, eller må det isdn til?

2. Kan jeg bare dra en nettverkskabel fra kontakten i gangen og inn på rommet eller?

Forklar helst litt grundig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har to separate linjer (slik jeg forstår deg) så kan du godt ha Adsl på den analoge linja, uten at dette berører ISDN det hele tatt. Hvis du imidlertid mener at du feks har ISDN med analog adapter så blir jeg litt mer i tvil......

Har du 2 abbonementer da eller ?

Lenke til kommentar

JA jeg har to separate linjer. En analog i huset og en isdn i garasjen. Kan jeg få adsl på den analoge inne i huset? En kompis sier jeg ikke kan det. han sier det kun går med isdn linjer, stemmer dette?

Hvis jeg kan få på den analoge inne i huset uten at dette berører isdn linja, hvordan vil da dette foregå? Hva får jeg i pakken osv?

Lenke til kommentar

Det er intet krav om isdn for å få ADSL. Skulle kanskje tro det siden Telenor for en tid tilbake prøvde å bruke isdn som et argument for ADSL.

Test nummeret ditt (det du har på den analoge linja) hos internettleverandører da vel ?

Ellers går det en nesten tilsvarende tråd ¨nå på forumet ........

se også her :

http://www.euroweb.no/adsl/adslpris2l.htm

"Har du ISDN så kan du si opp dette, da vi ikke stiller krav til det."

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål, men hva i all verden skal du med ISDN ute i garasjen?? ;-)

Fikk nettopp ADSL selv, men hadde heldigvis ISDN inne i huset.. Gjør Det Selv ADSL fungerte helt topp... Bare å sette inn splitteren og koble på routeren... Er ikke sikker på hvordan det funker med analogt...

Lenke til kommentar
JA jeg har to separate linjer. En analog i huset og en isdn i garasjen. Kan jeg få adsl på den analoge inne i huset? En kompis sier jeg ikke kan det. han sier det kun går med isdn linjer, stemmer dette?

Hvis jeg kan få på den analoge inne i huset uten at dette berører isdn linja, hvordan vil da dette foregå? Hva får jeg i pakken osv?

I pakka får du en splitter som deler signalet i en telefondel og en ADSL-del, nødvendig kabling og et modem selvsagt. modemet kobles til splitteren, og pc'en kobles til modemet.....

se feks på bruksanvisning hos tele2 : http://webtest2.tele2.no/loopSites/TELE2/f...nsveilednin.pdf

Lenke til kommentar

Ok, så han er gift altså... Hmm.... Det kompliserer selvsagt saken :-)

Gift ? I don't know, men uansett er vel garasjen mannens domene.

Tror ikke ekteskap påvirker opkoblng av ADSL. ISDN derimot, med venting, venting......det kan være en utfordring ! :lol:

Lenke til kommentar

Først til det med isdn i garasjen: Min far har et kontor der ute, der hans pc står. Denne er da koblet til isdn linja. Slik som jeg har forstått dette vil han helst holdes utenfor dette prosjektet.

Jeg får ikke sjekket om jeg kan få adsl på monets hjemme side. Jeg finner ikke noe sted der jeg kan sjekke der.

Men jeg vet at jeg kan få snart pga at en nabo har spurt de.

Er det noen som er helt sikre på at det går å sette en slik splitter i en analog telefonkontakt?

Er det noen som har erfaringer med monet ellers?

EDIT: Det står tele 2s guide at hvis man har en tre polet telefonkontakt av den gamle typen trenger man en overgangskontakt. Hva er dette ? Noen som kan gi link til et sted som selger en?

Lenke til kommentar

Er det noen som er helt sikre på at det går å sette en slik splitter i en analog telefonkontakt?

Selvfølgelig går det, men splitteren skal sitte mellom inntak og første telefonkontakt, alle telefoner må gå igjenom splitteren ellers vil du få problemer.

Lenke til kommentar

Om din far har et kontor der ute ville det vel være perfekt om også han hadde fått ADSL? Det er selvsagt mulig å koble ADSL til en analog linje, eller ingen linje/telefon i det hele tatt for de som sverger til GSM...

Det er jo mulig å slenge på en del kabler etter splitteren...

Lykke til med 'bredbånd' uansett :-) Er overbevist om at du kommer til å stortrives med det... Kjenner ikke firmaet du nevner, men min erfaring er at selv de som leier av Telenor har bedre tjenester enn de de faktisk leier av :-)

Lenke til kommentar

Nå som jeg omsider fikk fram bildet av denne overgangskontakten, så jeg at det var en slik jeg har koblet modemskabelen min i :woot: Jeg har jo to slike :D

Så jeg skal altså sette denne overgangskablen i veggen og sette telefonen over, strekke en nettverkskabel fra denne overgangssaken til splitteren? eller...

EDIT:

Jeg kan se at på tele2s tegning har de også koblet isdn boksen til splitteren. Men vår er jo i garasjen. Må man gjøre dette? Koble til isdn boksen i splitteren altså

Lenke til kommentar

Det kan hende jeg misforstår veldig nå men. Vi har som sagt en gammeldags 3 punkts telefonkontakt. Så vi har også en slik telefon der det er 3 slike pinner som skal inn i veggen. Hvordan skal jeg da få satt denne telefonen inn i splitteren

I tele2 guiden som det er lagt link til tidligere er det bilde av en slik overgangskabel som skal settes inn i veggen. Denne har plass for en 3 punkts telefon foran og inntak for en tp kabel under. Er det en slik jeg skal bruke? Vil det da ikke gå å sette denne trepunktstelefonledningen inn i denne overgangsboksen slik som jeg har det nå?

Hvordan skal jeg da få til dette?

Det står også noe i guiden om at man må koble dette til ved den første telefoninngangen i huset, eller noe slikt. Hvis ikke vil de andre telefonene slutte å fungere. Hvordan skal jeg da få til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...