Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nytt bad - hjelp til fargevalg!

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp når det kommer til å velge (få inspirasjon til) hva vi skal ha på vårt nye bad (11 m2).

Gulv

Belegg. Her vurderer jeg beige med flis "look". Ikke så mørk beige, men nok til å få kontrast mot hvite lister. (jeg synest svart/grå mot lyse vegger blir litt "strammere"....?)

Vegger

Baderomsplater. Her lurer jeg også på noe beige, for å få litt varmere følelse enn hva man kanskje får med helt hvit. Også her ikke så mørk beige, men nok til å få kontrast mot hvite lister.

Jeg har også vurdert å ha en vegg i mørkere farge for å bryte litt, kanskje bad innredningen dersom jeg velger lys innredning. Dersom jeg går for mørk farge kan jeg jo ha en vegg (feks bak toalettet) med en farge som "matcher" innredningen.......

Baderomsinnredning.

Jeg vet rett og slett ikke hva som kommer til å bli finest, eller passer best - mørk eller lys. Jeg vet det er smak og behag, men jeg har gått i frå det ene til det andre så mange ganger nå, at jeg faktisk er lei! Det jeg frykter er at lys innredning vil bli for tamt mot beige gulv og vegger. På den andre siden frykter jeg at mørk innredning vil bli for tungt, og kanskje vi vil bli fortere lei av den mørke fargen. Jeg har nylig sett eit beige bad med hvit innredning, og synes jo i og for seg at det er fint. Mørk innredning mot beige har jeg derimot ikke sett live ennå.

Det jeg kanskje er ute etter er inspirasjonsbilder fra noen der ute som har et av de "alternativene" jeg har nevnt over..... har selvfølgelig trålet nettet og blad etter inspirasjon, men jeg prøver et tappert forsøk også her. Tenk viss DRØMMEBADET skulle dukke opp ?! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tenkt å løse problemet ditt. :) Men har noen kommentarer. For det første så virkere det som om du hat "låst" deg på dette med beige farge. Det er litt dumt, for da har du delvis "låst" deg.

Så til farger gennerelt på et bad. Da bad oftest har lite dagslys (store vinduer blir tildekt med gardiner, eller med ugjenomsiktig glass, eller små vinduer høyet plassert), krever dette normalt relativt lyse fager. Vær også obs, hvis du er i en byggevare for å se på badreommsplater, at de fleste byggevarer har bedre lys en det du får på badet ditt. Det beste er å ta med fargeprøver inn på baderommet og vurdere der.

Ser du trekker frem hvite lister (gulvlister), mot belegget. Belegget skal i dag gå opp på veggen og det skal ikke spikres/skrues noe nederst mot gulvet. Det er våtrommskrav, som gjelder på et våtromm. Det kan din håndtverker forklare deg. Så du får ikke noe hvit kontrast, mot gulvet!

Angående tips til fargesammensetning, så er det da mye å finne på "nettet". Flere som selger baderommsinredning, baderommsfliser, o.l. har kataloger, eller hjemmesider, med bilder som kan gi innsperiasjon. Tror at du først bør finne ut, hva du skal ha på badet (planløsning) og deretter se på fargevalg. Ellers er det proffe interiørarkitekter som gir råd.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å løse problemet ditt. :) Men har noen kommentarer. For det første så virkere det som om du hat "låst" deg på dette med beige farge. Det er litt dumt, for da har du delvis "låst" deg.

Så til farger gennerelt på et bad. Da bad oftest har lite dagslys (store vinduer blir tildekt med gardiner, eller med ugjenomsiktig glass, eller små vinduer høyet plassert), krever dette normalt relativt lyse fager. Vær også obs, hvis du er i en byggevare for å se på badreommsplater, at de fleste byggevarer har bedre lys en det du får på badet ditt. Det beste er å ta med fargeprøver inn på baderommet og vurdere der.

Ser du trekker frem hvite lister (gulvlister), mot belegget. Belegget skal i dag gå opp på veggen og det skal ikke spikres/skrues noe nederst mot gulvet. Det er våtrommskrav, som gjelder på et våtromm. Det kan din håndtverker forklare deg. Så du får ikke noe hvit kontrast, mot gulvet!

Angående tips til fargesammensetning, så er det da mye å finne på "nettet". Flere som selger baderommsinredning, baderommsfliser, o.l. har kataloger, eller hjemmesider, med bilder som kan gi innsperiasjon. Tror at du først bør finne ut, hva du skal ha på badet (planløsning) og deretter se på fargevalg. Ellers er det proffe interiørarkitekter som gir råd.

Så dumt du ikke vil løse problemet mitt da ;) Hadde jo vert så greit om du ville gjøre det ;)

Det kan godt stemme at jeg har "låst" meg litt på den beige fargen, det har jeg ofte tenkt på selv og prøvd å spørre meg selv "hva med noe helt annet?" ..Men så var det å dra frem den kreative siden og komme opp med "noe helt annet" ...... :p

Det med lys er jo lurt å tenke på. Dessverre har det seg slik at det er ikke mange som har prøver jeg kan ta meg hjem her i nærområdet :glare:

Når det gjelder gulv mot hvite lister; :lol: .... Det var en liten feil fra min side å skrive det under "gulv", det var beige vegger mot hvite lister jeg mente :D

Jeg har bladd i kataloger og på nett en god stund nå, men blir ikke klokere. Men det er nok fordi jeg ikke veit hva jeg vil ha.... (og fordi jeg er redd for å ta et valg, og deretter angre?)

Føler det er det samme som går igjen overalt :

1) mørkt gulv med hvite vegger (som jeg kaller standard og kanskje en "safe" løsning?)

2) beige gulv med beige vegger (som jeg synest virker lunere og koselig)

3) en vegg med en sterk farge som matcher innredningen (typ blå, rød, grøn osv), som jeg ikke er interessert i.

Planløsningen er i boks. Så det gjenstår bare for meg å bestemme meg for fargevalg :blush:

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Sort eller mørkegrått gulv med hvite vegger, selv om det er "standard". Det bryter monotoniteten av å ha samme farge overallt, samtidig som det er nøytrale brytninger så du får ikke den følelsen av å ha en knæsj farge på en vegg e.l. Du kan da med innredningen kontrollere fargevalg mye lettere dersom det blir for kjedelig. Det er lettere å bytte skapdører, skuffefronter, og farger på pyntehåndklær, enn det er å bytte ut gulvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...