fisering57 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 hei er klar over at |x| er det samme som å si lengden av x. betyr e^|x| at jeg skal for eks tegne gafen til e^-x og e^x? eller? takk for svar Lenke til kommentar
ErLa92 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Skyt meg hvis jeg tar feil: |x| er som du sier lengden av x. Dette vil derfor alltid være en positiv verdi. Dette vil med andre ord si at grafen blir for alle x verdier. Dette vil si både positive og negative verdier (x). Du skal derfor tegne grafen for e^x bare at de negative x-verdier blir gjort om til positivt. Grapen vil derfor speile seg om f(0). Håper du forstod noe av det. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) I det tilfelle at x er et positivt tall, så er de to like ja, men ikke når x er et negativt tall. http://no.wikipedia....i/Absoluttverdi edit: ser at du egentlig spør om noe annet. |x| betyr absoluttverdien av x. Hvis vi sier at x = -5, så vil det bli slik: e^x = e^(-5) e^|x| = e^5 Hvis nå x = 3, blir det slik: e^x = e^3 e^|x| = e^3 Det betyr altså at når du regner ut e^|x| for forskjellige verdier, skal du behandle negative tall for x som om de var positive, altså bare ta vekk negativt fortegn. Endret 22. august 2012 av jale Lenke til kommentar
fisering57 Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 I det tilfelle at x er et positivt tall, så er de to like ja, men ikke når x er et negativt tall. http://no.wikipedia....i/Absoluttverdi edit: ser at du egentlig spør om noe annet. |x| betyr absoluttverdien av x. Hvis vi sier at x = -5, så vil det bli slik: e^x = e^(-5) e^|x| = e^5 Hvis nå x = 3, blir det slik: e^x = e^3 e^|x| = e^3 Det betyr altså at når du regner ut e^|x| for forskjellige verdier, skal du behandle negative tall for x som om de var positive, altså bare ta vekk negativt fortegn. altså grafen til e^|x| får verdimengde [1 -->uendelig> ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå