muummi Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 I leieavtalen min for et rom jeg leier så står det under utkastelse: "Ved utkastelse innen leieforholdet opphører plikter leier å betale husleie for minimum 3 måneder dersom det gjenstår mer enn 3 måneder eller mer av leieforholdet" Hvordan skal dette tolkes? Jeg har en leieavtale som gjelder for et år, og om det skulle skje at jeg ble kastet ut f.eks når det er igjen 8 mnd av avtalen, vil jeg da måtte betale husleie for alle de 8 månedene? Noen som har noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Nei, det betyr at du må betale leie ut oppsigelsestiden på tre måneder Lenke til kommentar
muummi Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Men i denne kontrakten så er det ingen vanlig oppsigelsestid på 3 mnd. Her opphører leieavtalen automatisk etter ett år, og jeg kan i mellomtiden ikke si den opp. Og siden det står "minimum 3 måneder" så ble jeg litt i tvil om utleier kan kreve husleie for mer enn 3 mnd hvis det er igjen lengere tid enn det av leieforholdet. Skikkelig dustete leieavtale forøvrig.... Endret 22. august 2012 av muummi Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Selvfølgelig er du interessert i å betale minst(minimum) mulig - er du ikke? Står jo ganske klart at dette er 3 mnd hvis det er 3 mnd eller mer igjen av leieforhold. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Betyr det ikkje berre at du uansett må betale for alle dei 12 månedane du har avtalt å bu der sjølv om du blir kasta ut? Det virker litt rart at du slepp å betale dersom det er mindre enn 3 månder igjen men det får stå for utleigers regning. Uansett så vil ei utkastelse bety at du som leigetakar har missligholdt leigeavtalen grovt, det skal svært mykje til for at ein utleiger skal kunne kaste ut leigetakaren. Ein utkastelse i seg sjølv vil ikkje i seg sjølv være nok for å annulere avtalen som dere har har på å leige boligen i eit år. Dersom det hadde vært slik så hadde det lønnt seg for deg å gjere alt du kan for å bli kasta ut for å sleppe dine forpliktelser. Uansett så ville eg her tatt kontakt med utleiger for å be om å få klargjort kva dette eigentleg betyr. Den aktuelle settninga er svært vanskelig å tyde. Kva betyr det å betale leige for minimum 3 måneder? Å betale for 3 måneder dersom det gjennstår meir enn 3 måneder gir meir meining. Slik som det står no så kan det like gjerne være at du må betale for fire måneder dersom det gjenstår fire måneder, osv. Dersom det er det som er meint så burde det stå "leigetaker må betale gjennstående leie ved eventuell utkastelse". Dersom det er meininga at du ikkje skal betale for meir enn 3 måneder uansett når du blir kasta ut så bør det stå: "ved utkastelse må leigetaker betale gjennstående leie begrensett oppad til maks 3 måneder". Siste delen av settninga er også veldig rar, kva er mer enn 3 måneder eller mer? Er mer av mer en slags dobbel nektelse? Her burde det stå: "dersom det gjenstår mer enn 3 måneder eller mer av leieforholdet" Lenke til kommentar
muummi Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 Betyr det ikkje berre at du uansett må betale for alle dei 12 månedane du har avtalt å bu der sjølv om du blir kasta ut? Det virker litt rart at du slepp å betale dersom det er mindre enn 3 månder igjen men det får stå for utleigers regning. Uansett så vil ei utkastelse bety at du som leigetakar har missligholdt leigeavtalen grovt, det skal svært mykje til for at ein utleiger skal kunne kaste ut leigetakaren. Ein utkastelse i seg sjølv vil ikkje i seg sjølv være nok for å annulere avtalen som dere har har på å leige boligen i eit år. Dersom det hadde vært slik så hadde det lønnt seg for deg å gjere alt du kan for å bli kasta ut for å sleppe dine forpliktelser. Uansett så ville eg her tatt kontakt med utleiger for å be om å få klargjort kva dette eigentleg betyr. Den aktuelle settninga er svært vanskelig å tyde. Kva betyr det å betale leige for minimum 3 måneder? Å betale for 3 måneder dersom det gjennstår meir enn 3 måneder gir meir meining. Slik som det står no så kan det like gjerne være at du må betale for fire måneder dersom det gjenstår fire måneder, osv. Dersom det er det som er meint så burde det stå "leigetaker må betale gjennstående leie ved eventuell utkastelse". Dersom det er meininga at du ikkje skal betale for meir enn 3 måneder uansett når du blir kasta ut så bør det stå: "ved utkastelse må leigetaker betale gjennstående leie begrensett oppad til maks 3 måneder". Siste delen av settninga er også veldig rar, kva er mer enn 3 måneder eller mer? Er mer av mer en slags dobbel nektelse? Her burde det stå: "dersom det gjenstår mer enn 3 måneder eller mer av leieforholdet" Det er nettopp dette jeg stusser litt på også serru.. Jeg hadde egentlig håpet på at jeg nå kunne være det rævhølet av en leieboer, for så å bli kastet ut og være kvitt boligen på 3 mnd... Men neeeida ;P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå