Gå til innhold

Lege..

Anonym1991

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har et stort ønske å hjelpe folk i den 3. verden, samt katastrofe områder. Regner med at å bli Lege er den beste måten å hjelpe folk på, med tanke på etterspørsel. Personlig vil jeg ikke klare å leve ordentlig, når jeg vet at det finnes folk der ute som virkelig trenger min hjelp. Jeg vil ikke akkurat drive å donere penger hele tida, selv om det er kjempe bra det og. Jeg vil hjelpe til "på feltet".

Men så er det ikke bare bare å bli lege. Jeg må ta opp realfagene på vgs, som gjør meg til en kvalifisert søker til legeutdanningen i utlandet (Polen, slovakia - lavere snitt gjelder her).

Ikke nok med det, jeg brenner ikke noe særlig for stoffet som er i medisin utdanning, som kan virke imot meg når jeg skal lese stoffet. Kan også nevnes at jeg leser tregt:P Men per dags dato er jeg i ferd med å ta opp realfagene, så skal jeg søke meg inn på en medisinskole i utlandet, for jeg har bestemt meg at motivasjonen for å komme meg gjennom dette er tanken på å kunne hjelpe andre mennesker som virkelig trenger det.

Det jeg lurer på er om det er utdannede leger som har presset seg igjennom stoffet, selv om stoffet er totalt uinteressant? Og om det finnes andre alternativer å hjelpe på, utenom å donere penger hele tiden? ser bort ifra logistikk og adm arbeid også. Kanskje en utdannet politi kan på en eller annen måte hjelpe til?

Uansett, enn så lenge så kommer jeg til å kjøre på med legeutdanning!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er som deg der bare at mitt fokus er miljø og dyrene som lider, bli lege er absolutt beste måten, de tar ikke inn folk som ikke har noe kunnskap på et felt de trenger som eks leger uten grenser..

Ble selv nektet pga ikke noe relevant utdanning innen det de trengte under katastrofen i Japan, så donerte heller penger..

Du kan ta relativ utdanning innen en del annet en lege, les litt på leger uten grenser :)

edit: han over var raskere,hehe :)

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

En person som er uengasjert i jobben sin vil sjeldent gjøre en særlig god jobb. Og det virker mer som om du er opptatt av å hjelpe, enn å faktisk bli lege. Mao vil eg tro at det er ett dårlig karrierevalg.

Det er ikke bare legehjelp som trengs. Snekkere, rørleggere, elektrikere, vakthold, transport, logistikk, matlaging, juridisk kompetanse osv osv. Så eg foreslår at du heller utdanner deg innenfor noe du ønsker å jobbe med, og deretter bruker du kunnskapen din der hvor den trengs for å hjelpe.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Nomore

Jeg vet, det går sjelden bra med folk som ikke interesserer seg for faget. Men dog, motivasjonen min for å hjelpe til mest mulig er mer enn nok for å gjøre det bra som lege. Er villig til å ofre alt av fritid på lese det, selv om det sannsynligvis vil bety at jeg må lese mer enn de andre medisinstudentene. Er kanskje lett for meg å si det nå, før jeg vet hva jeg komme til å sette meg inn i. Men jeg mener det virkelig

Ang de andre feltene du nevner, så er det veldig begrenset med de plassene. Og i nødhjelpsoperasjoner, er mange av disse feltene i luket bort

er ikke uengasjert i jobben, for jobben går jo ut på å hjelpe andre;)

Lenke til kommentar

Du burde vurdere vann- og mijløteknikk, det er ca. 1.1 milliarder mennesker som lever i for dårlig vann- og sanitærforhold. Kholera er en av de største dødsårsakene i verden, for ikke å snakke om vannbårne sykdommer.

Vann er livsviktig for å overleve. Uten mat kan du leve i 3 uker, uten vann i kanskje 3 dager. Det viktigiste i kriseområder er tilgangen på ferskvann.

http://www.umb.no/st...og-miljoteknikk

4årsstudent på vann- og miljøteknikk

Endret av Kubjelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ville hjelpe er da en like god motivator som noe annet? De fleste jeg kjenner som har studert medisin gjorde det pga. penger, status og familieforventninger, så jeg synes TS sin motivasjon er i særklasse.

Du trenger profesjonell hjelp til din realitetsforstyrrelse og ditt hysteri.

Folk er forskjellige. TS er filantrop og vil bli lege for å hjelpe mennesker; jeg er misantrop og vil utvikle våpen for å bli kvitt dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du burde vurdere vann- og mijløteknikk, det er ca. 1.1 milliarder mennesker som lever i for dårlig vann- og sanitærforhold. Kholera er en av de største dødsårsakene i verden, for ikke å snakke om vannbårne sykdommer.

Vann er livsviktig for å overleve. Uten mat kan du leve i 3 uker, uten vann i kanskje 3 dager. Det viktigiste i kriseområder er tilgangen på ferskvann.

http://www.umb.no/st...og-miljoteknikk

4års studente på vann- og miljøteknikk

interessant
Lenke til kommentar

Å ville hjelpe er da en like god motivator som noe annet? De fleste jeg kjenner som har studert medisin gjorde det pga. penger, status og familieforventninger, så jeg synes TS sin motivasjon er i særklasse.

Folk er forskjellige. TS er filantrop og vil bli lege for å hjelpe mennesker; jeg er misantrop og vil utvikle våpen for å bli kvitt dem.

+1 Vi dreper jo alt som er ifra vann,luft,dyr,planter,etc etc..

Ikke minst de fleste mennesker er såpass dumme at de ikke skjønner at ved å redusere 70% av KUN Norges kjøtt.prod kan mate nesten alle som sulter i Afrika med næringsrik Hemp,Havre,osv ved å bruke de landområdene til økologisk gårdsdrift..

Mennesker flest er latterlig inkludert meg selv, sitter her på en forbanna mac, spiser noe bagetter varmet i en ovn med noe skinke og ost, og drikker vann med div gift som klorin i seg fra springen..

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg ikke klare å leve ordentlig, når jeg vet at det finnes folk der ute som virkelig trenger min hjelp.

Regner med at å bli Lege er den beste måten å hjelpe folk på, med tanke på ettrspørsel.

Ikke nok med det, jeg brenner ikke noe særlig for stoffet som er i medisin utdanning

Må føles godt å være så kul som deg, Peter.

TS: Mye av stoffet er uinteressant, så å mangle motivasjon kan gjøre lesingen desto vanskeligere.

Lenke til kommentar

Hei!

Så flott at du ønsker å hjelpe andre mennesker! Lege høres ut som et bra yrkesvalg, men husk at det også finnes mange andre muligheter med tanke på etterspørsel. Kanskje er det ikke alltid etterspørsel for akkurat ditt yrke, men det er iallfall nok behov for mennesker som bryr seg.

Er det viktig for deg at ditt ønske om å hjelpe andre må ha grunnlag i å være ønsket som arbeidstager? Har du tenkt over hvorfor? Jeg tror at hvis man bryr seg nok så vil faktisk det meste ordne seg, også kost og losj, hvertfall i de mer gjestfrie deler av "den tredje verden". Men hvis du ønsker høy jobbsikkerhet tror jeg ikke du skal ha noen problemer med å få deg jobb som helsepersonell - uansett om du er lege eller sykepleier.

Uansett hva du velger tror jeg det er viktig å ha en faglig dyktighet i det - det er fint at man bryr seg - men hvis du f.eks. skal jobbe som lege tror jeg det er en fordel at du er interessert i medisin som fagfelt. Det er litt vanskelig å se for seg at man kan være flink som lege uten å være flink innenfor legevitenskapen, om du skjønner :) Og du vil jo faktisk hjelpe andre som lege - og da tenker jeg det er greit å være en flink lege som er interessert ;)

Hva er du interessert i da? Hvilke fag får tiden til å fly?

Jeg vil råde deg til å velge etter dine interesser og evner. Det er kanskje også her du kan gi akkkurat DITT beste til omgivelsene dine.

Også er det lurt å tenke på "på hvilket nivå" du vil jobbe med mennesker. Vil du hjelpe dem med deres fysiske helse? Psykiske - ift. vonde opplevelser, andre ting? Begge? Med deres bosituasjon? Infrastruktur? Midlertidige løsninger på eks. vanntilgang, utdanning? Osv...

Det er få jobber som er helt sikre. HVertfall ikke bare legeyrket. Feks er det etterspørsel etter sykepleiere, superviktige, og (her i Norge ihvertfall) med gode spesialiseringsmuligheter. Og samtidig kanskje ikke så faglig krevende som medisinstudiet.

Andre yrkesvalg med tanke på katastrofe: psykologer, terapeuter, ingeniører, transportere...

Håper dette er til hjelp for deg!

Hilsen medisinstudent ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Så flott at du ønsker å hjelpe andre mennesker! Lege høres ut som et bra yrkesvalg, men husk at det også finnes mange andre muligheter med tanke på etterspørsel. Kanskje er det ikke alltid etterspørsel for akkurat ditt yrke, men det er iallfall nok behov for mennesker som bryr seg.

Er det viktig for deg at ditt ønske om å hjelpe andre må ha grunnlag i å være ønsket som arbeidstager? Har du tenkt over hvorfor? Jeg tror at hvis man bryr seg nok så vil faktisk det meste ordne seg, også kost og losj, hvertfall i de mer gjestfrie deler av "den tredje verden". Men hvis du ønsker høy jobbsikkerhet tror jeg ikke du skal ha noen problemer med å få deg jobb som helsepersonell - uansett om du er lege eller sykepleier.

Uansett hva du velger tror jeg det er viktig å ha en faglig dyktighet i det - det er fint at man bryr seg - men hvis du f.eks. skal jobbe som lege tror jeg det er en fordel at du er interessert i medisin som fagfelt. Det er litt vanskelig å se for seg at man kan være flink som lege uten å være flink innenfor legevitenskapen, om du skjønner :) Og du vil jo faktisk hjelpe andre som lege - og da tenker jeg det er greit å være en flink lege som er interessert ;)

Hva er du interessert i da? Hvilke fag får tiden til å fly?

Jeg vil råde deg til å velge etter dine interesser og evner. Det er kanskje også her du kan gi akkkurat DITT beste til omgivelsene dine.

Også er det lurt å tenke på "på hvilket nivå" du vil jobbe med mennesker. Vil du hjelpe dem med deres fysiske helse? Psykiske - ift. vonde opplevelser, andre ting? Begge? Med deres bosituasjon? Infrastruktur? Midlertidige løsninger på eks. vanntilgang, utdanning? Osv...

Det er få jobber som er helt sikre. HVertfall ikke bare legeyrket. Feks er det etterspørsel etter sykepleiere, superviktige, og (her i Norge ihvertfall) med gode spesialiseringsmuligheter. Og samtidig kanskje ikke så faglig krevende som medisinstudiet.

Andre yrkesvalg med tanke på katastrofe: psykologer, terapeuter, ingeniører, transportere...

Håper dette er til hjelp for deg!

Hilsen medisinstudent ;)

Takk for utfyllende informasjon:D Jeg kan interessere meg for stoff som bygger oppå hverandre som er logikk. Det inntrykket jeg har av medisinstoff er at det er veldig bredt og det er liksom ikke et pensum hvor ting bygger oppå hverandre. Hvis jeg sier det slik det, det er annerledes prosedyrer for hvordan man behandler ulike skader og sykdommer. Akkurat nå studerer jeg markedsføring på BI, hvor jeg er i mitt siste år. Etter dette året vil jeg begynne på en utdanning som de fattige trenger. Linken som ble postet over ang vann- og miljøteknikk virker litt interessant. Men igjen, om jeg skulle ha den vann og miljøteknikk utdanningen i lomma, hvordan går man videre frem til og kunne hjelpe andre? Men jeg forstår hva du mener, Oval:) Det virker ikke akkurat logisk hvis jeg sier jeg vil bli lege når jeg ikke interesserer meg i stoffet

Lenke til kommentar

Ikke minst de fleste mennesker er såpass dumme at de ikke skjønner at ved å redusere 70% av KUN Norges kjøtt.prod kan mate nesten alle som sulter i Afrika med næringsrik Hemp,Havre,osv ved å bruke de landområdene til økologisk gårdsdrift..

Blir ikke produsert mer mat om det drives økologisk.

Lenke til kommentar

Blir ikke produsert mer mat om det drives økologisk.

Tror du må ta innlegget hans med en klype salt, da han kommer fram til en konklusjon om at de fleste mennesker er dumme. Denne konklusjonen kommer på bakrunn av et resonnement som kun inneholder et enkelttilfelle av uvitenhet hos det norske folk.

Lenke til kommentar

Hei! jeg har et stort ønske å hjelpe folk i den 3. verden, samt katastrofe områder. Regner med at å bli Lege er den beste måten å hjelpe folk på, med tanke på etterspørsel. Personlig vil jeg ikke klare å leve ordentlig, når jeg vet at det finnes folk der ute som virkelig trenger min hjelp. Jeg vil ikke akkurat drive å donere penger hele tida, selv om det er kjempe bra det og. Jeg vil hjelpe til "på feltet".

Men så er det ikke bare bare å bli lege. Jeg må ta opp realfagene på vgs, som gjør meg til en kvalifisert søker til legeutdanningen i utlandet (Polen, slovakia - lavere snitt gjelder her).

Ikke nok med det, jeg brenner ikke noe særlig for stoffet som er i medisin utdanning, som kan virke imot meg når jeg skal lese stoffet. Kan også nevnes at jeg leser tregt:P Men per dags dato er jeg i ferd med å ta opp realfagene, så skal jeg søke meg inn på en medisinskole i utlandet, for jeg har bestemt meg at motivasjonen for å komme meg gjennom dette er tanken på å kunne hjelpe andre mennesker som virkelig trenger det.

Det jeg lurer på er om det er utdannede leger som har presset seg igjennom stoffet, selv om stoffet er totalt uinteressant? Og om det finnes andre alternativer å hjelpe på, utenom å donere penger hele tiden? ser bort ifra logistikk og adm arbeid også. Kanskje en utdannet politi kan på en eller annen måte hjelpe til?

Uansett, enn så lenge så kommer jeg til å kjøre på med legeutdanning!

Medisinstudiet i Slovakia er kjempebra! Kjenner mange som går i byen jeg bor i, samt byen Martin (2 timer unna elns). Trives veldig godt i Slovakia, billig og varmt :) Studentmiljøet er også veldig bra. Koster 7 kr for 0,5 L på byen! Men studiet skal ikke undervurderes, selv om man ikke trenger høyt snitt for å komme inn. Det drives utsiling av studenter hele tiden (altså, de som ikke klarer å henge med). Samtidig trenger man ikke jobbe (man lever jo billig..)og får masse av tid til å lese

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om det er utdannede leger som har presset seg igjennom stoffet, selv om stoffet er totalt uinteressant?

Ja.

Jeg klarte dette t.o.m med toppkarakterer. Jeg gjorde det bare for karakterene, for å vise meg selv at jeg kunne, etter en lengre periode med angst, depresjon, og nedverdigende episoder. Trampeklapp blant 60 mennesker etter en muntlig eksamen på tre kvarter bl.a.

Stoffet derimot, er dritkjedelig. Var aldri noe glad i biologi. Men det er ikke sånn i verden, at jobben må være hobby, selv om du kanskje har blitt lurt til å tro det. Du skal ha penger, mat, overleve, gjøre noe du kan. Så skal du ha status, og selvtilfredsstillelse. Du kan bruke fritiden til noe du liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...