Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Njubispørsmål om brannmurer

Anbefalte innlegg

Jeg har fått fastlinje, men uten at det fulgte med noe brannmurprogramvare. Tenkte det var best å beskytte seg litt mot den store verden men vil nødig gjøre noen store utlegg. Finnes det noen gode brannmurer, gjerne gratis? Noen nevner ZoneAlarm, men det er vel bare et evalueringsprodukt for en måned eller noe sånn?

Jeg kan lite om brannmurer- hvilke andre endringer blir gjort? Jeg vil nødig gjøre det kronglete med nedlastning etc. Merk at jeg ikke bruker icq og irc og denslags.

Fastlinjen har to tilkoblinger, enn er via et vpn på skolen, men her vil jeg tro de har egen brannmur. Kan det ikke da bli konflikter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ZoneAlarm kommer i to versjoner. En Freeware (ingen tidsbegrensning) og en pro-versjon. Jeg bruker selv freeware-versjonen hjemme. Men jeg har ingen såkalt bredbåndstilknytning til Internett. PC-en er på Internet kun noen timer hver dag for surfing og email.

Det blir selvfølgelig mindre brukervenlig med barnnmurer da du må gi hver enkelt appliakasjon eller et portnummer tilgang til internett. Men Zonalarm er ganske grei å bruke. Det finnes sikkert masse annen gratis programvare som er bra også.

Lenke til kommentar

Joda, Hotline connect fungerer med brannmurer, men hvis du sperrer av port 5500 vil du nok ikke få koblet deg til.,

Jeg bruker forrresten norton personal firewall. Synes den virker perfekt, masse innstillingsmuligheter også hvis man vil gjøre det litt "vanskelig" for seg selv;-)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-11 16:15, NuB skrev:

...er det bare å koble av/på etter behov?

Ikke noe problem. En annen kjekk ting er en STOP knapp hvis du bruker ZoneAlarm Desk Band. Kommer du f. eks. på sider som øker i antall etter hvert som du lukker de, så trykker du bare STOP. Da kan du i ro og fred lukke alle vinduer og trykke START igjen. Meget bra funksjon for uønsket komunikkasjon.

Lenke til kommentar

Jeg kjøre Zonealarm syns den fungre bra, jeg har adsl og dele inet med min bror, men når jeg har zonealarm oppe så fungere ikke inet hos han, bare hos meg og han får bare inet når jeg slår av zonealarm. Jeg bare Lurte på kordan jeg kan dele inet med min bror mens jeg kjøre zonealarm.

Eller må jeg kjøre et annet firewall program kor min bror kan få inet mens jeg dele adsl.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-11 16:43, NorLord skrev:

Bruker BID , black ice deffender , veldig enkel å bruke og funker

/jan

Black Ice er vel ikke en brannmur, men heller et program som detekterer innbruddsforsøk, og deretter stenger for tilgang.

Shoot me if I'm wrong!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-11 17:09, flabben2k skrev:

Jeg kjøre Zonealarm syns den fungre bra, jeg har adsl og dele inet med min bror, men når jeg har zonealarm oppe så fungere ikke inet hos han, bare hos meg og han får bare inet når jeg slår av zonealarm. Jeg bare Lurte på kordan jeg kan dele inet med min bror mens jeg kjøre zonealarm.

Eller må jeg kjøre et annet firewall program kor min bror kan få inet mens jeg dele adsl.

Du må redusere sikkerhetsnivået, da ZoneAlarm tror at din bror er inet. Du kan jo f.eks gi broren din en fast IP, og så tillate all komunikasjon på den IPen? Har ikke prøvd dette med ZoneAlarm. Vet at Norton 2002 anbefales som enklere når inet sharing foregår.

Søk på inet sharing og zone alarm på google. Var og rota rundt litt med inet sharing og fant noe på det, men det er en stund siden.... (Har gitt det opp, kjøpt router :lol: )

Lenke til kommentar

Dette virker jo vel og bra. Har funnet endel online dokumentasjon, mest skryt men også noen som er negative (en mente at brannmuren stjal hastighet, noe som ble tilbakevist av de fleste andre kilder).

Det sto noe om bannere et eller annet sted, kan dere si noe om dette? Reklame altså? Jeg trodde det bare var et ikon i systemtrayen som man ikke merket noe til før evt. uønskede inngrep meldte seg utenfra.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-11 18:31, ebe skrev:

Åssen er den brannmuren som ligger med i XP? Er det trygt nok å bruke den når man har ADSL?

NEI! At lillebløt kaller det en brannmur er å lyve! Stort sett det eneste den gjør er å stealthe portene på maskinen! INGEN firwall funksjoner som å styre hva og hvem som slipper UT!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-11 17:58, NuB skrev:

Dette virker jo vel og bra. Har funnet endel online dokumentasjon, mest skryt men også noen som er negative (en mente at brannmuren stjal hastighet, noe som ble tilbakevist av de fleste andre kilder).

Det sto noe om bannere et eller annet sted, kan dere si noe om dette? Reklame altså? Jeg trodde det bare var et ikon i systemtrayen som man ikke merket noe til før evt. uønskede inngrep meldte seg utenfra.

Endel firewalls (f.eks norton 2002) har en funksjon som stopper de fleste banners, dvs at du slipper å laste ned disse irriterende bannerene. Det er ganske stor forskjell på en side (f.eks vg) med og uten :smile:

Elsker den funksjonen, ikke mer irriterende supertilbud!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...