Gå til innhold

Script eller macro for fastlegesøk

Anbefalte innlegg

En bekjent venter på å få plass hos en bestemt fastlege, men denne legen er populær og det er for tiden ingen ledige plasser. Det er nok lite tvil om at det til tider er en og annen plass ledig men at de de går så fort unna at de blir tatt før man er inne og sjekker igjen.

Man kan sjekke fastlege-tilgang uten innlogging på:

https://tjenester.na...ikkepalogget.do

Her er det 2 forms i javascript som må utfylles før man starter søk. Det er "Fylke" og "Kommune/bydel". Deretter kan man trykke "Søk etter fastlege" hvorpå en liste over fastleger som stemmer med søket kommer og antall ledige plasser vises helt til høyre.

F.eks: Fylke: Hedmark Kommune/bydel: Hamar og søk på når lege "Engen, Randi" får ledige plasser. Navnet er kun et eksempel som er brukt, men det var et enkelt navn og hun har ingen ledige plasser ;-)

Det må jo være en enkel sak å bygge et script som gjør søket og sjekker i høyre kolonne om tallet er forskjellig fra null?

Jeg begynte forsiktig med å forsøke å finne ut hvordan jeg kunne sende med parametere (Fylke & Kommune/bydel) i URL slik at jeg ihvertfall kunne lagre bokmerke som gå søk-svar direkte. Når jeg ikke engang fikk til dette skjønte jeg at jeg må søke nye veier. Jeg er relativt oppegående på Unix/Linux-verden med sh/csh scripting men ser at tiden nok har løpt noe fra meg siste årene.

Det må da finnes en løsning på dette? Og hvordan vil det være naturlig å angripe denne oppgaven?

Ideelt sett ser jeg for meg et script/macro som ligger på en server på nettet (en eksisterende script-tjeneste som lar brukere lage script som kan kjøres på ulike tidsintervaller) og som kanskje kan varsle via mail når fastlegen har ledig plass. Nest best vil være noe som må kjøres lokalt på egen maskin og som da enten mailer eller gir alarm på annen måte når ledig plass finnes.

PS: Det er mulig slik script-kjøring mot offentlige tjenester er uønsket, men om man ikke setter intervallet på flere i minuttet så kan det vel neppe utgjøre noen forskjell hvordan man gjør søket og automatiserer dette. Dessuten er jo slik script-kjøring på en måte "nerdenes hevn" og "vårt" fortrinn i dagens web-baserte samfunn. På en måte en light-utgave av de nye nerde-aksjetraderne ;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis du er på en linux-maskin er dette en enkel framgangsmåte:

curl -s https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/fastlegesokikkepalogget.do -d 'fylke=04&kommune=0403&sok=S%F8k+etter+fastlege'
| grep -A15 "Engen, Randi" | tail -n1 | cut -f2 -d">" | cut -f1 -d"<"

Det kan selvsagt gjøres mer robust med f.eks. Perl og en modul til å parse html-en.

Lenke til kommentar

Hvis du er på en linux-maskin er dette en enkel framgangsmåte:

curl -s https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/fastlegesokikkepalogget.do -d 'fylke=04&kommune=0403&sok=S%F8k+etter+fastlege'
| grep -A15 "Engen, Randi" | tail -n1 | cut -f2 -d">" | cut -f1 -d"<"

Det kan selvsagt gjøres mer robust med f.eks. Perl og en modul til å parse html-en.

Genialt enkelt og på et script-språk jeg allerede kan forstå. Da er det vel bare å kjøre denne med "repeat" eller i bakgrunn/cron samt noe "> Mail"-kommando eller lignende for varsling så er vel saken i boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...