Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rot rundt permittering, konkurs og lønnsutbetalinger via konkursbo

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg sitter midt oppi en litt lei nøtt, som jeg ikke helt forstår meg på selv, ei heller forstår jeg hvilken måte jeg best mulig kan takle den på. Tenkte derfor å skrive "kort" om situasjonen for å få noen innspill fra tredjeparter rundt hva jeg kan gjøre, hva jeg burde gjør og ikke minst hva jeg mest sannsynlig har krav på og ikke krav på.

Saken er den at i slutten av mars måned i år skulle jeg bli 60% permittert grunnet nedbemanning som resultat av sviktende økonomi der jeg jobbet. Dette i seg selv er jo ikke så fryktelig mye hokuspokus, jeg måtte selv ta initiativ så jeg faktisk skulle motta et skriftlig permitteringsvarsel da arbeidsgiver ikke så ut til å finne dette logisk selv og helt i slutten mars måned mottok jeg dette per e-post (vet ikke om e-post er gyldig måte å levere ut slike varsler i utgangspunktet? Trodde personlig slikt gikk via rekommanderte brev eller ble overrakt direkte fra arbeidsgiver, ikke digitalt). Jeg maste om å få dette skriftlig så jeg kunne søke støtte fra NAV ettersom min stilling skulle reduseres med over 50%, så jeg sender inn støttesøknad til NAV med det varslet jeg mottok fra arbeidsgiver og jobbet mine 14dager mer full lønn så selve permitteringen tredde i kraft fra ca 14. April.

Jeg mottar en beskjed fra NAV om at permitteringsvarslet mangler endel informasjon de trenger for å kunne gi meg støtte, det holder tydeligvis ikke med et kort Word dokument med underskrift fra arbeidsgiver (?) og ergo satt jeg med null støtte fra NAV på grunn av dårlig utført permitteringsvarsel, noe jeg vil si at er grunn til å se på permitteringen som ugyldig så jeg ønsket nytt varsel og nye 14dager med fast arbeid og full lønn da dette tross alt ikke er mitt ansvar (?). Det som skjer her er at jobben begjære seg selv konkurs så jeg legger hele denne permitteringskabalen død ettersom vi mer eller mindre umiddelbart stengte butikk og fikk beskjed om at vi ikke skulle jobbe i oppsigelsetiden så jeg var i full sving med nye brev til NAV angående dagpenger ved konkurs og all den sullmitten der og måtte også fremme krav i konkursboet osv..

Jeg fremmet da et krav som baserte seg på at jeg ikke var permittert, sender inn lønn og feriekrav deretter og forhører meg per e-post da jeg liker å ha slike dialoger skriftlig om de hadde mottatt kravet og om tallene virket logiske. Fikk aldri noe svar og i slutten av Juni mottar jeg et papir med lønn for April måned hvor jeg har endt opp med permitteringslønn fra og med 14. April og feriepenger deretter, jeg ringer å lurer på hvorfor tallene mine er såpass lave og hvorfor jeg ikke har fått noen beskjed om at de tallene jeg selv sendte inn ikke ble gjeldene, jeg trodde du normalt skulle få beskjed om dette ble tilfellet. De forklarte meg at de hadde forsøkt å ringe meg og at jeg ikke svarte, når jeg sprute hvorfor de ikke tok det via e-post når jeg ikke svarte spesielt når jeg selv hadde sendt dem et par e-poster så varer de med at de heller vil dialog per telefon.

Noe forfjamset så legger jeg frem alt rotet rundt permitteringen og lurer på hva jeg kan gjøre for å få dette rett, de sier at konkursboet / advokatfirmaet ikke kan gjøre stort da de må gå utifra de papirer som de har fått fra arbeidsgiver som tydeligvis har regnet utifra at jeg skulle ha 40% lønn fra og med 14. April.

Nå har jeg mottatt papirer for lønn i mai måned som også er 40% av full lønn, det samme skjer forhåpentligvis ikke med lønn for juni måned ettersom det er måneden for oppsigelsestid og da skal jeg vell ha krav på full lønn uansett (?).

Det jeg lurer på er hvilke krav og rettigheter jeg har oppi det hele, for jeg har nå hatt et permitteringsvarsel som ikke har gitt med støtte fra NAV, som jeg da strengt tatt kunne hatt i halve April og hele Mai måned om ting hadde blitt gjort riktig fra arbeidsgiver, samtidig som blir utbetalt permitteringslønn.. Ergo sitter jeg med mange tusen i tapt inntekt oppi det hele noe som føles utrolig urettferdig da jeg anser meg som uskyldig opp i det hele og at jeg ikke har gjort noe som helst feil i denne prosessen, kanskje jeg burde tatt tak i rotet rundt permittering når vi gikk konkurs og at jeg var noe passiv der men det kan da ikke være sånn at jeg nå må sitte med skjegget i postkassa og tape masse inntekt?

Hva kan jeg, og burde jeg gjøre fremover nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du burde gjøre er å forhøre deg med samtlige andre ansatte om de er i samme situasjon eller ikke. SÅ samler dere de som har hatt trøbbel rundt permitteringen, og prøver å finne ut hva som har skjedd/gått galt. Dere bør også se hva som står i arbeidsavtalen om permittering, så vidt jeg vet er vilkår for permittering ikke lovregulert, men relativt utførende regulert i tariffavtale. Vet du om bedriften var bundet av dette? Et slikt møte bør dere gjennomføre snarest.

Når dere har funnet ut hvem som har hatt trøbbel med nav, så bør dere kreve et møte med bostyreren. I forkant ber dere bostyrer om å sette seg inn i de reglene som gjelder for permittering i deres bedrift, og bevise at dere faktisk er lovlig permittert. Utgangspunktet er jo tross alt at dere er ansatt med full lønn, og så må arbeidsgiver vise at dere er permittert. Det er så vidt jeg vet arbeidsgivers plikt å melde fra til nav om permittering, og når han ikke engang har gitt dere informasjonen som NAV krever er det nok mulig dere ikke er lovlig permittert.

Uansett, dere har det travelt. Ta snarest kontakt med de andre, avhold møte fort som f og kontakt bostyrer for å avtale møte. Når dere har avtalt møtetidspunkt kan du kontakte bostyrer og be om å få møte så fort som mulig etter at dere i bedriften har hatt møte.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig mange å spørre da vi var tre fastansatte og jeg er den eneste som ble permittert, det står forsåvidt ingenting om permittering i arbeidskontrakten og for å være helt ærlig så vet jeg ingenting om hvilke krav som stilles og ikke stilles til permitteringsvarsler men jeg finner det noe snodig når min søknad om støtte som skal være temmelig rett fram om du permitteres mer enn 50% ikke går igjennom.

Jeg fikk aldri jobbet 14 nye dager 100% da butikken ble stengt før det var mulighet for det, så det ble noen dager med 40% jobbing før det var bråstopp og det skjedde en eller to dager etter jeg fikk avslag fra NAV. De var utrolig trege med å levere ut oppsigelsepapirer så vi har krav på lønn ut Juni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...