UriasX Skrevet 22. august 2012 Rapporter Del Skrevet 22. august 2012 Bor i Bergen og ønsker å kjøpe meg en skikkelig sykkel til trening og til og fra jobb. Har funnet en butikk, bo-a sykler, som ser seriøs ut. Visstnok benytter Bergen sykkelklubb seg av denne. Greit å ha en fysisk butikk å gå til når ting går galt. Sykkelen jeg har sett meg ut er denne: http://www.boasykler.no/display.aspx?menuid=2401&prodid=850 Koster 19 000 men burde vel greie å få en rimeligere pris, skal ha litt tilleggsutstyr også. Spørsmålet er egentlig, er dette et godt kjøp? Sykkelen er uten tvil bra, men vil jeg for eksempel få mye mer om jeg går opp en prisklasse, vil det være verdt det? Blir første landeveissykkel så har ikke så mye erfaring på det området, har kun kjørt hybrid til nå. Mvh Håkon Nordengen Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. august 2012 Rapporter Del Skrevet 22. august 2012 Ser helt grei ut, men jeg ville forventet 15-25% avslag p.g.a. slutten av sesongen. Prisen er nogenlunde som forventet av en i hovedsak ultegrautstyrt sykkel. Madone er en vel anerkjent ramme, så det er ikke noe jallamekk. Dyrere sykler gir deg i hovedsak lavere vekt. For norske forhold vil jeg si sykkelen er fornuftig satt opp med kompaktkrank og 11-28. Hvis du vil oppgrade så hadde jeg heller anbefalt å se på nye hjul. Jeg kjenner ikke hjulene som sitter på spesiellt, men det er gjerne på hjul leverandørene sparer inn en del. Et ekstra hjulsett gir deg dessuten reserver om et hjul skulle behøve reparasjon. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 22. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. august 2012 Ser helt grei ut, men jeg ville forventet 15-25% avslag p.g.a. slutten av sesongen. Prisen er nogenlunde som forventet av en i hovedsak ultegrautstyrt sykkel. Madone er en vel anerkjent ramme, så det er ikke noe jallamekk. Dyrere sykler gir deg i hovedsak lavere vekt. For norske forhold vil jeg si sykkelen er fornuftig satt opp med kompaktkrank og 11-28. Hvis du vil oppgrade så hadde jeg heller anbefalt å se på nye hjul. Jeg kjenner ikke hjulene som sitter på spesiellt, men det er gjerne på hjul leverandørene sparer inn en del. Et ekstra hjulsett gir deg dessuten reserver om et hjul skulle behøve reparasjon. Takker Vekten på sykkelen er egentlig av mindre betydning for meg så lenge ramma er karbon. Lettere slitedeler vil jo også måtte byttes fortere så det er ikke nødvendigvis bare positivt. Skal sjekke litt rundt hjulene også, noen spesielle du kan anbefale? Håkon Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. august 2012 Rapporter Del Skrevet 22. august 2012 (endret) I forhold til hjul er det beste å få noen håndbygd. runde hjul i norge eller strada i england kan være behjelpelige. Ellers er mavic kysrium elite rimelige og gode alternativ. Endret 22. august 2012 av sverreb Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 22. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. august 2012 Takk for det. Fikk avslag i prisen på den sykkelen så 16500 i stedet for 19000. Litt under 15% men den virket ferdig forhandlet. Ser jo ut som en relativt grei deal fra mitt synspunkt Hva med pedaler, ville dere anbefalt den nye typen klikkpedaler eller et standard shimano sett sånn som f.eks spinning sykler har. Har allerede sko så det vil bli billigere. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. august 2012 Rapporter Del Skrevet 22. august 2012 Takk for det. Fikk avslag i prisen på den sykkelen så 16500 i stedet for 19000. Litt under 15% men den virket ferdig forhandlet. Ser jo ut som en relativt grei deal fra mitt synspunkt Hva med pedaler, ville dere anbefalt den nye typen klikkpedaler eller et standard shimano sett sånn som f.eks spinning sykler har. Har allerede sko så det vil bli billigere. Pedaler er en del smak og behag. Shimano SPD er egentlig terrengsykkeltype, men skal du ha pedaler for landeveissykkel trenger du sannsynligvis nye sko (3-hull montering ikke 2 som SPD) Jeg foretrekker speedplay på landevei. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 22. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. august 2012 Takk for det. Fikk avslag i prisen på den sykkelen så 16500 i stedet for 19000. Litt under 15% men den virket ferdig forhandlet. Ser jo ut som en relativt grei deal fra mitt synspunkt Hva med pedaler, ville dere anbefalt den nye typen klikkpedaler eller et standard shimano sett sånn som f.eks spinning sykler har. Har allerede sko så det vil bli billigere. Pedaler er en del smak og behag. Shimano SPD er egentlig terrengsykkeltype, men skal du ha pedaler for landeveissykkel trenger du sannsynligvis nye sko (3-hull montering ikke 2 som SPD) Jeg foretrekker speedplay på landevei. Speedplay pga mulighet for å vri litt på foten? Har sett litt på denne typen pedal: http://www.sykkelsenteret.no/utstyr/pedaler/shimano-pd-r540-racingpedal/ Synes den ser god ut, men vet ikke om det er helt nødvendig. Får vel forhøre meg med karen i sykkelbutikken. Ser at også sykkelsenteret kaller den "vanlige klikkpedalen" for MTB, visste ikke at det var dette den heter. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. august 2012 Rapporter Del Skrevet 23. august 2012 Speedplay kan kople inn på begge sider av pedalen. Det minimerer en del plunder og heft. at de har en god del float i tillegg er bonus. Shimanopedalene du viser til er nok helt OK, men du må ha SPD-SL boltmønster i skoene (I.e. landeveissko) Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 23. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. august 2012 Speedplay kan kople inn på begge sider av pedalen. Det minimerer en del plunder og heft. at de har en god del float i tillegg er bonus. Shimanopedalene du viser til er nok helt OK, men du må ha SPD-SL boltmønster i skoene (I.e. landeveissko) Liten update: Har sjekket litt videre med butikken og fant ut at jeg kan få denne: http://www.boasykler.no/display.aspx?menuid=2401&prodid=848 for 11 000, ned fra 14 000. Den har samme ramme, gaffel, setepinne osv, drivverket og hjulene er ulike. Tenker at jeg tar denne i første omgang, med MTB pedaler med klikk på begge sider. Kommer til å få mye sykkel for pengene her, og oppgraderingen til modellen over ser ikke ut til å være verdt 5 500 kr eller 50% ekstra. Uansett, tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå