Hanske Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Hei, Jeg er 17 år gammel, og har åpnet konto i DNB for å bruke deres Intro-pakke nå som jeg reiser som utvekslingsstudent. Jeg mottok kortet i dag, og ser at det bare er gyldig i et år. Ringte dem, og mannen jeg pratet med visste ikke hvorfor det var sånn, men da han fikk høre at jeg skulle reise som utvekslingsstudent, tilbød han meg å bytte til studentpakken og få Mastercard. Det mente han ville være nyttig i utlandet. Jeg er forsåvidt enig, men takket nei, ettersom jeg ikke ønsker å ha mulighet til å sette meg selv i høy gjeld på kort tid. Spørsmålet er: Har DNB lov til å tilby en 17-åring Mastercard? EDIT: Det kom tydelig frem av samtalen at jeg ikke er 18 år gammel. Endret 21. august 2012 av Hanske Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/konto/student.html er mellom 18 og 34 år Det er jo ulike typer mastercard, som debet osv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg skyter et skudd i løse luften her, men jeg vil tro at de deaktiverer lån på kortet ditt slik at det ikke kan gå i minus. De har nok ihvertfall sikre datasystemer for å forhindre at folk under 18 år kan stifte et lån. Gå for tilbudet om du har lyst, det vil ikke skade noen andre enn banken om de skriver deg til ulovlige lån. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 De kan blokkere det slik at du ikke kan gå i minus, du kan få et som du kun kan handle på nett med for penger du har osv. På den annen side så kan vel ikke barn skaffe seg gjeld, så da er det vel bare å tømme kredittgrensa så fort som mulig på masse kule ting du har drømt om, og så si at du ikke har lov å få gjeld når kravet kommer. Eventuelt gamble. Taper du, kan du kreve at de sletter tapet siden du er under 18... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Mitt kredittkort (Visa) er som en vanlig bankkonto som kan gå i minus med 10.000kr. Jeg flytte hele formuen min til det kortet om jeg har lyst, så vil jeg trekke pengene mine som et vanlig bankkort inntil jeg ikke har mer igjen. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 Men da skjønner jeg liksom ikke helt poenget med at jeg skal ha Mastercard. Det finnes vel ikke noe sted i hele verden som tar imot Mastercard, men ikke Visa? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 DNB kan tilby en 17-åring MasterCard, men det vil 1) forutsette at foreldrene godkjenner avtalen, eller 2) forutsette at selve kreditt-delen av avtalen først trer i kraft når du fyller 18. 2 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Men da skjønner jeg liksom ikke helt poenget med at jeg skal ha Mastercard. Det finnes vel ikke noe sted i hele verden som tar imot Mastercard, men ikke Visa? Det kan skje, men det du bør tenke på er at Visa og MasterCard ikkje nødvendigvis er fungerende alltid. Da kan det være greit å ha et i reserve dersom det ene ikke fungerer. Både på grunn av kortfeil og/eller banktrøbbel. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Men da skjønner jeg liksom ikke helt poenget med at jeg skal ha Mastercard. Det finnes vel ikke noe sted i hele verden som tar imot Mastercard, men ikke Visa? Kanskje poenget er at de vil tjene penger:o Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Men da skjønner jeg liksom ikke helt poenget med at jeg skal ha Mastercard. Det finnes vel ikke noe sted i hele verden som tar imot Mastercard, men ikke Visa? Kanskje poenget er at de vil tjene penger:o Det er et godt poeng, men nå er jo disse kortene så godt som gebyrfrie. Er vel bare valutauttak som det er gebyr på. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Men da skjønner jeg liksom ikke helt poenget med at jeg skal ha Mastercard. Det finnes vel ikke noe sted i hele verden som tar imot Mastercard, men ikke Visa? Kanskje poenget er at de vil tjene penger:o Det er et godt poeng, men nå er jo disse kortene så godt som gebyrfrie. Er vel bare valutauttak som det er gebyr på. Butikkene må betale for at noen bruker MasterCard/Visa. Enten et fast beløp eller prosenter av salget... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Hovedgrunnen er vel at de tilbyr avtalepakker som krever x antall produkter. Nettbank+visa+master kan være tre slike som gir deg rett på fordeler du ikke får med kun nettbank og visa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå