Gå til innhold

PCI bus-speed

Anbefalte innlegg

Jeg har en celeron 400. For å klokke den til 500 øket jeg fsb fra 66 til 83 mhz. Problemet var da at pci-busen "fulgte etter" og øket fra 37 til 43mhz. Jeg vet at dette er noe høyt, men jeg har hørt rykter om at dette er så høyt at jeg muligens "brenner" pci-portene mine?

Problemet gjelder også agp-portene.

Har hatt det på den måten i et år, så det virker ikke så farlig, men er det "på grensen"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig med Lars-Erik.. ettersom det har fungert i et år så fungerte det vel. Men, JA, det er for høy PCI Bus! Hadde jeg hatt en relativt ny PC hadde jeg ALDRI kjørt PCI'en såå høyt! For øyeblikket har jeg en K6-2 375MHz som jeg kjører 37,5MHz PCI Bus på. Det fungerer fint. Må legge til at jeg har TFugl 1,33GHz fra i morgen av :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

|Viper skrev (2002-02-11 11:49):

Jeg har en celeron 400. For å klokke den til 500 øket jeg fsb fra 66 til 83 mhz. Problemet var da at pci-busen "fulgte etter" og øket fra 37 til 43mhz. Jeg vet at dette er noe høyt, men jeg har hørt rykter om at dette er så høyt at jeg muligens "brenner" pci-portene mine?

Problemet gjelder også agp-portene.

Har hatt det på den måten i et år, så det virker ikke så farlig, men er det "på grensen"?

Kjører agp bussen på 92.5MHz og pci på 46,25 :smile:

Dette har fungert greit i en måned nå... med en duron [email protected] med 185 i bus :smile: Har ikke merket noe problemer med dette.

Lenke til kommentar

Quote:

a_sondre skrev (2002-02-14 13:36):

Det var råhøy agp hastighet da, Hvilket grafikkort har du da?

Jeg har et stakkars asus v7700 gf2gts 200@240 og 333@415 dette med crystalorb og tt minnekjøler festet med medfølgende teip :smile: Da blir det mere oc.

Skjermkortet taklet at jeg kjørte 95MHz agp hastighet også, men da fikk jeg lesefeil på hardisken :sad:

Lenke til kommentar

Harddisken har som regel ikke problemer med høy PCI bus. Det er kontrollerne på hovedkortet som kan få problemer. Det som kan hende er tap av noe informasjon gjennom harddisk kontrolleren(e) på hovedkortet.

Dette kan føre til problemer om det mistes vikti informasjon som f eks. korrupte partisjon tabeller.

Lenke til kommentar

Som et eksperiment prøvde jeg å øke bussen på mitt nye KR7A-RAID hovedkort. Ved 170mhz fsb tok min 5400rpm WD disk kvelden, dvs. en PCI-buss på 43 mhz ca. Disken var plassert på RAID-kontrolleren.

Disken er ca 1,5 år gammel, og måtte formateres etterpå :/

Min litt nyere IBM 75GXP likte seg derimot bedre, da den fint klarte 185mhz fsb, dvs. 47mhz PCI. Nettverkskortet skal vi ikke snakke så høyt om....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...