spøkelset Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Hei! Vurderer å kjøpe leilighet og må i den anledning ta opp et lån på ca 2 mill. Det jeg lurer på er om dersom jeg ønsker å ta mer utdanning og må gå på skole i 2 år, går det da ann å få utbetalt stipend og ta avdragsfrihet på boliglånet og jobbe litt deltid slik at jeg slippet å selge leiligheten? Er det noen som har gjort lignende selv og har erfaringer å dele? Vil så gjerne inn på boligmarkedet, men vil ikke stenge ute muligheten for mer utdanning :/ Eller, tilskuddet fra lånekassen blir vel omgjort til lån det også? Er jeg helt på jordet her? Endret 21. august 2012 av spøkelset Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Stipendet, ihvertfall deler av det blir omgjort til lån om du ikke består studiene eller tjener for mye i deltidsjobben din. Bruk støttekalkulatoren på lanekassen.no. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Du kan få ca 90 000 i året lån og stipend. Delar av det kan bli omgjort til stipend om du går innanfor krav (lønn og bestått eksamen). Eg går ut frå at du kan fryse lånet i eit par år. Det må du nesten snakke med banken om. Så lenge du studerer får du pengar av lånekassen (maks 7 år trur eg). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Maks 8 år. Støtten blir utbetalt som lån, og 40% blir gjort om til stipend når man består eksamen. Man kan ikke tjene mer enn 145500 i året, og man kan ikke ha større formue enn ettellerannet beløp som jeg ikke er helt sikker på. SIstnevnte er uproblematisk om du eier belånt leilighet. Førstnevnte kan være et problem, men det vet du best selv. Dersom man tjener over terskelen får man redusert stipend (utbetalingene blir like store, for man har samme rett til lån, men mindre blir gjort om til stipend). Om du eier leilighet eller ikke er irrelevant. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 Du kan få ca 90 000 i året lån og stipend. Delar av det kan bli omgjort til stipend om du går innanfor krav (lønn og bestått eksamen). Eg går ut frå at du kan fryse lånet i eit par år. Det må du nesten snakke med banken om. Så lenge du studerer får du pengar av lånekassen (maks 7 år trur eg). Tusen takk for svar!Går virkelig inn for å bestå eksamener Det vil si at man "får" 3000 kr i måneden av lånekassen dersom jeg tjener under grensen? Kan du utdype å fryse lånet? Hva vil det si i praksis? Er det ingen "bakdeler" med dette? Studielånet man får, altså de resterende 60 prosentene, hva er renten på dette? Er helt grønn på slik, så bare spør jeg Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Jeg studerer nå, og har akkurat kjøpt meg leilighet, funker utrolig bra, anbefales! Bare spør hvis det er noe du lurer på Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 Maks 8 år. Støtten blir utbetalt som lån, og 40% blir gjort om til stipend når man består eksamen. Man kan ikke tjene mer enn 145500 i året, og man kan ikke ha større formue enn ettellerannet beløp som jeg ikke er helt sikker på. SIstnevnte er uproblematisk om du eier belånt leilighet. Førstnevnte kan være et problem, men det vet du best selv. Dersom man tjener over terskelen får man redusert stipend (utbetalingene blir like store, for man har samme rett til lån, men mindre blir gjort om til stipend). Om du eier leilighet eller ikke er irrelevant. Hei og takk for svar!Det vil si at dersom utgiftene til leilighten er ca 8000 avdragsfritt, kan jeg tjene f.eks 10 000 i måneden og motta fullt stipend/lån?Jeg vil vel da ha igjen nok penger å leve for og vel så det? Skulle gjerne sett dette regnestykket gå opp.. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 Jeg studerer nå, og har akkurat kjøpt meg leilighet, funker utrolig bra, anbefales! Bare spør hvis det er noe du lurer på Kan jeg spørre hvor lenge du skal studere og hvor mye du har tatt i lån? Har du en "superlønn" i vente etter endt utdanning kanskje? Lenke til kommentar
halohalo Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Skal studere nautikk,(kaptein på båt). Superlønn og superlønn, er vell litt over snittet kanskje. Har tatt opp 1 600 000kr i lån:) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Tusen takk for svar!Går virkelig inn for å bestå eksamener Det vil si at man "får" 3000 kr i måneden av lånekassen dersom jeg tjener under grensen? Kan du utdype å fryse lånet? Hva vil det si i praksis? Er det ingen "bakdeler" med dette? Studielånet man får, altså de resterende 60 prosentene, hva er renten på dette? Om du består eksamen og ikkje har for høg inntekt så får du 40% stipend ja. Med fryse meiner eg å stoppe avdraga. Du må framleis betale renter, men det blir mindre utgifter i månaden. Ulempa er at du betaler renter utan å betale avdrag, og lånet på sikt blir dyrare. Renta på studielån er akkurat no 2,575. Så lenge du studerer betalar du ikkje avdrag eller renter på studielånet. Det kjem først når du er ferdig å studere, eller tar eit år pause. Det lånet er uansett ikkje noko du bør prioritere. Renta er lågare enn noko du kan finne i ein bank. Om du uansett har lån så er det ikkje noko poeng i å betale ned studielån. Eg studerer, jobbar og har fullt lån frå lånekassen. Eg kjem til å ha lån på bustad i lang tid uansett, så det er like greit at eg har nokre hundre tusen studielån i staden for ein tilsvarande høgare sum på bustadlånet. Eg har garantert jobb, så det er ikkje noko problem her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå