Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Resturant og matfag hjelp

Anbefalte innlegg

Jeghar nettop kommet inn på studiespesilasering men har lyst til å gå inn på resturant og matfag siden vennene mine er der.

Men vil egentlig ikke jobbe med mat som voksen, men har hørt at man kan ta siste året som påbyggning i generell studiekompetanse.

Blir det akkurat det samma som studiespesilasering da, og kan bli nesten hva jeg vil? Eller må jeg jobbe med mat?

Og når kan jeg da begyne på høyskoler og sånt?

Trenger litt info plis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vet at du ikke vil jobbe med mat når du blir eldre så er mitt råd til deg at du velger Studiespesialiserende. Har gått GK Restaurant og Matfag og senere VK2 Kokk og Servitør, og har nå, 2 år etter jeg var ferdig med lærlingtiden et fagbrev (noe som er vel og bra).

For et år siden tok jeg påbygging, men fikk ikke fordype meg i forskjellige realfag (R-matte og fysikk) og fikk derfor bare generell og ikke spesiell studiekompetanse, noe som jeg syntes var litt kjipt da dette er noe jeg sårt trenger for å studere det jeg vil videre.

Kan jo og legge til at mange av klassekameratene mine som gikk den "enkle veien" til generell studiekompetanse fikk seg en overraskelse da de så alt de skulle gjennom på ett år. Det resulterte i at mange strøk pga for liten motivasjon vil nå jeg mene.

Mitt år på påbygging gikk over gjennomsnittet bra, hadde en flott klasse hvor det kun var elever som nettopp hadde kommet fra 2 år ute i arbeidslivet, med fabrevet nylig motatt, ny motivasjon for å gå på skole og jobbet hardt. Lærene som ikke hadde oss ønsket å undervise oss pga at vi "alltid" fulgte med og presterte godt på prøver. De andre påbyggingsklassene stod det værre med.. Hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

Endret av Simonhauan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...