Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Girolje til 88 300TE 4-Matic manuellkasse?


FuzzFuet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sente mail til Valvoline Norge angående bruk av ATF olje på manuellkasse og fikk et utfyllende svar tilbake:

 

 

Godt spørsmål, som flere har stilt før deg.

 

Saken er, at både «vanlig» girolje og ATF er mye av det samme.

Det lages på samme måte og det innehar flere av de samme egenskapene. Det er også forskjeller, som gjør at det ikke ukritisk kan benyttes om hverandre.

 

Jeg vet ikke hvor teknisk du er, men siden du stusser over anbefalingen, antar jeg at du ikke er helt uinteressert.

En ATF har en belastningsklasse GL-4 (API), det samme som en «vanlig» girolje (til differensial brukes vanligvis en GL-5, som tåler mer belastning).

Viskositeten (tykkelsen) til en ATF er omtrent som en SAE 75W-80, også sammenfallende med «de fleste» vanlige giroljer.

 

En av fordelene med ATF som girolje, er at den drenerer raskere ut av synkroniseringen (mekanismen som bremser opp eller akselerere tannhjulene i girkassa, så du får skiftet gir) i girkassa, og gir et rasker og mer smidige girskift.

En ulempe (om de kan kalles det) er at ATF er mindre støydempende enn en vanlig girolje, og du kan få en mer «bråkete» girkasse.

Dette kan du til dels høre/føle ved å ta en litersflaske vanlig GL-4 75W-80 og en litersflaske ATF. Rist på dem og du kan merke at den «vanlige» er tregere på en måte i flaska. De er viskositetsmessig sammenfallende, men molekylene i den vanlige girolja «klorer seg sammen» - dette for at ikke oljefilmen skal briste ved store belastninger.

 

Det som er viktig; dette går ikke «andre veien». Du kan ikke bruke en «vanlig» girolje på en automatgirkasse. Dette fordi i en automatkasse er det clutcher som går i olje, og bruker du feil olje der vil disse enten hugge eller spinne (alt etter som). Du vil i beste fall få en kasse som er vanskelig å kjøre, men som blir bra etter ett par skift med riktig olje. I verstefall havari.

 

Noen produsenter, f. eks. Land Rover har på sine girkasser en oljespesifikasjon som er så «på kanten», at Valvoline anbefaler ATF (for et raskere og mer komfortabelt girskift, samt mindre tregheter når det er kaldt), mens andre anbefaler «vanlig» girolje.

Et annet eksempel er Honda som i lang tid brukte vanlig mineralsk motorolje på sine girkasser, men som nå har ATF på f. eks Accord.

 

 

Det tror jeg omtrent oppsummerer spørsmålet ditt.

Du kan trygt bruke ATF på manuell girkasse, der det er anbefalt!

 

 

Med vennlig hilsen

Valvoline Oil AS

 

Spurte også om forskjellene på GL-4 (ATF) og GL-5 olje angående EP tilsettninger som svovel og fosfor - som er skadelige for gult metall.:

 

Helt riktig – GL-5 inneholder dobbelt så mye «EP» tilsetning (EP = Extreme Pressure) som GL-4. EP er aggressivt, og «spiser opp» gult metall.

Ikke bruk GL-5 der det er foreskrevet GL-4!

 

MaxLife er en oljeserie (også som motoroljer) for biler som har levd en stund (i år/km).

Den har blant annet sterkere rensetilsetninger og «pakningsmyknere» for å hjelpe og øke levetiden på motor/girkasser.

 

 

Med vennlig hilsen

Valvoline Oil AS

 

 

Så nå fikk jeg svar på det meste :)

Endret av RamboEinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...