Gå til innhold

[Løst] Førerkort - Lett MC

007JamesBond

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 14,5 år og har lenge tenkt på førerkort på lett mc når jeg blir 16.

Problemet er at jeg ikke har noen erfaring i det hele tatt med kjøretøyer, skal snart begynne å kjøre litt ATV for å øve, men er redd for å ikke greie testene på lett mc.

Tror dere at jeg har noen sjans? Noen av dere som begynte å ta det, uten noen erfaring?

PS: Hvilken klasse førerkort må man ha for å kjøre KTM Duke 125 og Yamaha YZF R125?

Unnskyld at jeg maser.

Endret av 007JamesBond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo mange som tar lappen på både moped og lett uten å ha kjørt et slikt kjøretøy før. Det er som å sykle. Kan du sykle vil du klare å kjøre motorsykkel. Det handler bare om å ha litt fart, så holder sykkelen seg balansert. Ikke noe problem.

Duke og YZF er lett-sykler, så om du vil ta lappen på lett er du i riktig retning.

Lenke til kommentar

A1 er lett-motorsykkel. Kjøreteknisk er ikke spesielt vanskelig. Det er trafikkreglene som kan bli litt vanskelige i stressede situasjoner. Øvelseskjør litt bil sammen med noen for å bli kjent med trafikken og hvordan den fungerer. Du vil få viktig trafikkerfaring som er god å ha når du skal kjøre på egen hånd. Å kjøre lettmotorsykkel med gir vil ta deg kanskje 15-30 minutter å skjønne første gangen, og når du først har lært det vil du ikke glemme det igjen. Du vil forhåpentligvis få god opplæring fra trafikkskolen som vil hjelpe deg!

Ikke la det bare bli en tanke, det er morsomt å kjøre lett-mc om sommeren som 16-åring! Flere jeg kjenner bruker å ta seg litt lengre turer sammen, hvor de drar til Sverige og lignende.

Hvis du er helt nybegynner og ikke kan å skru eller noe sånt, så vil jeg anbefale en pålitelig 4-takter som f.eks YZF-R o.l.

Lenke til kommentar

Dog så er YZF en kraftig sykkel. Stor og tung.

Ville egentlig anbefalt noe som Yamaha WR125X istedet.

Men som Borgemeister sier kan det være lurt å øvelseskjøre en del. Problemet er at du ikke får gjort det før du er 16 og har tatt grunnkurset.

Du kan øvelseskjøre med moped fra du er 15 år.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Takk for begge svar jeg kommer til å ta det uansett, men hva tror dere det vil koste i 2014 for meg da, skal jo begynne å øvelseskjøre med pappa når jeg blir 15, skal nemlig skaffe motorsykkel nå snart.

Også skal jeg kjøre litt firehjuling :-)

Jeg har da sett at jeg kan være 15?

Lenke til kommentar

Firhjuling vil forsåvidt ikke hjelpe så mye dessverre. Kjører du på veien vil du kanskje få litt trafikkforståelse, pluss at du kan trene på skilter osv.

Du har jo 4 hjul mot to hjul, og automatgir(?) mot manuelt som det er på sykkel. Så det vil bli veldig forskjellig.

At du skaffer deg lett-sykkel nå er veldig smart. Du kan øvelseskjøre med den fra du er 15. Bare ikke gå på trynet og ødelegg en ny sykkel

Lappen på lett vil nok koste ca. det samme i 2014 som det gjør i dag. Hør med din lokale kjøreskole for priser.

Forvent noe i mellom 14-20 000 kroner.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Firhjuling vil forsåvidt ikke hjelpe så mye dessverre. Kjører du på veien vil du kanskje få litt trafikkforståelse, pluss at du kan trene på skilter osv.

Du har jo 4 hjul mot to hjul, og automatgir(?) mot manuelt som det er på sykkel. Så det vil bli veldig forskjellig.

At du skaffer deg lett-sykkel nå er veldig smart. Du kan øvelseskjøre med den fra du er 15. Bare ikke gå på trynet og ødelegg en ny sykkel

Lappen på lett vil nok koste ca. det samme i 2014 som det gjør i dag. Hør med din lokale kjøreskole for priser.

Forvent noe i mellom 14-20 000 kroner.

Godt svar, kommer til å kjøpe en som er litt brukt, men strøken :-)

Firehjulingen er manuellgir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...