rc-halv Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Heisann! Jeg leier hybel, og har internett inn på hybelen via vanlig nettverksplugg. Har dog 5 enheter som benytter seg av internett, så trådløst er å foretrekke. Grunnen til at utleier ikke ønsker trådløst er at det ble for tregt når alle skulle på dette. Greit nok, men jeg ønsker det til eget bruk. Har selv en D-link DIR-655 trådløst router, men når jeg kobler denne på uttaket i veggen så får jeg aldri internett-tilang, selv om man får dette rett fra vegg til en datamaskin. Regner med dette er fordi kabelen i veggen går videre til en switch (D-link DES-1016D) og en router (samme som jeg har; D-link DIR-655). Jeg har fysisk tilgang til både switchen og routeren, samt alle kablene. Har ikke tilgang til selve modemet, det er i etasjen over. Har prøvd å flyttet kabelen som går videre til mitt vegguttak til den andre routeren, selv om dette sikkert ikke skulle fungert likevel. Er det noe jeg kan gjøre her for å få dette til å funke? Har som sagt fysisk tilgang til det meste, og utleier har ikke skiftet adminpassord, så jeg kan logge rett inn på routeren der. Noen som har en mulig løsning? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Hvis huseier har D-link router, så vil den komme i konflikt med din DIR-655. Det enkleste for deg, vil være å sette opp routeren som et aksesspunkt. - Slå av DHCP-server (LAN) i DIR-655 - Endre ipadressen til routeren til f.eks 192.168.0.200. - Lagre - Koble nettverkskabel fra huseieren i en av de fire lanportene på DIR-655. DIR-655 fungerer nå som switch og aksesspunkt med IP fra huseierens router. Alternativet til alt dette, er å sette opp din router i et annet subnett. F.eks med IP 192.168.1.1. Da kan du bruker den som vanlig router. Endret 21. august 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
rc-halv Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 Begge måtene fungerte, men den nederste var jo den jeg ønsket da! Tusen takk for hjelpen! 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Grunnen til at jeg foretrekker den første, er at det gjør portåpning enklere (slipper dobbel forwarding). Men ikke sikkert du har dette behovet :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå