Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny maskin fungerte først men nå vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Jeg satt sammen en ny maskin og alt fungerte til jeg starte installasjon av windows. Maskin stoppet 1 gang og jeg fikk denne startet opp igjen men nå vi den ikke boote.

Av/på knapp på hovedkortet lyser men det skjer ingenting, reset knapp lyser ikke nå, den lyste grønt de gangene jeg fikk startet maskin.

Nå har jeg gått ned til basic hardware, har hovedkort, ram, cpu m vifte og PSU. Det skjer fremdeles ingen ting, hva kan jeg gjøre?

min pc

Corair 550D

1.00 749482 Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,

1.00 645800 Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BL

1.00 746651 ASUS P8Z77-V DELUXE, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 2xG3+1xG2-PCIe-x16,SLI/CFX,HDMI,DP

1.00 641124 Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Low V

1.00 660227 Intel® Core i5-3570K Processor

Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 6MB, Boxed w/fa

1.00 600425 Corsair AX 750W PSU

ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin P

1.00 759357 MSI GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, "Power Edition", DL-DVI-D+DL-DVI-

Endret av Power8888
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kjør en reset av CMOS, vipp ut batteriet, flytt over jumperen (lokalisert i nærheten av BIOS batteriet), tøm hovedkortet for strøm, vent 5-10 min, flytt jumper og sett inn batteriet.

2. reseat ram, prøv gjerne med en brikke, helst ett annet spor for å kunne stryke dette fra listen.

3. Sjekk at PowerSW er koblet på riktig pins på hovedkortet (nederst til høyre som du sikkert vet), hvis så. Prøv å ta ut PowerSW, og forsøk å starte maskinen ved å bruke en skrutrekker mellom +/- polene.

_-_ Har du 1394 (firewire) og USB koblet til hovedkortet? (gjerne til ett frontpanel, eller ett kort som skrues på plass ved PCI portene. Hvis så, prøv å koble ut alt du ikke trenger, med det mener jeg harddisk, skjermkort, lydkort (HDaudio/AC97), usb o.l ... Dette for å eliminere eventuelle feil ved dette. Koble også ut alt som trekker strøm, vifter (CPU vifte skal selvfølgelig ikke kobles ut), molux o.l

Du kan også prøve å koble ut strømmen fra skjermkortet, dette må da selvfølgelig taes ut fra maskinen, hvis det skulle vise seg å være noe feil ved kretsene til pci.e xx eller strømforbruk e.l

La 4/8-pins strømkabel til CPU, og 20/24-pins til hovedkortet stå i, ellers så blir det dårlig med liv i maskinen, sjekk også at du ikke har koblet feil på 1394 og USB på hovedkortet (lokalisert på nedersiden av PCI portene)

Endret av Panzerswein
Lenke til kommentar

prøver å få liv i kun hovedkortet uten noe som heølst kun psu er tilkoblet, forstatt av/på knapp som lyser men ikk ereset,må den ha fungerende cpu til å komme seg videre? kanskje det er cpu som har blitt ødelagt?

det lyser jo på hovedkortet når psu er koblet inn, kan det allievel være feil med psu?

Lenke til kommentar

kommer ikke videre, hva nå? Jeg mistenker det er cpu som jeg har av en eller annen grunn klart å ødlegge, alt fungerte jo før systemet stoppet opp og vil ikke starte, hovedkort må kanskje ha en cpu som fungerer for å komme videre. Kanskje den ble for varm under installasjon av windows?

Endret av Power8888
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...