Gå til innhold

Oppgradere fra LGA1366

Anbefalte innlegg

Hei,

Føler det er på tide å oppgradere fra mitt Asus P6T Deluxe v2 og i7 920.

Det eg står mellom når er egentlig om eg skal gå for 1155 (i7 3770k) eller 2011(i7 3820) .

Andre specs i pc`en.

GTX590

Corsair 850w psu

Kommer til å kjøpe 16g med Corsair dominator minne også.

På hovedkort står eg mellom asus maximus v extreme og asus rampage iv extreme, alt etter som hvilken cpu det blir.

Om det er noen som har tanker rundt dette, så er eg takknemlig for det:)

Endret av Lutador
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Asus Maximus V Extreme?

Vel til den prisen å være ville nok fremtidig sokkel 2011 med thunderbolt vært bedre invistering i så fall, synd det ikke finnes Thonderbolt hovedkort der ennå, men jeg hadde neppe gitt over 2000 kr for et LGA 1155 hovedkort.

Får bare håpe du er litt heldig med CPU brikka så kanskje du kan klare å overklokke til 4.8 Ghz på ca 1.2 volt, ellers er NVIDIA 4-Way SLI templig bortkastet.

GTX590 klarer vel bare SLI (ikke 4 veis) siden GTX 590 har 2 gpuer fra før.

Et smartere kjøp er å handle http://www.ebay.com/...=item3cca5ca4c2 helst i norge brukt men forstår det kan bli vanskelig. Selvsagt ikke helt risikofritt siden man ikke vet om personen er ærlig eller ikke men som regel går det bra er min erfaring, men husk man risikerer å betale fortolling så beste er å hente prosessoren selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Betalte ikkje på langt nær så masse for det;)

Spørsmålet er fortsatt hvilke spill du sliter med og hvilken oppløsning du kjører.

Det er fullt mulig å oppgradere, men om du får en merkbar forbedring kan ingen hjelpe deg med.

Det finnes tross alt flere spill som klarer å trekke et GTX 590 i slideshow-territorie på 1920x1080

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Lite vits å oppgradere fra LGA1366 4-kjerne med mindre man kan utnytte &--#62;50% ytelsesøkning fra å gå til en prosessor med 6 kjerner. Med små kompromiss kan man kjøre hva som helst på en LGA1366-basert PC. Det som ikke kjører greit nok med en LGA1366-basert PC kjører heller ikke på en 3960x rigg til 50k.

Det som derimot kan svare seg er å kjøpe feks en Crucial m4 512 GB SSD og et kraftig single-GPU grafikkort, feks GTX 670, GTX 680, helst med DirectCU II, Windforce, TwinFrozr III eller Phantom kjøleløsning da referansekortene kjøler dårligere og støyer mer. Å bytte hovedkort, prosessor og minne sannsynligvis ikke ytelsesforbedring som vil være tydelig ved praktisk bruk. Husk også at mange spill skalerer mindre enn 20% fra i3 tokjerne til dyreste prosessor.

Spar heller pengene til det er kommet prosessorer og hovedkort som parkerer det utstyret du allerede har. Det eneste du oppnår med å bytte ut det du har er å betale mye penger på marginalt bedre ytelse enn du allerede har.

Det samme gjelder å kjøpe en PC til 50k over en til 15k. Det er penger ut gjennom vinduet med mindre man driver med noe helt spesielt som ikke er mulig med mindre man punger ut. Man kan gjerne kjøpe seg 512 GB SSD, et kraftig grafikkort til 2-4k og en støysvak kvalitets-PSU til 2k da dette svarer seg i praksis, men å bruke i pose og sekk på øvrige komponenter i PCen har lite å si for opplevelsen. For eksempel svarer ikke en prosessor over i5 3570K "Ivy Bridge" til annet en profesjonell bruk eller dersom man er en maskinvareentusiast som har glede av å fikle med oppdatert high end-maskinvare.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...