Gå til innhold

Bygge mini pc - hva anbefales?


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å plukke ut riktige komponenter, da dette er første gang jeg bygger selv.

 

Maskinen skal utelukkende brukes til Photoshop og diverse CAD.

Den skal ikke spilles på, og trenger ikke maskinvare til det..

 

Mine kriterier til maskinen er at den er lynrask(!), nok tilkoblingsmuligheter (USB3, HDMI osv), stillegående, masse minne ( gjerne 16GB) og fysisk liten (minst mulig, uten å hemme ytelsen)

 

Selve byggingen skal nok gå greit, men som sagt trenger jeg hjelp til å velge:

 

Hovedkort, Prosessor, Kabinett, Minne, SSD, Strømforsyning etc - Kom gjerne med forslag, erfaringer, linker, tanker...

 

Hva trenger jeg? Hva burde jeg være obs på? Hvor skal jeg handle? Hvor burde jeg lese? osv

 

 

Ville satt stor pris på litt veiledning her! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ca størrelse kunne du tenkt deg? Tenker du på barebone, mindre enn dette / større enn dette?

 

Over til hvor du burde handle, så kan jeg ihvertfall si at det lønner seg heller å gå til en privat PC-forretning med godt rykte, og heller beregne seg på å måtte betale litt ekstra enn det du må på nettet, og heller sitte igjen med god service og kommunikasjon (pluss at du støtter de små !), hender det kan oppstå en del uventede problemer (deriblant overoppheting, og om de forskjellige komponentene støtter hverandre; hovedkort og minne er det jeg tenker på i den sammenhengen, og komponenter som drar full utnyttelse av hverandre). Så fort jeg vet ca størrelse du er ute etter så kan jeg hjelpe deg å finne komponenter. Gi gjerne en makspris så jeg og eventuelt andre har noe å forholde oss til.

 

PS! Ender du opp med å handle på nettet, så prøv å hold deg unna tilbud og ferdig-pcer fra komplett, det kan bygge på mye problemer (har selv jobbet med service og reperasjon av PC i mangfoldige år nå, så har sett en del ...)

Lenke til kommentar

Takk for svar og gode råd!

 

Størrelsen vil jo avhenge av hvor mye plass jeg trenger. Men sånn ca 25x25x25 (?) Noe slikt eller mindre..

 

Tenkte å bygge fra bunnen av, da jeg i tillegg til å trenge ny pc, syns det kan virke som en morsom utfordring. Men jeg er helt blank på dette feltet, så alt av tips mottas med takk. Budsjett er ikke helt satt, men satser på å komme under 10k for maskin og skjerm..

 

Kan godt være jeg er helt på tur, men ser for meg dette:

 

Intel Core i7-3770 Prosessor

Asus P8Z77-l Delux Mini-ITX Hovedkort

OCZ Aility 3 240GB SSD

Corsair Vengeance 2x8GB RAM

 

+ DVD

 

Vil dette være en rask og god løsning? Noe jeg har glemt? Noe som burde byttes ut evt for å gjøre det litt rimeligere? Jeg er som sagt helt blank ;)

 

 

Edit: Må vel også ha noe form for kjøling, hva med vannkjøling?

Endret av sungun
Lenke til kommentar

Har ikke noe peiling på små kabinetter eller hovedkortet du har valgt, men kan si at det er kompatibelt med prosessoren. Vill ha bytte ut prossesoren til samme type, men med en K bak slik at du kan overklokke senere, hvis du har lyst til det. Det var store problemer med sandforce 3 som bruktes i OCZ diskene før, men nå brukes sandforce 4 tror jeg og det skal vist være mindre problemer med denne. Ville a like vell ha valgt en samsung eller intel disk som er kjent for å være veldig stabile og ikke så veldig dyre. Med mindre du vil bygge en custom loop vannkjøling som vil koste mye (4-5k) så er det ikke noe vits i å kjøpe vannkjøling da disse bråker mer og kjøler dårligere en luftkjøling. Hvis du ikke skal overklokke kan du gå med den prosessoren du har valgt nå og en sånn: http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/#intcmp=searchProvider_dacsa.

Hvis du skal overklokke senere kan du legge med en slik: http://www.dustinhome.no/product/5010614895/noctua-nh-d14-se2011-s-2011/#intcmp=searchProvider_dacsa.

Vet dog ikke om de passer inn i et slikt kabinett.

 

Mvh.

Odin

Lenke til kommentar

Hvordan ser dette ut?

 

 

MICROSOFT Windows 7 Home Premium 64-bit Norsk OEM DVD, SP1 (GFC-02061)

 

 

ASUS P8Z77-I DELUXE/ LGA1155 (P8Z77-I DELUXE)

 

SAMSUNG SSD 830 Series 256GB SATA3.0 520/400 MB/s r/w, Desktop Kit (MZ-7PC256D/EU)

 

INTEL Intel® Core i5-3570k Quad Core 3.4GHz Socket 1155, 6MB, HD4000, 77W, Boxed

 

CRUCIAL DDR3 SO-DIMM 1600MHz 16GB KIT 2 x 8GB, 1600Mhz (PC3-12800), CL11, 204pin, 1.35V/ 1.5V

 

DELL TFT 24" U2412M 1920x1200 IPS, DVI-D (U2412M)

 

SILVERSTONE Sugo SG08B Mini-ITX Sort Vifte AP181: 1x 180mm Topp, 600W, 80 Plus Bronze, mITX, mDTX, 2x USB3.0 (12029)

 

 

COOLERMASTER Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler 775/ 1155/ 1366/ 2011, AM2(+)/ AM3(+)/ FM1 (RR-212E-16PK-R1)

 

SAMSUNG DVD/RW8x Int Slim SATA Black Bulk (SN-208BB/BEBE)

 

 

( Litt usikker på skjerm og minne)

 

 

Noe jeg mangler?

Lenke til kommentar

Dette ser veldig bra ut!

Ville heller ha valgt i7 istedenfor i5 når du skal redigere. Dette er fordi i7 har HTT (hyper thread technology) som gjør redigering 20-30% raskere. Skjermen du har valgt er veldig bra og har IPS panel som gir fantastisk bildekvalitet. Ville ha gått for lavprofilsminne slik at du ikke har problemer med lave luftkølere senere.

Ram: 2 x http://www.dustinhome.no/product/5010598525/corsair-8gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-2x4gb/

eller

1 x http://www.dustinhome.no/product/5010615152/corsair-16gb-ddr3-vengeance-lp-quad-1600mhz-cl8-4x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Du mangler strømforsyning, noe av det viktigste i en pc fordi det er denne som gir strøm til alle de andre komponentene :D

 

Mvh Odin

Endret av odiso
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pass på her!

Sugo 08B har ikke plass til en tårnkjøler som Hyper 212 EVO.

 

Kjøp heller noe slikt: http://www.dustinhome.no/product/5010546340/scythe-shuriken-s-1155-1156-1366-am3/#intcmp=searchProvider_dacsa

Eventuelt en NH-C14 om du ønsker maksimal kjøling: http://www.dustinhome.no/product/5010549540/noctua-nh-c14-s-1155-1156-1366-am3/#intcmp=searchProvider_dacsa

Vifta i taket blåser nedover mener jeg å huske, så sett CPU-vifta så den blåser på hovedkortet den også, da får du kjølt ned hovedkortet i tillegg.

 

600W er nok for hele systemet ditt sammen med et 375W-skjermkort om du så ønsker.

 

Angående RAM vil nok alt av 2x8GB-sett fungere.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i ja, takk for heads up! Burde ha sett det selv.. :blush:

 

Har du erfaring med den første vifta? Ønsker minst mulig lyd ut av boksen..

 

Kan jo prøve medfølgende intel vifte og se hvordan det går.. Da har jeg også et bedre bilde av hva det er plass til hvis den skal byttes ut..

Endret av sungun
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Jeg har også nettopp bestilt en PC basert på mye av de samme delene som over, men har valgt noen andre komponenter:

ASUS P8H77 hovedkort (så ikke poenget med deluxe for min del)

Intel 520 SSD 120GB

WD 1TB Green

 

Jeg har ikke bestilt skjermkort fordi jeg spiller nesten ingen ting, og om jeg skulle spille litt CS:Source/GO, og kanskje litt Mafia 2 så klarer jeg meg kanskje med Intel HD4000. Hvis ikke det funker så kjøper jeg kanskje et skjermkort seinere.

 

Tror dere det vil funke uten dedikert skjermkort slik som jeg har tenkt? De kortene jeg har vurdert er GeForce 660 og 660 Ti. Jeg klare ikke å bli helt klok på forskjellen annet enn at Ti er 5-10 fps raskere på de fleste spill og at det koster 500,- mer

 

Jeg har heller ikke bestilt kjøler til CPUen. Tenker å bruke den som følger med i første omgang. har vurdert en Corsair H60 vannkjøler men da må jeg nok bytte ut 180mm vifta i toppen av kabinettet med den medfølgende 120mm'en. Ser for meg at den lille vifta støyer mer, så jeg kunne tenke meg å skru radiatoren rett på den originale 180mm'en. Tror dere det vil gå eller blir "flowen" gjennom radiatoren feil?

 

BTW: der var ikke meningen å kuppe tråden, men jeg synes det var så mye likt her at jeg tenkte det var fint å samle ting i en tråd:)

Lenke til kommentar

Ikke noe å kuppe her, denne tråden er ganske død :)

 

Jeg kjører nå kun intel stock viften, den støyer lite og holder temp på 40-45 grader ved vanlig bruk..

Kabinettvifta bråker en del mer, så den koblet jeg ut..

 

Du kommer nok til å trenge skjermkort. HD4000 holder ikke til mye og jeg skal kjøpe så fort jeg har cash til overs..

 

Ellers kan jeg fortelle at jeg digger pc'en :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg satt pcen sammen i forrige uke og fikk installert den med W7 home premium. Satte opp diskene i AHCI etter anbefaling på en del tråder. Skulle ha noe med levetiden på SSDen å gjøre... Jeg aner ikke hva AHCI gjør i forhold til vanlig IDE, men det virker :)

 

PCen er superkjapp på alt unntatt 3D. Starter raskt og programmer kommer kjapt opp.

 

Har testet Mafia II demoen og den funka greit nok med HD4000, men ikke noe å skrive hjem om. Det er nok en stor flaskehals i et ellers bra spekka system, så jeg vurderer å kjøpe et GeForce GTX 660 kort. Skal teste litt mer og se om jeg kan klare meg uten, eller om dedikert kort tvinger seg fram.

 

Angående CPU kjøler så synes jeg stock vifta funker fint. Har ikke pressa CPUen veldig for å se på tempratur enda, men kan ikke se for meg at tempratur blir no problem. Synes det er litt lyd i den så vil heller bytte den ut for å få noe stillere, men jeg er kanskje litt for kresen. Vannkjøler blir det hvertfall ikke noe av. Har lest at den Corsair kjøleren jeg så på lager noen rare knitrelyder. Vurderer heller en Noctua NH-C12P SE14

 

Den store vifta i "taket" synes jeg støyer lite. Nå har jeg satt viftene på low i biosen og når takviftebryteren bak på kabinettet satt på low så går den så seint at det kommer en pipelyd fra vita, så nå står den på high. Mulig jeg setter biosen tilbake til normal og viftebyteren til low igjen.

 

Men generelt er jeg veldig fornøyd med PCen. Kabinettet ser veldig bra ut. Eneste jeg har å plukke på designet er de stygge USB3 kontaktene i front. De kunne jeg vært for uten.

Endret av buestad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...