Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klamydia problem

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvordan ville du at han har sagt det til deg?

Personlig ville jeg nok ha sagt rett ut at en jeg hadde hatt sex med har fått påvist clamydia, så vi bør sjekke oss begge to ettersom vi også har hatt sex etter at jeg hadde sex med den som har fått påvist det.

'det han ikke vet har han ikke vondt av' - nei, du kan så si, men å lyve han rett i trynet er noe annet enn å la være å si ting.

Fyren er vel ikke dum? - han skjønner vel at det ikke bare er han som har behov for sex av dere, så dette bør han skjønne godt. Gjør han ikke det, så er han ikke noe å samle på som en god venn heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ville du at han har sagt det til deg?

Personlig ville jeg nok ha sagt rett ut at en jeg hadde hatt sex med har fått påvist clamydia, så vi bør sjekke oss begge to ettersom vi også har hatt sex etter at jeg hadde sex med den som har fått påvist det.

'det han ikke vet har han ikke vondt av' - nei, du kan så si, men å lyve han rett i trynet er noe annet enn å la være å si ting.

Fyren er vel ikke dum? - han skjønner vel at det ikke bare er han som har behov for sex av dere, så dette bør han skjønne godt. Gjør han ikke det, så er han ikke noe å samle på som en god venn heller.

Nei, har er ikke dum. Vi har snakket om klamydia før, og klamydia generelt er faktisk noe han tar lett på og har hatt før. Så det med at han kanskje har klamydia er ikke det verste oppi dette. Sier jeg at jeg har fått det på festival elns, så tror jeg faktisk han går på den.

Jeg liker ikke å lyge om dette, men jeg er redd for om jeg sier det som det er, har jeg mistet han både som venn og som sexpartner.

Om jeg skal si at jeg hadde sex, så sier jeg hvertfall at det skjedde for en stund siden, og ikke så nylig som det har gjort. Da lyger jeg hvertfall ikke.. bare en hvit løyn. Anonym poster: e574176d4b2a6c3e48533395ba486e75

Lenke til kommentar

Da skjønner du jo ikke det.

DERSOM du er smittet, er du også smittebærer. Siden du har hatt sex med pulevennen din ETTER at du muligens ble smittet, så er også han smittet dersom du er det. Det betyr, siden du ikke skjønner dette, at vedkommende OGSÅ er en smittebærer, og vil kunne smitte personer han har sex med igjen. Og all den tid han ikke er klar over dette så kan han ha sex med andre uten å vite at han faktisk muligens smitter andre.

Så jo fortere du forteller han at risikoen er der, jo tidligere kan du stopp en evnt spredning.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke å lyge om dette, men jeg er redd for om jeg sier det som det er, har jeg mistet han både som venn og som sexpartner

Da har du ikke mistet en venn. Du har mistet en du kun prater med og møter.

Men det er klart - vi to kan ha forskjellig definisjon på venn.

Men du vet han tar lett på clamydia og likevel knuller du med han og andre uten beskyttelse(han bruker det tydeligvis ikke når han er med andre heller). Kan ikke si du tar særlig godt vare på deg selv iallefall.

Lenke til kommentar

Da skjønner du jo ikke det.

DERSOM du er smittet, er du også smittebærer. Siden du har hatt sex med pulevennen din ETTER at du muligens ble smittet, så er også han smittet dersom du er det. Det betyr, siden du ikke skjønner dette, at vedkommende OGSÅ er en smittebærer, og vil kunne smitte personer han har sex med igjen. Og all den tid han ikke er klar over dette så kan han ha sex med andre uten å vite at han faktisk muligens smitter andre.

Så jo fortere du forteller han at risikoen er der, jo tidligere kan du stopp en evnt spredning.

Jo, jeg skjønner dette veldig godt. Men det har kun gått et par dager. Jeg kjenner denne personen godt nok til å vite at han ikke kommer til å ligge rundt I løpet av den tiden jeg får vite om jeg er smittet eller ikke.

Jeg vil ikke si at jeg KAN være smittet av klamydia, og skape et unødvendig helvete. I stedetfor å kunne vente i et par dager til for å vite om jeg faktisk er det eller ikke.

Når jeg først VET, så sier jeg i fra. Sånn er det bare. Anonym poster: e574176d4b2a6c3e48533395ba486e75

Lenke til kommentar

Flott. Da er vi hvertfall enige om situasjonen og risikoen. Men langt fra enig i måten og håndtere det på.

Dette er vel ett typisk eksempel på hvorfor man skal ha beskyttelse når man ikke har fast partner. Hver gang. Alltid.

Jeg er ikke en som ligger rundt hele året og står på. Det var faktisk sykt tilfeldig at akkurat denne gangen jeg skulle velge å gjøre det, så skjedde det.

Jeg har selvfølgelig lært, og kommer ikke til å se så lett på det med å ikke bruke kondom.

Det skal selvfølgelig sies at gutter er håpløs når det kommer til kondombruk selv, og det er ikke bare mitt ansvar å måtte fortelle ham at han skal ta den på seg. Noen nekter jo til og med. I beruset tilstand (ja jeg var litt beruset da det skjedde), så er det lett for å si "ta på kondom" "nei jeg vil ikke ha på kondom" "åå, okei greit da". Anonym poster: e574176d4b2a6c3e48533395ba486e75

Lenke til kommentar

Joda, det er KUN du som står ansvarlig ovenfor deg selv. Han/de får ta ansvar for seg selv.

Tilfeldig er det ikke at du har fått det. Du vil jo ha sex med han du er så redd for å si dette til. Du vet han farer rundt og du kunne lett blitt smittet derfra også. Her knuller du to forskjellige på to dager og bruker ikke kondom noen av gangene. Ja, håper du har lært å ta mer vare på deg selv.

Lenke til kommentar

Eg har ikke sagt at du ligger rundt. Men eg trekker avgjørelsen din rundt å vente med å fortelle det i tvil. Bare så det er klart.

Når det gjelder sex uten eller med kondom så er det begges ansvar. Greit, gummien skal på snabelen, og snabelen er guttens "ansvar". Det er i seg selv ingen rakettvitenskap. Men det er like mye jentas ansvar å si nei til snabler uten gummi på, som det er for gutter å si nei dersom dama ikke vil ha snabel med gummi.

Og det er merkelig det der med fylla har skylda. Eg har enda aldri vært så full, og samtidig vært i stand til å ha sex, at eg glemmer å ha på gummi.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke mitt poeng - som understreket i innlegg #52. Eg driter i om hun har 1 eller 10 sexpartnere på en måned. Men har hun, eller andre, mange sexpartnere så øker nødvendigheten av beskyttelse.

Og when the shit hits the fan, sørge for å informere de man har hatt kontakt med raskest mulig for å sørge for å hindre spredning.

Lenke til kommentar

Nå refererte jeg helst til "Senna" som kalte TS for ludder, noe jeg synes er unødvendig.

Er forøvrig enig at hun snarest burde gi beskjed om at hun kan være være smittebærer, men har også forståelse for at hun gjerne vil unngå hele situasjonen om det viser seg at hun ikke er smittebærer.

Dersom hun faktisk er smittebærer så bør hun være ærlig, ikke lyve om at hun har fått det av å gå på toalettet. Går ut i fra at "typen" ikke er tilbakestående og vil skjønne at hun har hatt sex med en annen. Anonym poster: e8566917be8c7ddf24766a73cb6e4678

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...