Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Beste SSRI for Tvangslidelser/OCD

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd 2 SSRI medikamenter; Cipralex og Fontex/Fluoxetin, men ingen av de har gitt noen effekt, så vidt jeg har merket.

Men nå når jeg tenker meg om er det mulig at Fontex hadde en liten effekt, siden jeg nå etter at jeg sluttet med medikamentet har merket at tvangslidelsene har forverret seg en del.

Men selv om det er mulig at Fontex hadde en liten effekt, så hadde medikamentet helt klart ikke god nok effekt på tvangslidelsene.

Hvilket SSRI eller ikke-SSRI medikament mener dere er mest effektivt?

Gjerne av dere egne erfaringer også.

Kan sies også at jeg lider av Sosial Fobi, så det er et pluss om medikamentet også funker mot Sosial Fobi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si hvilket SSRI som fungerer best for deg. Jeg vet ikke om det er noen klar oversikt over hvilket SSRI som fungerer best for OCD. Atypiske antipsykotika blir brukt, Seroquel (Quetiapin) kan jeg tenke meg er et alternativ. Klomipramin (trisyklisk antidep) vet jeg blir brukt.

Det er lite vits for andre å si hvilket medikament som fungerer best for dem eller som de mener fungerer best. Folk reagerer veldig ulikt på medisiner, både når det gjelder virkning og bivirkning. Om noen i din nære familie har hatt nytte av et medikament mot en noenlunde lik lidelse er det verdt å ta hensyn til (angstlidelser og depresjoner).

SSRI blir brukt mot sosial fobi.

Jeg vil anbefale deg å dra til psykiater om du ikke gjør det fra før. Det er effektivt å kombinere kognitiv adferdsterapi og medikamenter, derfor anbefaler jeg sterkt at du drar til psykolog.

Det er din behandler som skal forskrive og avgjøre dette, du og han/hun kjenner din situasjon best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...