Gå til innhold

Dataingeniør vs Informasjonsteknologi

Klatt3n

Anbefalte innlegg

Heisann,

da jeg gikk på videregående var jeg så dum at jeg valgte bort R2-matte til fordel for kjemi 2. I tillegg er jeg ikke noe mattefantom og er heller ei spesielt glad i det. Søkte meg inn på informasjonsteknologi ved HiBs ingeniørinstitutt i år og fikk studieplass. Spørsmålet mitt er da om hvorvidt det er stor forskjell på det å ha ingeniørtittelen, og det å ikke ha den. Vi har allerede hatt besøk av tidligere elever og lærere fra andre fag som forteller oss at forskjellen på IT og dataingeniør her på HiB er det at IT-klassen har mindre matte og ingen fysikk, noe som frigjør for muligheten til å ta enda flere fag som er litt mer spesifikt rundt IT-en.

Jeg antar at man gjennom informasjonsteknologistudiet kan bli mer eller mindre like dyktig til javaprogrammering som en som går på dataingeniør. Hvor mye ville isåfall "ingeniørtittelen" betydd for vedkommende som uteksaminert fra studiet, fremfor en som går ut fra IT-studiet? Ville ingeniørstudenten blitt foretrukket til jobber alene basert på det, og evt vært berettiget høyere lønn?

Noen som har en formening eller to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle ansatt en av to, så hadde det nok ikke vært dataingeniør vs. bachelor i informasjonsteknologi som ville vært utslagsgivende. Jeg er selv dataingeniør og sitter ved en kollega med bachelor i informasjonsteknologi. Vi har jobbet i firmaet omtrent like lenge, er jevngamle, har noe forskjellige arbeidsoppgaver basert på hva vi er dyktige på uavhengig av utdanning, og samme lønn...

Endret av jahnkare
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interesse og relevant erfaring betyr mer enn hvilken linje du velger.

Ingeniørtittelen er ikke beskyttet, men en arbeidsgiver som kjenner ingeniørutdannelsen vet at gjennomføringsgraden ikke er like høy på ingeniørgradene f.eks. fordi det er mer realfag. Men jeg ville ikke vektlagt dette spesielt, siden det alltid teller positivt om man har samme bakgrunn som de der man søker på en ny stilling. Det viktigste er at man blir kvalifisert til det man tenker å jobbe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...