Gå til innhold

IPhone er den perfekte skurkemobilen

Anbefalte innlegg

@AtW: Spørsmålet er jo hva som er "greit designet", da, eller hvilke svakheter som kan ligge i krypteringskjeden. Teoretisk eller ei, ekstra sikkerhet er ingen ulempe.

@Xander^: Og? Selv min gamle iPhone fra 2007 med iOS 3.1 har innebygget støtte for kryptert backup, som lagres på Mac/PC via den utmerkede backup-funksjonen i iTunes.

AES 256 er greit designet, software-kryptering er jo helt vanlig, også til applikasjoner som krever mye høyere sikkerhet enn det hjemmebrukere har, det vil ikke kunne la seg knekke, forutsatt at man ikke får en vesentlig framgang i algoritmehastigheter (og da sliter iphonen like mye), det er selvfølgelig ingen ulempe, for all del, men det har neppe noen praktisk innvirkning.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sigridsaken ble Iphonen sendt til UK for å lese av dataloggen som alle iphoner har som lagrer din posisjon hele tiden i forrhold til basestasjoner.

Politiet hadde store forhåpninger til informasjonen som var lagret på mobilen fordi den var en iphone, og hvis jeg husker riktig er nå telefonen kommet tilbake til Norge og loggen i hendene på norsk politi.

Hva sier dette om iphone sin sikkerhet?

Hvorfor var ikke dette så vanskelig som det står i artikkelen?

Sikkert en fornufig grunn, men jeg spør alikevell også hva er vitsen med denne loggen som i praksis er laget for politimyndigheter hvis politiet ikke kan få tak i den?

-ESS

Lenke til kommentar

I sigridsaken ble Iphonen sendt til UK for å lese av dataloggen som alle iphoner har som lagrer din posisjon hele tiden i forrhold til basestasjoner.

Politiet hadde store forhåpninger til informasjonen som var lagret på mobilen fordi den var en iphone, og hvis jeg husker riktig er nå telefonen kommet tilbake til Norge og loggen i hendene på norsk politi.

Hva sier dette om iphone sin sikkerhet?

Hvorfor var ikke dette så vanskelig som det står i artikkelen?

Sikkert en fornufig grunn, men jeg spør alikevell også hva er vitsen med denne loggen som i praksis er laget for politimyndigheter hvis politiet ikke kan få tak i den?

-ESS

Tipper det er loggen over wifi punkter og mobilantenner du snakker om. Den blir brukt av apper som tomtom for å kunne lokaliserer hvor du er kjappere enn ved ren satelittkontakt.

Lenke til kommentar

-ESS

Den er ikke laget for politimyndigheter i det hele tatt. Den er laget fordi det å fyre opp GPS antennen er dyrt, batterimessig, slik at hvis én app først har gjort det er det bedre at andre apper slår opp i en lokal fil i stedet for å fyre opp antennen igjen. Selvsagt skal slik informasjon være vanskelig for utenforstående å få tak i.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

-ESS

Den er ikke laget for politimyndigheter i det hele tatt. Den er laget fordi det å fyre opp GPS antennen er dyrt, batterimessig, slik at hvis én app først har gjort det er det bedre at andre apper slår opp i en lokal fil i stedet for å fyre opp antennen igjen. Selvsagt skal slik informasjon være vanskelig for utenforstående å få tak i.

-ESS

At brukeren av telefonen skal finne sin posisjon med triangulering som et alternativ til GPS er greit, men det er ikke nødvengig å lagere all posisjonsdata om deg for måneder i en loggfil.

Telefonen ble send til UK for analyse, jeg snakker ikke om dataene basestasjoene lagrer, som de også undersøkte:

http://www.dagbladet.no/2012/08/16/nyheter/innenriks/sigrid_giskegjerde_schjetne/22977564/

Apple deler informasjonen om hvordan man kan finne denne loggfilen og annen informasjon med myndigheter over en lav sko:

http://news.cnet.com/8301-31921_3-57408370-281/how-apple-and-google-help-police-bypass-iphone-android-lock-screens/

-ESS

Lenke til kommentar

Ja når de får en rettslig kjennelse må både apple , google og andre gi fra seg slik informasjon. Det er i allefall det som står i artikkelen du linker til. Stod ingenting om lav sko der.

Poenget er at de lagrer slik informasjon for at de (ved en rettslig kjennelse) kan gi den fra seg, det er også flere tilfeller der de gir fra seg slik informasjon ut at det er en rettslig kjennelse. At de i det heletatt kan låse opp/hente slik informasjon fra mobilen er en unødvendig sikkerhetsrisiko som ikke har en annen appllikasjon en for å "please" myndighetene, altså: de går bak ryggen til forbrukerene.

-ESS

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...