Gå til innhold

Du er ikke lenger engang kvalifisert til å velge en lyspære

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er så typisk norsk som det bare går an å få det. Hadde vedkommende hogd ihjæl noen med øks, så hadde ikke Politiet kommet før i morgen, og straffen hadde heller ikke vært 10 år.

Har man hørt noe så idiotisk; "Satte kaffen i halsen" hun berta fra Klif, når hun så annonsen. Tipper hun setter kaffen i halsen når hun finner noe i toalettet som har kommet fra rævva hennes også da......

Herre Jemini for et jævla noldus-land vi bor i altså!!

Hadde ikke trengt mer enn en telefon til ham, som ga en forklaring av problemet, så hadde nok stakkaren levert inn flaska han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har klagd på pærer som hadde uvanlig kort levetid (klagde til produsent) og fikk ny uten spørsmål. Ikke verre enn det.

Synes generelt det er positivt at man pusher folk til å gå over til sparepærer. Billigere for folk, normalt lengre levetid, og man slipper å styre med å bytte de mest utilgjengelige så ofte.

Problemene jeg ser sålangt:

-Ikke alle lamper takler sparepærer. Dette gjelder spesielt lamper hvor skjermen henger på pæra og spotpærer.

-Noen pæretyper forsvinner uten at det er sparepærer tilgjengelige, så noen tvinges til å bytte HELE LAMPA!!

-Man innfører behovet for å forstå fargetemperatur, da man får kjøpt ulike pærer som vil gi ulikt lys noe som vanskeliggjør f.eks sminking i feil lys.

-Ulike fargetemperaturer gjør det ofte nødvendig å ha flere like pærer i lampa om man har en lampe med flere pærer. Ryker den ene, kan man ikke bare bytte den ut med en hvilken som helst 25 w (teknisk sett kan man jo det, men det ser ikke pent ut med mange ulike former og farger i samme lampe).

-Endel sparepærer har en treghet før de tennes og lyser 100%. Skal du kjapt inn i et kott for å hente noe, må du derfor vente til du får nok lys noe som tar lengre tid med sparepærer.

-Er endel miljøgifter i dem, bl.a kvikksølv, som sikkert kommer til å utgjøre en miljøskade etterhvert som de hoper seg opp på søppeldynga. Knuser man en pære kan dyr og små barn slikke i seg kvikksølvet før man rekker å fjerne det samt at det lettere kan spre seg i maten.

-Dyrere i innkjøp, noe man merker om man skal bytte mange pærer. Mange er vant med å kjøpe pakker med 10-12 pærer i på biltema og skal man ha 10-12 pærer av den dyre sorten så renner tusenlappene ut.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte flere LED-pærer for ca 1500 kr totalt og da er jeg rustet i mange år fremover. Heller det enn å ha stacket opp 200-300 glødepærer til 2,50 kr stk for å dekke behovet av å måtte skifte pære i samtlige lamper for hver tusende time. Det å slippe å bytte pærer på flere år er priceless. De fleste har annet å gjære enn å være lyspære-jockey. Ikke bare går det med tid til å bytte pærer men man må også kvitte seg med brukte pærer på forsvarlig vis. Regner med at jeg sparer inn LED-pærene i løpet av étt år eller to grunnet lavere strømbruk.

Et alternativ for noen kan være at man for litt under hundrelappen får en pakke med 10stk halogenpærer til GU10.

Sparepærer burde forbys da mannen i gaten ikke vet eller respektererat disse skal leveres inn som spesialavfall og ellers behandles med forsiktighet slik at de ikke knuser og skadelig kvikksølvdamp lekker ut. En eller annen uforsiktig klossmajor greier garantert å knuse slike pærer på feil sted til feil tid slik at omgivelsene får puste inn herligheten. Bestandig like hyggelig når noen knuser sparepærer i kassakøen i en butikk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke basere disse påstandene på annen statestikk enn mine egne, personlige erfaringer.

Men jeg er drittlei av å bytte sparepærer som holdt i mindre enn et år, lukter brent, lyser svakt de første minuttene og knuser med giftig kvikksølvdamp på soverommet.

Jeg er helt enig; elendig lysstyrke (de er som regel ikke i nærheten av å matche det antall watt de påstår på pakningen), bruker 10+ sekunder på å 'varme seg opp' før de lyser maksimalt. Og ikke minst så føler jeg at jeg bytter dem like ofte om jeg gjorde med den gamle typen pærer - og det til mangedobbel pris pr. stk. Lyspærer var egentlig ikke noe jeg reflekterte over prismessig før, men nå ser man jo et merkbart hopp på kassalappen bare man skal ha med seg et par stykker.

De er også superskjøre; hvis du har en sokkel som er så 'dyp' at du må ta i selve 'lyspæra' når du skal skru dem i så så knekker/knuser de jo umiddelbart.

I tillegg har jeg to relativt dyre og store lamper i stua som jeg er veldig glad i og som enten må skrotes eller bygges om da det ikke finnes dimmevarianter i spare/led-pære-verdenen som passer til disse.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

En lokal butikk skryter av billige Philips LED-pærer. Bør jeg gå dit og hamstre? Noe jeg bør tenke på?

Har gode er faringer med mine Philips-LED-pærer. De har modeller som kan dimmes for noen tikroner mer.

Hvor mye må du ut med for pærene? De for valig sokkel pleier å koste rett over 200 kr i kolonialbutikker. Lampehuset vil ha over 500 kr så styr unna de. Lampehuset holder gjerne til i AMFI-sentre rundt om i landet og har høye leiekostnader. Derfor synes de at det er greit å selge varene sine for 2-3 ganger det andre aktører tar for de samme varene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er bare å stemme på partier som er mot lyspæreloven, da. Spør alle partiene "hvordan stiller de dem til Fritt Valg av Lyspærer?"

Eller KANSKJE dette ikke er et så stort poeng at det faktisk er verdt å bry seg om...

Hvor mange liberalister trenges det for å skifte en lyspære?

Fem! En til å holde pæra, og fire til å skru huset rundt.

Heller dette enn de ti sosialistene som trengs:

- En til å kontrollere at den gamle pæren ikke fungerer lengre.

- En til å godkjenne utskiftelsen av pæren.

- En til å godkjenne bruken av den nye pæren.

- En til å observere pæreutskiftningen.

- En til å observere arbeidsmiljøet til pæreskifteren.

- En til å observere utvelgelsen av pæreskifteren.

- En til å faktisk skifte pæren.

- En til å kontrollere den nye pæren.

- En til å sende en analyse av mengden lys.

- En til å godkjenne antall mengde lys den nye pæren gir ut.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det er bare å stemme på partier som er mot lyspæreloven, da. Spør alle partiene "hvordan stiller de dem til Fritt Valg av Lyspærer?"

Eller KANSKJE dette ikke er et så stort poeng at det faktisk er verdt å bry seg om...

Hvor mange liberalister trenges det for å skifte en lyspære?

Fem! En til å holde pæra, og fire til å skru huset rundt.

Heller dette enn de ti sosialistene som trengs:

- En til å kontrollere at den gamle pæren ikke fungerer lengre.

- En til å godkjenne utskiftelsen av pæren.

- En til å godkjenne bruken av den nye pæren.

- En til å observere pæreutskiftningen.

- En til å observere arbeidsmiljøet til pæreskifteren.

- En til å observere utvelgelsen av pæreskifteren.

- En til å faktisk skifte pæren.

- En til å kontrollere den nye pæren.

- En til å sende en analyse av mengden lys.

- En til å godkjenne antall mengde lys den nye pæren gir ut.

Sorry men du glemte nr. 11 - nemlig den som innrapporterer til staten at lampen faktisk har blitt byttet ut ihht. lovverket.

Lenke til kommentar

Jeg bruker sparepærer, og jeg synes dette forbudet er helt latterlig. Det er for det første en latterlig måte å redusere energiforbruket. En pære bruker ca 60W, en lignende sparepære som gir ut like mye lys men mindre varme bruker 20W. Har du pære på 5 timer hver dag, så bruker du 60*5*30 = 9 KWh Det er hele 3 kroner i måneden. Til sammenligning, de fleste familier har en strømregning på ca 1000 kroner i måneden.

For det andre så er vanlige pærer nøvendige. Du putter ikke sparelamper i lysekroner og det er lamper som ikke tar sparelamper. Skal vi bare kaste de. I tilegg er det folk som liker lyset til vanlige pærer. Vi kan ikke forby oss til miljøvennelige og forbyr vi alt mulig så skaper vi ikke et godt samfunn. Om sparelamper er et stort problem så legger vi en skatt på dem, ikke forbyr dem. Om folk forstatt kjøper dem, så ønsker folk å bruke vanlige lamper og det burde vi respektere. Dette er ikke engang en norsk lov. Dette kommer fra EU og vi kan jo se hvor mye EU har gjort korrerkt i det siste.

Jeg bruker ikke glødelamper, men jeg varmer ikke opp huset heller. Jeg lar huset være kaldt om vinteren, fordi strøm er dyrt i New Zealand.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Reklamasjon og garantibiten går vel på at det er vanskelig å bevise bruken. En pære som sitter i en takvifte eller ristes mye pga slag fra utgangsdører og vaskemaskiner har kortere levetid enn en som "bare står der".

Har selv klagd til produsenten når en pære har vart uvanlig kort tid, men det har vært unntaksvis.

Har inntrykk av dårlig produktkontroll og store variasjoner i kvaliteten på samme pæremodell.

Jeg tror den største utfordringen er å forstå forskjellene på bl.a fargetemperatur og hvilken betydning det har for bruken. Folk er lært opp til kun å se på sokkeltype og watt, nå må de også sjekke pæreform og fargetemperatur.

Mange har f.eks taklamper med liten plass til pærer og da er det ikke bare bare å stappe inn hva som helst.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det trodde jeg også, men det virker som om elektronikken utenom ristes i stykker. Har ihvertfall opplevd mange ganger at pærer som står i rom med mye vibrasjon eller utsettes for slag har kortere levetid, uansett om det er sparepærer eller ei. Vet ikke hvorfor, mulig dårlig lodding elelr noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...