meg0709 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Damn you, good points. Joda, fortsatt plagsomt, men selv om selskapene prøver å spille dumme over hvor all strømmen vår er blitt av syns jeg er uhørt, lite vann i vannmagasinene my ass, hadde de sluttet å selge alt de lager til utlandet hadde vi hatt nok strøm og en fin lav pris, men er jo menig mann det skal stjeles penger ifra. Skal kjøpe meg MANGE hamstere så de kan lage strømmen min, må ha slik løpe hjul også så klart. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Min erfaring med LED er at de enten varer lenge, eller så ryker de etter et halvt år grunnet en eller annen feil. De fleste LED jeg kjøper gir også et kaldt og svakt lys iforhold til glødepære eller halogen pære. Glødepæren vet man hvordan de oppfører seg: de varer vanligvis ca. like lenge hver gang, de gir et passe sterkt og "varmt" lys. Pris er også viktig. Noen sier LED varer såpass lenge og derfor er verdt 10x prisen glødepare. Men dette er bare i teorien, mange LED pærer slutter å virke lenge før tiden de er oppgitt å vare. Jeg kunne før kjøpe en 60 watts lyspære til 15 kr, mens en tilsvarende LED i dag koster 350 kr. Dette er ikke akkurat ønskelig da jeg ofte kjøper en tipakning om gangen. Og ja, en tipakning trenger man også til LED, de slutter å virke de også. Hvis prisen på LED går drastisk ned som følge av dette forbudet, og kvaliteten og holdbarheten stiger, samt at de får et mer naturlig lys, så er jeg for dette, men akkurat nå virker det litt dumt da folk i Europa allerede sliter med økonomien. Det er litt som å kjøpe EL-bil; det er lurt i lengden da oljeprisen mest sannsynlig skal stige og forbli høy, men det er et dyrt førstinnkjøp i de fleste land uten subsidier for El-biler. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Sparepærer har blitt bevist til å være både mer miljøfiendtlig og til å ha mindre levetid enn vanlige glødelamper i naturlige situasjoner. Mange inneholder kvikksølv, som ikke er bra men det gjelder ikke bl.a led. Problemet med vanlige pærer er glødetråden, som har lett forå ryke. Om man f.eks har en utelampe nær døra, så blir det endell dunk og slag hver gang man lukker døra. Har man barn som hopper og danser så får pærene i taket under også juling. Ellers har man jo takvifter som også står og rister litt og rister i stykker pærene. Bytter ut mine pærer til sparepærer fortløpende, og ikke noe problem med det. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Sparepærer har blitt bevist til å være både mer miljøfiendtlig og til å ha mindre levetid enn vanlige glødelamper i naturlige situasjoner. Jeg har aldri forstått hvorfor alt skal handle om energi-effektivitet. Vi lever i Norge, et land som sjeldent er varmt, så om noen prosent av lyspærene mine går til varme gir jeg blanke blaffen i. Selv glødelamper er produsert til å vare kortere enn de faktisk kan være sånn at produsentene kan tjene mer penger så om sparepærer varer enda kortere så er vel det den våte drømmen deres. http://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Lyspære-konspirasjonen ja. http://www.youtube.com/watch?v=uXt9HT50X1c 3 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Glødepærer funket for bra, vet dere.. Synes jeg skifter ut sparepærer hele tiden. Derfor kjøper jeg glødepærer. Endret 22. august 2012 av Bundy 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Du kan faktisk også bestille glødepærer fra utlandet, f.eks. fra Kina. EØS forbudet blir nok tredd nedover hodet på oss også, men det spørs hvor mye energi tollmyndighetene bruker på å stoppe import/bestillinger fra utlandet. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Det spørs hvor mye man får i bot for å smugle glødepærer. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Sparepærer er helseskadelig under produksjonen, i bruk og som avfall. Selv har jeg gode erfaringer med LED-pærer fra PHILIPS. De lyser greit og varer lenge. http://www.philips.no/c/-/myambiance-9-w-40-w-normal-sokkel-varm-hvit-872790091834200/prd/ http://www.philips.no/c/-/myambiance-3-w-35-w-gu10-sokkel-varm-hvit-872790091826700/prd/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Det største problemet er vell at Norge har litt andre behov enn dei andre landa i Europa. I Norge vil blandt anna overskuddsvarmen som glødepærer produserer ofte berre bidra til den elektriske oppvarminga som vi likevell treng å ha i huset. I varme klima blir det noke heilt anna då ein ofte bruker elektrisitet til å kjøle nedigjen romma som blir varma opp av glødepærer. I tillegg så kjem mesteparten av straumen i Norge frå fornybar energi, dette gjer at eit overforbruk av energi ofte er meir umoralsk enn det er miljøfientlig. Ein kurriositet er at dette forbudet mot glødepærer har åpna for eit nytt marked, heatbulbs. Her selg ein glødepærer som elektrisk oppvarming som har bieffekten at dei også avgir lys. Det beste er at dersom du selg lyspærer med formål om å være varmekilde så får lyspærene ein veldig god effektivtets karakter sidan 95% av energien går til varmeproduksjon, medan 5% går "vekk" til lys som ei bieffekt. Dette gjer at heatbulbs ender opp med ei veldig gunstig energimerking. 1 Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Det her er egentlig ikke noe veldig nytt fra minside, det stod allerede i elektroboka mi i vg1 at det var i 2009 1 september 2012 så ville det bli forbudt og importere glødepærer, siden det skal bli satt mer fokus på strømsparing (miljø), Vis du holder rundt en 60w gløde pære og en tja, ca 9-15w sparepære (tilsvarer ca 60w tenker jeg) Så merker du vesentlig varmeforskjell. Vis alle hadde brukt sparepærer hadde strømforbruket gått ned veldig mye. Men igjen de koster mye mer, å etterhvert kommer vell LED pærer til og ta over det meste, men koster enda mer igjen Men vis man tenker igjen, så gjør det egentlig ikke så mye at glødepæren varmer så mye heller, gjør det ? Vi som lever så mye i nord bruker den varmen om vinteren, men på en varm sommerdag er det unødvendigvarme. Endret 22. august 2012 av kasamo2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Lurer på om såkalte heatbulbs også blir ulovlige, det er små, runde enheter som effektivt varmer opp f.eks stua, de passer inn i vanlige lys-sokkler og avgir ett lys grunnet oppvarmings-måten http://www.heatbulbs...5&category_id=6 kasamo2: Joda, de bruker mye mer strøm, men i ca 10 måneder i året er ikke den strømmen bortkastet, for de produserer varme. Om man skifter ut alle lys-pærer med LED-pærer og varmer opp kun med strøm og holder samme temperatur som man gjorde før vil det ikke bli noe særlig forskjell gjennom året, ingen forskjell på vinteren da varmeovner må kompansere for lyspærene som produserte varme. Om man har varmepumpe eller tilsvarende vil det bli forskjell i strømforbruken da de produserer varme mye mer effektivt enn varmeovner. Endret 22. august 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Det er bare å stemme på partier som er mot lyspæreloven, da. Spør alle partiene "hvordan stiller de dem til Fritt Valg av Lyspærer?" Eller KANSKJE dette ikke er et så stort poeng at det faktisk er verdt å bry seg om... Hvor mange liberalister trenges det for å skifte en lyspære? Fem! En til å holde pæra, og fire til å skru huset rundt. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Det her er egentlig ikke noe veldig nytt fra minside, det stod allerede i elektroboka mi i vg1 at det var i 2009 1 september 2012 så ville det bli forbudt og importere glødepærer, siden det skal bli satt mer fokus på strømsparing (miljø), Slik at vi kan selge enda mer strøm til utlandet, og dermed kjøpe tilbake enda mer strøm dyrere 1 Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg kjøper alle mine LED-lys her, og de har jeg faktisk vært meget fornøyd med både når det gjelder holdbarhet og selve gløden (hvis man kan kalle det det.... .) De gløder vel ikke akkurat så mye men....... De har også et rimelig bra utvalg av dimmbare. www.ledonline.no Edit: Det jeg ble mest overrasket over når jeg startet å lage en oversikt over alle pærene jeg hadde tenkt å bytte ut til LED, var at jeg hadde faen meg 122 !! lyspærer i heimen. Helt sinnsvakt! Så jeg lar gamlepærene lyse til de dør en naturlig død, og så erstatter jeg de med LED når de har trukket pusten for siste gang Kan man bruke led pærer i vanlige sokler eller må man kjøpe mye anna rallemikk? Antar svaret er nei. Ja, du kan bruke LED- pærer i vanlige sokler. LED-pærer og alminnelige pærer (som vi er vant med) har samme sokkelutforming. Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Det her er egentlig ikke noe veldig nytt fra minside, det stod allerede i elektroboka mi i vg1 at det var i 2009 1 september 2012 så ville det bli forbudt og importere glødepærer, siden det skal bli satt mer fokus på strømsparing (miljø), Slik at vi kan selge enda mer strøm til utlandet, og dermed kjøpe tilbake enda mer strøm dyrere Ja, det er nok akkurat det som skjer. Helt idiotisk... aklla waits for alice: Ja, det er helt sant det du sier der, jeg tenkte bare at jeg nevnte det men jeg begynte og lukte komfyren nede og bare skrev fort ferdig og posta Ja, så vis man har en varmepumpe blir jo det selvfølgelig mye bedre siden de produserer mye mer varme per kw du putter inn. Bare ett minus vis det begynner og bli 20-30 minus ute, da begynner de og slite veldig, noen sier det er 15 men etter min erfaring så klarer de og varme opp til grei temp ihvertfall. Med mindre mann har de spesielle som borrer langt ned og går på vann eller en hva det var (rett med vis jeg har feil fordi jeg husker ikke ) det blir ihvertfall borret ned, de klarer kaldere og er bedre sånnset. Men koster skjorta. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 (endret) Det er derimot endel områder som kan være negative. Først og fremst har endel sparepærer en forsinkelse før de lyser på noen sekunder. Om man er vant til å slå til lysbryteren før man løper ned trappa, vil man løpe ned i mørket om man har endel sparepærer. Samme om man skal inn på dass om natta. Er man trengt og løper inn, så står man pissetrengt i mørket og venter på lys. Videre vil de fleste sparepærer gi "feil" lysfarge, noe som er et problem for de som sminker seg. Ser også for meg et kvikksølvproblem når folk begynner å kaste sparepærer i mengder, så man får vel en kvikksølvavgift etterhvert. Til slutt så har jo endel sparepærer en annerledes form. Det kan bli et problem om man f.eks har bordlamper man klipser skjermen rett på pæra, har pyntepærer som skal gi blafrende lys, eller har lamper med uvanlig form. Jeg har også sett at sparepærer med tynn sokkel er borte i enkelte typer. Så enkelte størrelser, spesielt spot, er borte og da må man bytte lampe faktisk. Det er også en investeringsutgift som er høy, spesielt om man kjøper alt nytt på en gang. Jeg føler at jeg må nevne at "sparepærer" ikke er det samme som LED-pærer. LED-pærer finnes i et like stort antall sokkelvarianter som de gamle glødepærene - ihvertfall har ikke jeg hatt noe problem med å erstatte pærene i alle de ulike lampene vi har i heimen. Spot LED-pærer er heller ikke noe problem. Finnes flere LED-pærer til ulike sokkeltyper, og de finnes også dimbare. Endret 22. august 2012 av Rayline TWB Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg kjøper alle mine LED-lys her, og de har jeg faktisk vært meget fornøyd med både når det gjelder holdbarhet og selve gløden (hvis man kan kalle det det.... .) De gløder vel ikke akkurat så mye men....... De har også et rimelig bra utvalg av dimmbare. www.ledonline.no Edit: Det jeg ble mest overrasket over når jeg startet å lage en oversikt over alle pærene jeg hadde tenkt å bytte ut til LED, var at jeg hadde faen meg 122 !! lyspærer i heimen. Helt sinnsvakt! Så jeg lar gamlepærene lyse til de dør en naturlig død, og så erstatter jeg de med LED når de har trukket pusten for siste gang Kan man bruke led pærer i vanlige sokler eller må man kjøpe mye anna rallemikk? Antar svaret er nei. Ja, du kan bruke LED- pærer i vanlige sokler. LED-pærer og alminnelige pærer (som vi er vant med) har samme sokkelutforming. Uuuuuu, sweet, jeg så bare kjapt på den siden du linka og der var det bare jalla "sokler", men man finner vel andre ting om man faktisk gidder å klikke sg rundt antar jeg, noe jeg ikke gjorde, haha. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 E14 og E27 heter soklene 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 At sparepærer\LED rykker oftere\like ofte enn glødepærer har ikke jeg opplevd. Tvert imot opplever jeg den oppgitte levetiden som ganske korrekt. Min erfaring er at billige LED pærer gir dårlig med lys, mens de dyrere fra kjente merker, også noen fra ukjente, gir helt greit lys. At det blir forbudt å importere glødepærer bryr meg svært lite, det finnes alternativer, pris iforhold til levetid er ikke så ille og man sparer noen få kroner på de man har ute og de 3-4 mnd man ikke trenger noen varme inne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå